Senaste nytt

Värdet av EBG??

Jan Rogell

Ny medlem
Jag har haft en dialog med SAS sedan slutet av maj avseende incidenten som skedde den 19 maj, radarsystemet dök. Jag fastnade i Göteborg i drygt 8 timmar och det kan jag väl ha förståelse för. Fredag den 20 maj, dagen efter var jag också tvungen att åka till Gbg och var bokad på flyget 08.10.
Vid 22 tiden på torsdag kväll den 19:e fick jag ett automatgenererat mail att flighten var inställd och att ombokning sker automatiskt, (som det brukar ske i vanliga fall). När jag vaknar fredag morgon 04.45 fanns det ingen ombokning, jag provade då att ringa, satt i kö i 20 minuter utan att komma fram, åt frukost och satt mig i ilen för att köra till Arlanda, ringde igen och satt i kö strax över en timme innan jag anlände till Arlanda, inget svar m.a.o. Kom upp i terminalen och en köbildning på ett par hundra huvuden, ingen prio för EGB fanns utan samma kö för alla... Jag lyckades så småningom få tag på en super visor i bagageinlämningen som efter mycket flörtande och vädjande bokade om mig till 09.15, det tog ca 40 minuter ihärdigt flörtande. Jag har försökt att få SAS att svara men dom automatsvarar att jag får komma in med kvitton för mina utlägg under torsdagens försening samt meddelar att de förstår att jag är missnöjd med torsdagens förseningar men att det ligger utanför deras kontroll. OBS att jag redan i inledningen har förklarat att jag förstår att SAS inte kunnat påverka torsdagen förseningar särdeles mycket, min kritik gällde fredagen som SAS oförskämt i flera svar hänvisar till radarhaveriet, vilket i min värd inte har med SAS kundtelefon eller prio system att göra och absolut inte med deras ombokningssystem för fredagen flight att göra.
Så frågan är vilket värde och vilken tillit ska SAS kunder ha till EBG, att jag kan dricka och äta på loungen är väl ok men när det verkligen gäller är det inte värt något!
I framtiden kommer jag att flyga med andra bolag då det finns alternativ på de destinationer jag flyger, jag ska bara se till att förbruka mina innestående ca 120 000 poäng. /janne
 

agehall

Medlem
I princip inget bolag har kapacitet att hantera att en hubb blir obrukbar under så pass lång tid - det skapar enorma problem. Att sedan SAS misslyckas med att automatiskt boka om dig kan nog ha många orsaker. Usel IT är en av dem. En annan är att det skulle kunna vara så att det helt enkelt var fullt på flighter ARN-GOT - det är ju en av de sträckor som har flest pendlare och det skulle inte förvåna mig om merparten av de som reser var EBD (eller EBP!) och därmed har förtur före dig.

Summa summarum kan man säga att när saker skiter sig rejält på den nivån vi pratar om här, så har du inte speciellt mycket att hämta med ett EBG. De som flyger mycket har högre status och högre prioritet än vad vi EBG har.

Visst skulle SAS kunnat ha haft en separat kö för EBG/EBD/EBP, men den hade antagligen varit fruktansvärt lång den också.

Vad ett EBG är värt, är mycket upp till var och en. Jag har haft otrolig nytta av mitt och jag vill inte vara utan det även om jag numera inte flyger speciellt mycket med Star Alliance. När saker har strulat har jag alltid fått bra hjälp tack vare detta, men jag har inte råkat ut för någon sådan typ av generalfel som det blev i Maj.
 

jonten

Medlem
Biljettkassan på terminal 5 har ju prio för EBG, använde den nu i veckan och jag trots att det stod 5-6 personer i kö så kom jag först i kön.
 

Rebel

Medlem
I princip inget bolag har kapacitet att hantera att en hubb blir obrukbar under så pass lång tid - det skapar enorma problem. Att sedan SAS misslyckas med att automatiskt boka om dig kan nog ha många orsaker. Usel IT är en av dem. En annan är att det skulle kunna vara så att det helt enkelt var fullt på flighter ARN-GOT - det är ju en av de sträckor som har flest pendlare och det skulle inte förvåna mig om merparten av de som reser var EBD (eller EBP!) och därmed har förtur före dig.

Summa summarum kan man säga att när saker skiter sig rejält på den nivån vi pratar om här, så har du inte speciellt mycket att hämta med ett EBG. De som flyger mycket har högre status och högre prioritet än vad vi EBG har.

Visst skulle SAS kunnat ha haft en separat kö för EBG/EBD/EBP, men den hade antagligen varit fruktansvärt lång den också.

Vad ett EBG är värt, är mycket upp till var och en. Jag har haft otrolig nytta av mitt och jag vill inte vara utan det även om jag numera inte flyger speciellt mycket med Star Alliance. När saker har strulat har jag alltid fått bra hjälp tack vare detta, men jag har inte råkat ut för någon sådan typ av generalfel som det blev i Maj.

Jag fastna i Frankfurt när den stanna i 5-6 timmar pga väder i Maj. En massa sen flight med många missade connections.
Köen till info och biljett diskar var långa. Men det hanterades. Men bra service, tror jag. Som EBG gled jag fram till första class (*A) disken med kanske 10-15 personer i kö. 10 min senare var jag på Sheraton.

Frankfurt är ju en ganska stor hub och när det skiter sig så är de duktiga på att lösa det. Bättre kunnande och utbildning av personal, och kanske mera service känsla. Samt att det är för lätt att bli EBG eller bättre med SAS.

Att SK IT inte lyckas boka om ngn är inte det mera regel än undantag ??
 

Jan Rogell

Ny medlem
Radarn var nere ca 2 timmar mitt på dagen torsdag och det här skedde på fredagen i ca två (2), så det är inte så lång tid dessutom var kärran 09.15 inte full..., så i min värd handlar det bara om ovilja från SAS att bemanna upp. Fast track o lounge ingår ju ändå i biljettpriset och det behöver ingen EGB eller annat kort för. Fast track har andra bolag tillgång till också, från Bromma är det inte ens nödvändigt.
Det är framför allt SAS ovilja att ta ansvar och vårda kundrelationen som gör mig frustrerad och irriterad.
/janne
 
I påskas ställde SAS in SK926 hem från Washington. Innan jag han läsa klart sms:et var jag ombokad till KLM (!) och måste ha fått en av dom sista platserna som fanns i business ut från IAD den dagen då allt såg fullt ut. Prioriterad antagligen tack vare mitt EBG.
 

Lonelyflyer

Medlem
I påskas ställde SAS in SK926 hem från Washington. Innan jag han läsa klart sms:et var jag ombokad till KLM (!) och måste ha fått en av dom sista platserna som fanns i business ut från IAD den dagen då allt såg fullt ut. Prioriterad antagligen tack vare mitt EBG.

Den är ju helt otrolig, måste ha hänt nåt extremt - i första hand bokar man om inom alliansen. KLM är ju fiender i det sammanhanget.
 
Toppen