Senaste nytt

Värdering av SAS plus kontra SAS go

JohnR

Medlem
Kolla om rad 30 är ledig och lägg mellanskillnaden på sprit så kanske det går att härda ut.
Alternativt kolla vad Eko kostar med Lufthansa.

Jag tycker inte att Sas Eko är någon höjdarprodukt, och hade betalat det högre priset om jag åkt privat.
 

Silverfux

Medlem
Så 5000:- extra per biljett får inte ditt godkännande haha
Nu var fallet jag berättade om i shorthaul, men nej jag skulle nog väldigt sällan om någonsin lägga de pengarna extra på en plusbiljett (i longhaul) hellre lägger jag nog 10k till och får biz eller åker billigt i eco. För mig är premium eko en bra produkt men ofta en väldigt högt prissatt sådan, Mervärdet för de 5k mer än eko det kostar är sällan värt det. Däremot betalar jag gärna runt 2k mer per biljett för det :) till exempel med plusgrade för 1000kr/väg eller kampanj i plus för 5-6k :)
 

Johan Hbg

Medlem
Jag har kollat upp en resa till New York i april nästa år. Tänkte bjuda med sambon på en 5 dagars.
Är inget fan av ekonomiklass överlag i Europa så tänkte jag kör på en Sas plus nu så får vi se hur det är!

Nu till den stora frågan till er som har åkt.
Plusbiljetterna för oss 2 kostar då 10.000 kr mer än go.
Go drygt 8000 kr och Plus strax under 18.000 kr

Finns absolut fördelar med Plus på pappret men är det värt att lägga 10 extra?
Pengarna kan man lägga OM det är väldigt värt men om inte kommer man känna sig lite blåst.
Vad tycker ni som har åkt?
Jag hade tagit Go och försökt få en upgrade till business på utresan istället. Kanske går för 10k, kanske mer. Men lätt mer värde.
 
Finns absolut fördelar med Plus på pappret men är det värt att lägga 10 extra?

Allting är individuellt. Jag själv har svårt med ekonomiklass på longhaul, kroppen mår inte riktigt bra av att sitta stilla så länge och klarar absolut inte av att sova en sekund i en sådan stol, så för mig tar jag Plus (där jag inte heller kan sova, men åtminstone har lite mer utrymme att ändra kroppsställning mm), eller hellre Business, varje gång och bor på lite enklare hotell istället; det ger mig helt enkelt en bättre helhetsupplevelse på resan. Snarare än att åka ekonomi försöker jag planera resorna så att jag får rimligt billiga biljetter i de högre klasserna.

Men andra har inga problem alls med ekonomi, bara blundar och sover hela resan, vaknar upp pigg och kry. I så fall är det ju helt galet att betala 10 000 extra, det är inte som om man får Michelin-nivå på maten direkt.

Å tredje sidan, har man råd kan man lika gärna alltid åka Business eller First överallt.
 

Kimmen00

Medlem
Jag har kollat upp en resa till New York i april nästa år. Tänkte bjuda med sambon på en 5 dagars.
Är inget fan av ekonomiklass överlag i Europa så tänkte jag kör på en Sas plus nu så får vi se hur det är!

Nu till den stora frågan till er som har åkt.
Plusbiljetterna för oss 2 kostar då 10.000 kr mer än go.
Go drygt 8000 kr och Plus strax under 18.000 kr

Finns absolut fördelar med Plus på pappret men är det värt att lägga 10 extra?
Pengarna kan man lägga OM det är väldigt värt men om inte kommer man känna sig lite blåst.
Vad tycker ni som har åkt?

Vänta på en SAS F&F, garanterat billigare plus än 9000 per skalle
 

Slipsknut

Medlem
Kul med alla svar! Härligt forum.

Ja allt är verkligen relativt med detta men det svåra är som sagt om det som låter bra på papper motsvarar förväntningarna.
Kommer man sätta sig i plus och känna ”ah var det inte mer?”
3 rätters låter bra men är det 3 okej rätter eller bra?

Bra stol är så viktigt! Men är den bättre eller bara lite bredare?
Låter som en otrolig nybörjare och gällande plus får jag ta den rollen.

Men att uppgradera på bud som sagt låter spännande. Eller som någon vettig sa ovan billigare hotell och dyrare flyg. Också bra kombo! Synd bara att billiga hotell i NY kan va riktigt risiga.
Synd man inte hade guldbyxor :)
 

palmen

Moderator
Kul med alla svar! Härligt forum.

Ja allt är verkligen relativt med detta men det svåra är som sagt om det som låter bra på papper motsvarar förväntningarna.
Kommer man sätta sig i plus och känna ”ah var det inte mer?”
3 rätters låter bra men är det 3 okej rätter eller bra?

Bra stol är så viktigt! Men är den bättre eller bara lite bredare?
Låter som en otrolig nybörjare och gällande plus får jag ta den rollen.

Men att uppgradera på bud som sagt låter spännande. Eller som någon vettig sa ovan billigare hotell och dyrare flyg. Också bra kombo! Synd bara att billiga hotell i NY kan va riktigt risiga.
Synd man inte hade guldbyxor :)
Det är ett säte mindre per rad i plus så bredden blir typ en sjundedel av ett ekokomisäte extra. Utrymmet till stolen framför skulle jag uppskatta är ca 10-20cm större än i go.
Jag tycker personligen ni ska åka go, om ni inte tänkt er dricka massa ombord. Betala sen för säten på nödutgång eller första raden istället (har för mig det kostar ca 500 extra) där har ni obegränsat benutrymme som till och med är större än i Business.

De 10k ni skulle spara skulle jag lägga på att uppgradera utresa eller hemresan. Utresan om ni vill få en bra start, hemresa om ni vill kunna sova någorlunda bra. Alternativt lägga de pengarna på något kul på destinationen och unna er något extra.
 

Voyageur

Medlem
Kul med alla svar! Härligt forum.

Ja allt är verkligen relativt med detta men det svåra är som sagt om det som låter bra på papper motsvarar förväntningarna.
Kommer man sätta sig i plus och känna ”ah var det inte mer?”
3 rätters låter bra men är det 3 okej rätter eller bra?

Bra stol är så viktigt! Men är den bättre eller bara lite bredare?
Låter som en otrolig nybörjare och gällande plus får jag ta den rollen.

Men att uppgradera på bud som sagt låter spännande. Eller som någon vettig sa ovan billigare hotell och dyrare flyg. Också bra kombo! Synd bara att billiga hotell i NY kan va riktigt risiga.
Synd man inte hade guldbyxor :)

Med referens till "var det inte mer än så här", så tror jag att du kommer bli väldigt besviken om du bygger upp allt döe mycket förväntningar på deras Plus produkt.

Håller med om att på en bra dag då priset är rätt dvs enbart nominellt mer än eco, är plus ett givet val. Men att betala 100% eller ännu mer är bortkastat om inte det är så att du absolut lider av klaustrofobi i en enkel ekonomi stol och mår psykiskt eller fysiskt dåligt av det.
Maten är inte mycket bättre i Plus, givet att du har gratis dryck men med SAS vet man aldrig och rätt som det är slås gratis kranen av på fikat beroende på FA. Om du förväntar dig någon som helst lyx eller att en oxfilé ska flyga fram från Anna Greta vid grillen i köket så kommer du bli djupt besviken.

I sin enkelhet är Plus vad ekonomi borde vara egentligen, men en produkt som generellt faller väl till affärsresenärer som inte får/kan använda business. En nominellt större stol och plats, lite gratis dricka and that's about it.
 

Slipsknut

Medlem
Det är ett säte mindre per rad i plus så bredden blir typ en sjundedel av ett ekokomisäte extra. Utrymmet till stolen framför skulle jag uppskatta är ca 10-20cm större än i go.
Jag tycker personligen ni ska åka go, om ni inte tänkt er dricka massa ombord. Betala sen för säten på nödutgång eller första raden istället (har för mig det kostar ca 500 extra) där har ni obegränsat benutrymme som till och med är större än i Business.

De 10k ni skulle spara skulle jag lägga på att uppgradera utresa eller hemresan. Utresan om ni vill få en bra start, hemresa om ni vill kunna sova någorlunda bra. Alternativt lägga de pengarna på något kul på destinationen och unna er något extra.

Jag tror det får bli så. Sikta på en uppgradering på någon av vägarna helt enkelt.

Tack!
 

Slipsknut

Medlem
Med referens till "var det inte mer än så här", så tror jag att du kommer bli väldigt besviken om du bygger upp allt döe mycket förväntningar på deras Plus produkt.

Håller med om att på en bra dag då priset är rätt dvs enbart nominellt mer än eco, är plus ett givet val. Men att betala 100% eller ännu mer är bortkastat om inte det är så att du absolut lider av klaustrofobi i en enkel ekonomi stol och mår psykiskt eller fysiskt dåligt av det.
Maten är inte mycket bättre i Plus, givet att du har gratis dryck men med SAS vet man aldrig och rätt som det är slås gratis kranen av på fikat beroende på FA. Om du förväntar dig någon som helst lyx eller att en oxfilé ska flyga fram från Anna Greta vid grillen i köket så kommer du bli djupt besviken.

I sin enkelhet är Plus vad ekonomi borde vara egentligen, men en produkt som generellt faller väl till affärsresenärer som inte får/kan använda business. En nominellt större stol och plats, lite gratis dricka and that's about it.

Tack för bra inlägg!
Känns som det är go eller business man bör kolla på. Och då en uppgradering eller kolla annat datum.
Såg faktiskt business båda vägarna för 25.000 och plus kostar 18 (dock olika veckor) men är man flexibel kan man kolla upp båda klasserna.

Får hoppas också att NY är trevligt i april/maj :)
 
Toppen