Senaste nytt

Värdering av SAS plus kontra SAS go

fcx

Medlem
Ratade just Plus för Go (=minus), efter viss tvekan på en bokning. Inrikes enkel 1400 SEK istf. 1800 SEK. Ombokningsmöjligheten är nog egentligen värd skillnaden men i detta fall är jag såpass säker på att resa. Servicen ombord inrikes är värd max 100 SEK extra, och på regionalflygplatser är lounge, fast track och priobagage helt värdelöst.

Bokade samtidigt en annan resa inom Europa, men där ville SAS ha mer än 100% extra för Plus, så det skippade jag direkt.

Bägge resorna var privatresor och jag skulle nog normalt välja Plus privat om skillnaden är max 20-25%.
 

Palazzi

Medlem
När det gäller SAS tar jag billigaste alternativet om det inte skulle skilja väldigt lite (ca.100-350kr). Får genom mitt G* nästan samma fördelar, förutom mat + poäng. Poängen bryr jag mig inte nämnvärt om inom Europa (får så det räcker) och maten hos SAS ger jag inte mycket för.

Skulle chansa på att det kommer land på 90% GO & 10% Plus de gånger jag flyger med SAS.

Flexibilitet i all ära, men jag har ALDRIG varit sen/missat ett enda flyg jag bokat. Om jag nu råkar få förhinder en gång så har jag säkert tjänat in pengarna på alla andra gånger jag varit i tid på mina icke-flexibla flighter. Det finns ju givetvis många som har andra arbeten, vilka kanske kräver att biljetterna bokas flexibla.
 

Dr. Miles

Expert
Flexibilitet i all ära, men jag har ALDRIG varit sen/missat ett enda flyg jag bokat. Om jag nu råkar få förhinder en gång så har jag säkert tjänat in pengarna på alla andra gånger jag varit i tid på mina icke-flexibla flighter. Det finns ju givetvis många som har andra arbeten, vilka kanske kräver att biljetterna bokas flexibla.
Lite OT.
Jag köpte en gång för länge sedan tre enkelvägs biljetter på London->Stockholm med olika avgångstider åt min kollega för att han inte visste om när han skulle bli klar med kundbesöket.
Under den tiden kostade Flex Economy / Business class runt 6.000 SEK och tre biljetter tillsammans kostade runt 3.000 SEK.
Alltså tre icke-flexibla biljetter var billigare än en flexibel biljett.
 

gdaily

Medlem
Flexibilitet i all ära, men jag har ALDRIG varit sen/missat ett enda flyg jag bokat. Om jag nu råkar få förhinder en gång så har jag säkert tjänat in pengarna på alla andra gånger jag varit i tid på mina icke-flexibla flighter. Det finns ju givetvis många som har andra arbeten, vilka kanske kräver att biljetterna bokas flexibla.

Resonerar på precis samma sätt, har hänt en enda gång att jag missat mitt vanliga flyg (och då bommade jag rejält, med två dagar). Speciellt om man kan boka två enkelbiljetter i stället för tur/retur för ungefär samma pris, så man har kvar hemresan om man mot förmodan skulle vara tvungen att ställa utresan.
 

AABack2ARN

Medlem
Har ännu inte provat SAS Plus, men 20% skulle det nog kunna vara värt (baserat på de billigare biljetterna). Just möjligheten att helt få tillbaka biljetten tycker jag verkar lite lockande i några fall. Resten ger ju i princip ett guldkort redan (i synnerhet om seatblock fungerar).
 

Nystrom

Medlem
En pinne till på brasan: Bokar du en T/R och finner den vara 1000 kr dyrare i Plus än i Go så är den kostnaden ekvivalent med vad det kostar att boka om biljetten i Go. Biljetten i Plus är dessutom återbetalningsbar vilket biljetten i Go inte är. Detta är en del av den flexibilitet jag betalar för. En annan del av den flexibilitet jag betalar för är när det "skiter sig", dvs planet blir inställt, försenat eller liknande och den service man får då med ombokning etc. Gör om det med LCC, där grundprincipen är att du får vänta till planet är fixat.....
 

Homer

Medlem
En pinne till på brasan: Bokar du en T/R och finner den vara 1000 kr dyrare i Plus än i Go så är den kostnaden ekvivalent med vad det kostar att boka om biljetten i Go. Biljetten i Plus är dessutom återbetalningsbar vilket biljetten i Go inte är. Detta är en del av den flexibilitet jag betalar för. En annan del av den flexibilitet jag betalar för är när det "skiter sig", dvs planet blir inställt, försenat eller liknande och den service man får då med ombokning etc. Gör om det med LCC, där grundprincipen är att du får vänta till planet är fixat.....

Om det bara skiljer 1000kr i pris lär det inte vara en Plus Full Flex, de vanliga* Plus biljtterna är
bara ombokningsbara inom samma klass, och om det skiter sig med kort varsel hur stor är platstillgången då?



*
SAS Plus
Ombokning: Fri ombokning inom samma prisnivå. Vid ombokning till ett högre pris tillkommer mellanskillnaden mellan det ursprungliga priset och det nya.
 

Nystrom

Medlem
Om det bara skiljer 1000kr i pris lär det inte vara en Plus Full Flex, de vanliga* Plus biljtterna är
bara ombokningsbara inom samma klass, och om det skiter sig med kort varsel hur stor är platstillgången då?[/I]

Sant, men den traumatiska upplevelsen lär vara mindre än om man hade bokat i Go! :D

För att få bra priser på en planerad resa måste man ligga ute i tid. Priserna är då ganska vettiga och inte sällan hittar man en prisskillnad mellan Go och Plus som är 400-500 kr. Då väljer jag att boka Plus eftersom "försäkringspremien" om oförutsedda saker inträffar är lägre än om jag har Go. Händer inget så förlorar jag några hundralappar jämfört med Go men den smällen kan jag ta.
 

Slipsknut

Medlem
Jag har kollat upp en resa till New York i april nästa år. Tänkte bjuda med sambon på en 5 dagars.
Är inget fan av ekonomiklass överlag i Europa så tänkte jag kör på en Sas plus nu så får vi se hur det är!

Nu till den stora frågan till er som har åkt.
Plusbiljetterna för oss 2 kostar då 10.000 kr mer än go.
Go drygt 8000 kr och Plus strax under 18.000 kr

Finns absolut fördelar med Plus på pappret men är det värt att lägga 10 extra?
Pengarna kan man lägga OM det är väldigt värt men om inte kommer man känna sig lite blåst.
Vad tycker ni som har åkt?
 
Toppen