Senaste nytt

Värde på prio-poäng?

Boomboom

Medlem
Skaffade nyligen ett prio-kort och undrar hur man värderar poängen, hur står sig poängen kontra exempelvis Eurobonus-poäng?

Ser att det på sidan står "Poängpriset är rörligt och styrs av efterfrågan på samma sätt som när nu betalar med pengar."

Någon som har mer info kring hur priset räknas ut?
 
Skaffade nyligen ett prio-kort och undrar hur man värderar poängen, hur står sig poängen kontra exempelvis Eurobonus-poäng?

Ser att det på sidan står "Poängpriset är rörligt och styrs av efterfrågan på samma sätt som när nu betalar med pengar."

Någon som har mer info kring hur priset räknas ut?
Exempel Stockholm Göteborg kostar ca 10 000 poäng enkel i förstaklass, och något mindre i andra klass. Ju tidigare du bokar desto billigare blir det. Som billigast mellan Stockholm och Göteborg blir det 6 500 poäng i andra klass, och jag tror att det lägsta i förstaklass kostar 8 400 poäng.
En random resa I förstaklass kostar när jag kollar 8400 poäng eller 585 kr. En annan kostar 11 500 poäng eller 885 kr. Denna lilla ovetenskapliga undersökning ger vid handen att värdet är ca 7 öre per poäng. Så intjäningen på 30 poäng/100 kr spenderat som man får när man kommit upp i svart är inte alls dålig. Kick back på strax över 2 % om min teori håller.
Eurobonus är lite svårare att värdera, men många värderar dem till ca 10 öre styck. Med Amex Elite intjäning på 20 poäng/100 kr spenderat så blir det ungefär samma kick back.
Men frågan är vad man ska ha högvis med priopoäng till... :rolleyes:
 
Jag brukar oftast köpa sista minuten resor mellan Sthlm och Linköping, som går för strax över 300kr (313kr om jag minns rätt) med x2000 i 2:a klass. Med poäng så går samma biljett för ca 3500 poäng. Sålunda värderar jag poängen till strax under 9 öre per poäng.

Åker man tåg frekvent så är poängen lika mycket värda som kontanter i mina ögon!
 

gdaily

Medlem
Jag värderar SJ Prio-poängen till strax över 5 öre/st, då jag brukar boka mina resor i mycket god tid (= billigt). Med det sagt så fick jag nästan 9-10 öre/poäng för en panikresa Sthlm-Borlänge som jag bokade i torsdags för resa fre-sön. Så ju "sämre" du är på att boka, desto mer värdefulla är dom, motsägelsefullt nog.

Stora fördelen är ju att de är avbokningsbara, vilket kommer väl till nytta för bokningar långt fram i tiden.
 

agehall

Medlem
Jag brukar oftast köpa sista minuten resor mellan Sthlm och Linköping, som går för strax över 300kr (313kr om jag minns rätt) med x2000 i 2:a klass. Med poäng så går samma biljett för ca 3500 poäng. Sålunda värderar jag poängen till strax under 9 öre per poäng.

Åker man tåg frekvent så är poängen lika mycket värda som kontanter i mina ögon!
Du borde verkligen titta på att åka Uppsala-Mjölby istället...
 

agehall

Medlem
Blir det billigare?
Ofta ja.

Har kontor i Mjölby nämligen så kan börja mina resor där :p
Spelar ingen roll var du har kontor - SJ kör samma typ av prissättning som flygbolagen, dvs A-B oavsett hur många stationer man passerar på vägen. Till skillnad från flygbolagen har de dock ingen som helst koll på när folk kommer på och de stoppar dig inte från att gå av i förtid. Allt de kräver är att din biljett är giltig för sträckan när de kontrollerar den...

För er som inte kommer ihåg det, så behöver man inte heller sitta på tåget för att få sina prio-poäng. SJ lärde sig inte hela läxan efter spöktåg-incidenten...
 

jerixon

Medlem
Nice det ska jag absolut kolla upp!
Åkt för lite tåg tidigare för att bry mig, men mkt intressant =)

Ofta ja.


Spelar ingen roll var du har kontor - SJ kör samma typ av prissättning som flygbolagen, dvs A-B oavsett hur många stationer man passerar på vägen. Till skillnad från flygbolagen har de dock ingen som helst koll på när folk kommer på och de stoppar dig inte från att gå av i förtid. Allt de kräver är att din biljett är giltig för sträckan när de kontrollerar den...

För er som inte kommer ihåg det, så behöver man inte heller sitta på tåget för att få sina prio-poäng. SJ lärde sig inte hela läxan efter spöktåg-incidenten...
 
Toppen