Senaste nytt

Välkommen till Deals forum! Här kan du hitta ordlista för Deals

Dr. Miles

Expert
Det var många som undrade om vad saker och ting betyder i Deals sektion så skapade jag denna ordlista med hjälp av Jacob.

Information om biljetterna skrivs i följande format:

T/R eller enkel: T/R betyder Tur och retur dvs returbiljett. Enkel betyder enkelbiljett.

Flygbolag: Det flygbolag som har publicerat priset. Det är dock möjligt att delar av flygresan kan flygas med andra flygbolag (se "routing").

Kabinklass: Den klass man flyger i. Exempelvis Business class (ibland kallad "C" eller "C-klass") eller First class (ibland kallad "F" eller "F-klass").

Bokningsklass: En bokstav som indikerar vilken typ av biljett en passagerare reser på. Bokningsklassen påverkar också hur många poäng en passagerare tjänar i ett bonusprogram. Vanliga bokningsklasser för första klass är F och A. Vanliga bokningsklasser för business class är C, D, J och Z. Vanliga bokningsklasser för economy class är Y, B, S, M, Q, V, W och K.

Fare basis: Det formella namnet på en flygbiljett som används i bokningssystemen. Exempel på fare basis kan vara MRW57 Det första bokstaven i fare basis är tillika biljettens bokningsklass, i detta exempel innebär det bokningsklass M.

Pris: Grundpriset på biljetten. Det är ofta svårt att publicera ett totalpris på dessa biljetter då skatter och avgifter kan variera beroende på hur man flyger, exempelvis antal mellanlandningar.

Min/Max stay:
"Minimum stay": Kortaste tid man måste stanna borta.
"Maximum stay: Längsta tid man får stanna borta.
Saknas "min stay" så kan man i princip åka tillbaka samma dag. Står det ingen "max stay" gäller oftast ett år.​

Förköpskrav: Antal dagar man måste köpa biljetten i förväg från avresedatumet.

Gäller för utresa: de perioderna man kan/måste resa ut från avreseort.

Gäller för hemresa: de perioderna man kan/måste avsluta resan.

Stopover: Om man får stanna någonstans på vägen mellan utreseorten och destinationen. En "stopover" är ett stopp som varar längre än 24 timmar. Ett stopp kortare än 24 timmar räknas som en "transfer" och omfattas inte av denna regel.

Byte: antal tillåtet byte (transfer).

STPC: Stopover Paid by Carrier, gratis övernattning som erbjuds av flygbolaget. Det är ofta man måste kontakta flygbolaget eller resebyrån för att boka denna tjänst.

MPM: Maximum Permitted Mileage, en distans i miles som man får laborera med. Man kan överskrida den med upp till 25% mot ett påslag på biljettpriset.

HIP Check: Highest Intermediate Point fare check. Dvs om man har bokat A-B-C och gör stopover i B, så kan priset på resan gå upp om A-B eller B-C är dyrare än A-C. Om det står Ja på detta fält betyder att priset kan gå upp om man tar stopover någonstans på vägen.

Barnrabatt: Rabatt för barn mellan 2-11 år eller barn under 2 år med eget säte. Rabatten räknas alltid från baspriset utan skatter och bränsletillägg.

Återbetalning: Om man får pengarna tillbaka vid avbokning, ibland mot en avgift.

Ändring: Om man har rätt att ändra biljetten, exempelvis datum eller rutt, ibland mot en avgift.

Routing: Hur man får flyga, var man får (eller måste) mellanlanda, samt vilka flygbolag man får flyga med på hela eller delar av sträckan.​


För andra ord som du inte hittar här kan du kanske hitta i den här guiden:
Vad betyder förkortningen? En flygresenärs A till Ö


Om ni har flera frågor om ord som finns i Deals, vänligen posta här (inte frågor om själva deals).
Jag försöker att uppdatera ordlistan då och då.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag fick en fråga via PM om varför jag använder datumformat t ex 2013-DEC-13 i Deals.
Det är för att underlätta utländska besökare att förstå vilket är år/månad/datum även efter översättning med Google Translate.

T ex jänkarna använder mm/dd/yy och andra länder använder dd/mm/yy. Om formatet är YYYY-MMM-DD, finns det inget utrymme för feltolkning.


En deal sida http://www.businessclass.se/forum/d...ika-t-r-american-airlines-fran-4-750-sek.html översätts så här.

[Economy Class] Madrid / Barcelona-America T / R, American Airlines, from 4750 SEK - Google Översätt
 

Dr. Miles

Expert
Bump. Kan du förklara vad Star Alliance JV är för något?
JV står för engelska ordet "Joint Venture" (JV).
På trafiken över Altanten (mellan Europa och Nordamerika) finns det tre alliansers JV.
  • oneworld JV
  • Skyteam JV
  • Star Alliance JV
JV över Atlanten:

oneworld JV består av:
  • American Airlines
  • British Airways
  • Finnair
  • IBERIA
  • US Airways (snart integreras helt till American Airlines)

Skyteam JV består av:
  • Air France
  • Alitalia
  • Delta
  • KLM

Star Alliance JV består av:
  • Air Canada
  • Austrian Airlines
  • Brussels Airlines
  • Lufthansa
  • SWISS
  • United

De har fått undantag av antikartell-lagen av både EU och USA/Kanada. Så inom samma JV har samma pris.
Flygbolagen inom samma JV delar kostnader och vinster, dock det är oklart hur de delar.

Det finns också Joint Venture mellan Europa och Japan.

JV mellan Europa och Japan.

oneworld JV består av:
  • British Airways
  • Finnair
  • IBERIA
  • Japan Airlines

Star Alliance JV består av:
  • ANA
  • Austrian Airlines
  • Lufthansa
  • SWISS
 
Last edited:
Tack, jag visste vad en JV var men i detta sammanhanget förstod jag inte. Säljer denna "JV" biljetter under eget brand??? Ursäkta om frågan är dumt ställd men jag har inte sett detta i något annan tråd eller diskussion.
 

Agö

Medlem
Tack, jag visste vad en JV var men i detta sammanhanget förstod jag inte. Säljer denna "JV" biljetter under eget brand??? Ursäkta om frågan är dumt ställd men jag har inte sett detta i något annan tråd eller diskussion.
Fullständig prisharmonisering och fler valmöjligheter till samma pris vid dessa deals ja, är det som du som kund märker av. För bolagen är det ett mer omfattande samarbete som möjliggör att dela intäkter och utgifter. Det är alltså betydligt mer långtgående än t ex codeshare där ett bolag endast säljer biljetter till avgång med annat bolag.
 

Dr. Miles

Expert
Säljer denna "JV" biljetter under eget brand??? Ursäkta om frågan är dumt ställd men jag har inte sett detta i något annan tråd eller diskussion.
Nej, varje flygbolag säljer som egna biljetter.

Det finns MPM (Maximum Permitted Mileage)-baserat pris och Routing-baserat pris.
Star Alliance JV brukar att ha Routing-baserade priser så tillåtna routings varierar beroende på vilket flygbolags fare (biljett) du köper.
 
Toppen