Senaste nytt

Välja mellan EB poäng eller Cash för EU261 kompensation

TheHelper

Ny medlem
I slutet av formuläret för ansökan av EU261 ersättning så får man välja om man vill ha kompensation i EuroBonus Extra poäng eller om man vill ha det i Cash. Är det värt att välja EB poäng istället om man ändå ska köpa en resa för pengarna / poängen?
A0320692-77AA-49E3-AC06-97A102FCEE28.png
 
Många här värderar en eurobonuspoäng till 10 öre. Den där kursen är lite sämre.

Om det är värt det eller inte kan endast du själv svara på. Beror på vad du behöver.
 

Borje L

Medlem
Har du SAS MC med hög fly premium nivå eller SAS Amex och tjänar vouchers OCH är flexibel så är ju poängen ingen dålig deal. 60000 poäng är ju en Biz longhaul med MC fly premiums högsta nivå. Annars är kanske pengarna bäst värde. Det är ju väldigt personligt vad en poäng är värd. Personligen har de haft ett betydligt högre värde än 10 öre.
 

palmen

Moderator
Jag värderar sas poäng till ca 20-25 öre så poängen är mer värda för mig. Har jag mer poäng än jag behöver kan ju dock cash vara ett bra alternativ.
 

jerixon

Medlem
Cash är bra att ha :p
SAS poäng har varit otroligt lätta att komma över till bättre rate senaste tiden så jag har tagit cashen senaste 2 gångerna :)
 

TomJ

Medlem
Ska ju tilläggas att man kan tjäna in 10 000 poäng per avis-bokning á 6-700:- vid deras kampanjer. Oklart om det kommer köras sådana kampanjer igen men det skulle lägga priset på 6-7 öre per poäng.

Så det beror väl helt på hur mycket man behöver poängen. Man ska ju hitta poängbiljetter på rätt datum också för att de exempelvis ska kunna räknas som "60 000 = business till USA med SAS MC Premium"...

Jag skulle nog säga att om kursen hade varit 600€ eller 120 000 poäng eller 1200€ i resecheckar och jag hade ett mål att nyttja poängen med hade jag nappat. Annars, förmodligen enbart om jag desperat behövde poängen.
 

jerixon

Medlem
Så länge jag har 500k poäng på väg in från AVIS så kommer jag ta cash.
Det kommer alltid nya sätt att tjäna poäng på :D

Ska ju tilläggas att man kan tjäna in 10 000 poäng per avis-bokning á 6-700:- vid deras kampanjer. Oklart om det kommer köras sådana kampanjer igen men det skulle lägga priset på 6-7 öre per poäng.

Så det beror väl helt på hur mycket man behöver poängen. Man ska ju hitta poängbiljetter på rätt datum också för att de exempelvis ska kunna räknas som "60 000 = business till USA med SAS MC Premium"...

Jag skulle nog säga att om kursen hade varit 600€ eller 120 000 poäng eller 1200€ i resecheckar och jag hade ett mål att nyttja poängen med hade jag nappat. Annars, förmodligen enbart om jag desperat behövde poängen.
 
Jag värderar sas poäng till ca 20-25 öre så poängen är mer värda för mig. Har jag mer poäng än jag behöver kan ju dock cash vara ett bra alternativ.
Men isåfall är det bättre att ta cashen och sedan köpa poäng för 20 öre styck när du väl behöver dem?
Kanske kan du tom investera pengarna och få någon liten avkastning på dem under tiden tills du istället behöver poängen :)

Edit: det kostar visst drygt 25 öre att köpa en poäng...
 

palmen

Moderator
Men isåfall är det bättre att ta cashen och sedan köpa poäng för 20 öre styck när du väl behöver dem?
Kanske kan du tom investera pengarna och få någon liten avkastning på dem under tiden tills du istället behöver poängen :)

Edit: det kostar visst drygt 25 öre att köpa en poäng...
Som sagt beror helt på vilken depå man vill fylla på. 60k poäng är ändå en sas business, tar hellre det än 6000 kronor.
 
Toppen