Senaste nytt

Välja Lojalitetsprogram

Mr.A

Medlem
Normalt sett är jag den förste att förorda EuroBonus framför andra program, men med det där resmönstret är allt annat än Miles & More hål i huvudet. Det är ganska bra att ha status där och ha fin tillgång till F-awards. Dessutom så behöver man inte dra in en massa extrapoäng via kreditkort om man flyger så pass mycket i premiumkabiner.


Fast du jämför äpplen och päron här. Bara för att OneWorld kallar vissa lounger för "förstaklass lounger" så innebär det inte att de är så fruktansvärt mycket finare än *A-lounger som man får tillgång till som Star Alliance Gold.
Sant, tänker främst på Cathay The Pier i HKG och Japan Airlines i Narita som jag gillar... Galleries First är väl som en bättre businesslounge dock med bra vin till skillnad från Lufthansa Senator Lounge i Frankfurt med sina odrickbara snabbköpsviner...
 

agehall

Medlem
Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restiden
Nja, det är ju trots allt bara en T/R longhaul i veckan. Jag skulle inte prioritera direktflyg så högt - det lär knappast bli billigt om man ska köpa direktresor med SAS hela tiden.
 

Thornado

Medlem
Nja, det är ju trots allt bara en T/R longhaul i veckan. Jag skulle inte prioritera direktflyg så högt - det lär knappast bli billigt om man ska köpa direktresor med SAS hela tiden.

Min tanke var inte att köra på direktflyg med SAS hela tiden, utan att ha Lufthansa som det huvudsakliga alternativet (vilket ju trots allt är ett måste om man vill satsa på att få HON). Däremot så kan det ju finnas tillfällen under året då man behöver minska resetiden (eller då tidtabellen för SAS bara passar bättre) för att det ska passa in i kalendern med annat, antingen på jobbet eller privat, och då kan man ju ibland göra några resor med SAS - det räcker ju trots allt med att ~4 av årets resor blir med SAS för att man ska kvala till Diamond.

Om man väljer något annat form av betalkort (Amex Platinum kanske) så är det ju mer tveksamt att bry sig om att använda Eurobonus överhuvudtaget.
 

nota bene

Medlem
Nu har jag inte full koll på M&M, men borde inte detta resemönster leda till intjäning av HON med viss marginal?
Kan det inte i detta fall då finnas en viss poäng i att köra både M&M och Eurobonus?
* Alla flyg med Lufthansa givetvis till M&M (åtminstone tills man blivit HON).
* Amex Elite för intjäning till Eurobonus (det är sant att man inte "behöver" tjäna extrapoäng, men det vore ju dumt att inte få ut något av den rätt så höga spend man antagligen har med så många resor - Amex med MR är väl förstås möjligen ett annat alternativ)
* Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restiden, och då kan SAS blir ett attraktivt alternativ för EWR/LAX/HKG för att komma åt direktflyg. Eftersom man ändå inte tjänar HON miles (visst är det så?) på dessa flighter så kan man lägga åtminstone 4 av dem per år till EB så att man blir Diamond. Inte för att Diamond är värt jättemycket, men skadar ju inte att ha...
Jag håller i stora drag med dig.

Med denna typ av resemönster är det rimligt att bli HON, och så fort det uppnås kan man i alla fall delvis kolla på andra alternativ. Andra alternativ kan vara EB/SAS för direktflyg om man gillar det, eller OneWorld eftersom flera av de asiatiska destinationerna är attraktiva att flyga OW till (NRT/HND, HKG med CX/JL/AY BOM med AY/BA och allt USA med AA/BA). BAEC Gold eller GGL/CCR bör kunna uppnås utöver HON.
 

Stamen

Medlem
Tack för alla svar!

-Jag bokar alla resor/hotell själv och har mest tänkt att använda poängen till familjen.

Jag har läst inläggen och kikat på olika lojalitetsprogrammen. M&M verkar absolut vara valet, jag räknar med att kunna bli HON på ca. 12 månader. Eventuellt kan det vara värt att satsa på status hos OW. Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.

Det jag inte har lika bra koll på är vilket/vilka betalkort som är bäst att använda för att maximera poäng/förmåner.
 

Canadien

Medlem
Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.
Det är väl i princip endast 2-4-1-vouchers man får från Amex som skulle tala för Eurobonus. Men med de poängen du drar in till M&M så behövs nog inte några 2-4-1-vouchers för att resa med familjen runt jorden när tillfälle väl ges. HON ger ju också bra tillgång till awardresor på LH för innehavaren + 3 medresenärer.
 

jerixon

Medlem
Amex Elite + M&M är nog bäst då. Med all spend får du tillräckligt med eb poäng för bra resor med familjen även där =)

Tack för alla svar!

-Jag bokar alla resor/hotell själv och har mest tänkt att använda poängen till familjen.

Jag har läst inläggen och kikat på olika lojalitetsprogrammen. M&M verkar absolut vara valet, jag räknar med att kunna bli HON på ca. 12 månader. Eventuellt kan det vara värt att satsa på status hos OW. Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.

Det jag inte har lika bra koll på är vilket/vilka betalkort som är bäst att använda för att maximera poäng/förmåner.
 

Morgan

Medlem
Förlåt för en kanske dum fråga, men varför är status viktigt när man flyger i premiumkabin från början?

Jag skulle värdera bra hård- och mjukvara och bra flygtider mycket högre om jag skulle flyga närmare 100 timmar longhaul per månad...
 
Toppen