Senaste nytt

Välja Business eller First på Cathay Pacific?

Travler

Medlem
Jag skall flyga TPE-HKG (endast ca 2h & 500 miles lång flygning) i början av juni och tänkte använda mina BA Avios för att boka resan med Cathay Pacific.

Till min förvåning finns det en First (4 klasser) på några av avgångarna och det fick mig lite nyfiken. (Bifogar en PDF på tillgängligheten)
Det kostar:
9000 Avios +212kr för Business
18000 Avios +212kr för First

Några av frågorna och funderingarna jag har:
1. Är det samma stol som vanliga long-haul First och Business då?
2. Jag undrar nu om det är någon som har flugit TPE-HKG med med CX, eller liknande short-haul?
3. Vilket mervärde får man av First jämfört med Business på en så kort flygning?
4. Delar dem tex ut amenity kits och pyjamas i någon av klasserna på så korta flighter?
5. Hur skulle ni tänka?
 

Attachments

  • British Airways - Step one. Choose the dates and times of your flights..pdf
    276,2 KB · Visningar: 806
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har flugit den sträckan både i Business och First. Rätt enkelt val, ta First! Pyjamas får du inte. Min flight var med longhaul config.

I Business beror det på vilket plan du får, finns både regional och longhaul config. Tror att om det finns First ombord så är även Business longhaul config.

Här är rapporten där du själv kan läsa lite.
Reserapport: My first First (palmen) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Voyageur

Medlem
Jag flög HKG-BKK i First med Cathay vilket har ungefär samma flygtid. Instämmer med ovanstående = First alla gånger.

För en 2 timmes flygning var det full lunch servering (minus caviar) med amuse, förrätt, soppa, huvudrätt, ostar, dessert. Underbar service från början till slut. Och Cathay's First är en upplevelse hårdvarumässigt också med sjukt breda stolar.
Bilder finns om det finns intresse så pm:a bara.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Thornado

Medlem
Min First First var också med Cathay inom Asien, dock något längre än ovanstående då jag flög HKG-PEK.
Mycket trevlig upplevelse, även om man förstås får ytterligare lite extra värde om man kan göra det med avresa från Hong Kong istället då man har möjlighet att testa alla First-lounger på HKG.

Jag har dålig koll på hur man bör värdera Avios, men som föregående talare så rekommenderar jag också att köra på First.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Voyageur

Medlem
Glömde också nämna att om du inte har Oneworld Emerald status så är First ytterligare en anledning för att få prova Cathay's första klass lounger på HKG :)
 

Andrew

Medlem
Får man tillgång till First class loungerna i HKG (utan att ha Emerald) om man flyger TPE-HKG i First men HKG-DOH i Business (CX och QR)?
 

Travler

Medlem
Glömde också nämna att om du inte har Oneworld Emerald status så är First ytterligare en anledning för att få prova Cathay's första klass lounger på HKG :)

Tyvärr har jag inte möjlighet att prova first loungen på HKG, detta då jag flyger till HKG :(
Vad jag har förstått så har inte Cathay någon first lounge på TPE..
 
Toppen