Senaste nytt

Välj bort förnedringsflyget

Mr.C

Medlem
Detta att de annonserar vad som serveras i C och Y verkar de ha slutat med- i alla fall igår när jag flög Geneve-ARN. Då annonserades att passagerare i M bjöds på kaffe och te, medans smörgåsar, sallader och snacks fanns till försäljning. Vi som t ex. satt i C blev serverade den vanliga varmrätten. Och dividern- den var på plats bakom rad 4 som skilde C mot Y.
Och min priotaggade väska- den var nummer 1 på bandet när vi kom fram till ARN.
1 timme efter planet hade landat, hade jag både hunnit ta min väska, ta flygbussen till St. Eriksplan och vidare till lägenheten på Rörstrandsgatan. Bra SAS!
Där ser ni- de kanske har skärp till sig...:rolleyes:

Kanske är något att skriva in i SAS - Det har ni gjort bra tråden...
 

Jonas C

Medlem
Sist jag flög Ryanair var 2007. På den tiden var de faktiskt helt OK, då man fick ta med sig väska och checka in på flygplatsen helt gratis. SAS redan gått över till BOB sedan ett par år tillbaka, så skillnaden mellan dessa två bolag var näst intill obefintlig, och hos Ryanair kunde man få tag på de eftertraktade 1kr biljetterna (som tyvärr inte finns att få tag på idag). Mycket har ju dock förändrats sedan dess...

Om man vill tala om förnedring, så händer det när saker o ting skiter sig och det inträffade faktiskt sist när jag skulle flyga Ryanair, år 2010. Under förmiddagen hade dimma dragit in över Skavsta vilket gjorde att inga flyg kunde landa eller starta från flygplatsen, och många plan hade blivit omdirigerade till Arlanda. Vissa hade turen nog att bli bussade till ARN för att ta sitt flyg därifrån, men för min del tyvärr blev flyget inställt. Att försöka bli ombokad visade sig vara TOTALT omöjligt, då 5000 strandade resenärer skulle samsas om två biljettagenter, som dessutom skulle ha rast med jämna mellanrum. Det tog mig närmare 10 timmar innan jag fick tag på en agent, och vid det läget var allt redan försent. Alla flyg till Eindhoven var fullbokade upp till en vecka i framtiden, och jag fick tillslut inget annat val än att boka av biljetten. Att få 300kr tillbaka (för att inte tala om alla hotell och ytterligare resekostnader som gick förlorade) efter att ha gått igenom allt detta lidande, var som att få ett knytnävsslag i ansiktet. Aldrig mera kommer jag att sätta fot på detta flygbolag!

"Extrema" vädersituationer är ju trots allt faktorer som flygbolagen inte har någon kontroll över, och visst det stämmer till en viss del. I detta fall rörde det sig dock om helt vanlig dimma, och det kunde Ryanair faktiskt ha gjort något åt. Faktum är att kaoset på Skavsta berodde på instrumentlandnings systemet man har på flygplatsen, som är ILS CAT I = den enklaste och mest primitiva varianten. De flesta "normala" flygbolag hade under normala omständigheter aldrig låtit sina flygplan landa på dessa flygplatser, och det faktum att en flygplats som Skavsta med 4+ miljoner passagerare om året har så pass dålig utrustning är förskräckande. Ta Västerås flygplats som jämförelse där trafiken mestadels består av Cessnor, är utrustad med ILS CAT II. Där hade en landning under motsvarande väderförhållanden kunnat ske utan problem.

Häromdagen flög jag Lufthansa från Dusseldorf till Arlanda via Hamburg, och råkade ut för ett inställt flyg p.g.a tekniskt fel. Inga konstigheter sa personalen, det var bara att gå ut från planet och vandra bort till transferdisken för att få biljetten ombokad till nästa flyg. Då jag satt långt bak i planet hade kön till disken hunnit bli lång, så jag bestämde mig för att sätta mig en stund i Senator Loungen till dess att kön har krympt. Det tog inte lång tid innan lounge damen kom förbi min fåtölj med nya boardingkort för DUS-HAM och HAM-ARN. Voucher för mat och hotell var redan fixat i Hamburg, och dessa kunde jag enkelt plocka upp vid biljettdisken.

Summa summarum: Kalla inte SAS för förnedringsbolag bara för att de råkar upplysa kunden en extra gång om den produkt som de har köpt. Det finns trots allt värre saker än att gå miste om en torr macka i ekonomi.
 
JonasC

Fast vad betalade du för Dusseldorf flyget? :)
Man brukar få vad man betalar för..

Konstigt att jag med relativt många Ryanair flygningar aldrig råkat ut för problem.
En gång var det dimma precis som du upplevde på Skavsta men då blev de tidiga avgångarna förflyttade till Norrköping utan direkta problem förutom lite förseningar då.. (logiskt)
Jag slapp dock åka till Norrköping då "mitt" plan kunde landa när dimman släppt.

Äh, för den fattiga studenten är ju Ryanair en riktig dröm, tycker det är bra att dom finns.
Folk kan åka till ToR till London för under 100 SEK och en drös andra resmål till kalaspriser om man bokar lite i förväg.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det finns ordspråk som heter snålheten bedrar visheten. Så länge saker och ting fungerar är Ryanair inte så stor skilnad från andra legacy carriers som har infört LCC model(t ex SAS, Iberia, Aer Lingus etc).

Men när saker och ting börjar gå år fel håll så som passagerare på Ryanair flyg kan man inte förvänta sig att få någon hjälp.
Ironiskt nog, har man inte buffert(pengar) bör man inte använda Ryanair då man måste betala från egen ficka när det strular.
 

Jonas C

Medlem
Jag betalade 350kr per segment hos Lufthansa (bokad som en 6-segment opne-jaw genom Expedia). Ett pris som faktiskt ligger i nivå med de flesta LCC. Men just i detta fall är priset orelevant, då det handlar om att välja mellan det absolut billigaste eller det som erbjuder bäst valuta för pengarna. Jag hade utan tvekan valt LH eller SAS även om min biljett hade vart dubbelt så dyr. LH erbjuder fortfarande bäst valuta för pengarna, och det anser jag vara bra mycket viktigare än att spara in på någon hundralapp åt höger och vänster.

I slutändan handlar det mer om vilka preferenser och värderingar man har när det gäller val av flygbolag, och det är tyvärr folkets oförmåga att tänka bortom näsan som har bidragit till framgångarna hos lågprisbolagen (för att inte tala om de s.k budgethotellen, där ett dubbelrum i London kan gå loss på en bra bit över 2000kr/natten)
 

gdaily

Medlem
Det finns ordspråk som heter snålheten bedrar visheten. Så länge saker och ting fungerar är Ryanair inte så stor skilnad från andra legacy carriers som har infört LCC model(t ex SAS, Iberia, Aer Lingus etc).

Men när saker och ting börjar gå år fel håll så som passagerare på Ryanair flyg kan man inte förvänta sig att få någon hjälp.
Ironiskt nog, har man inte buffert(pengar) bör man inte använda Ryanair då man måste betala från egen ficka när det strular.

Exakt! Vid varje RyanAir-artikel i kvällspressen så är det en bunt kribenter som förbannar RyanAir och en annan bunt som försvarar RyanAir med orden "jag har åkt jättemånga gånger och aldrig haft något problem". Men som AHO skriver, så länge allt fungerar så är det ingen större fara, det är när det skiter sig som det verkligen blir problem.

Det skiter sig då och då med alla flygbolag. Skillnaden är att exempelvis BA har förmågan att ta hand om sina resenärer vid ett problem
 

Nystrom

Medlem
Det skiter sig då och då med alla flygbolag. Skillnaden är att exempelvis BA har förmågan att ta hand om sina resenärer vid ett problem[/QUOTE]

Instämmer! Som regel så tar "fullservicebolagen hand om sina kunder och ser till att man kommer dit man skall med så små fördröjningar som möjligt. LCC-bolagen har inte samma filosofi utan man får den service man har betalat för, dvs ingen......
 
Toppen