Sist jag flög Ryanair var 2007. På den tiden var de faktiskt helt OK, då man fick ta med sig väska och checka in på flygplatsen helt gratis. SAS redan gått över till BOB sedan ett par år tillbaka, så skillnaden mellan dessa två bolag var näst intill obefintlig, och hos Ryanair kunde man få tag på de eftertraktade 1kr biljetterna (som tyvärr inte finns att få tag på idag). Mycket har ju dock förändrats sedan dess...
Om man vill tala om förnedring, så händer det när saker o ting skiter sig och det inträffade faktiskt sist när jag skulle flyga Ryanair, år 2010. Under förmiddagen hade dimma dragit in över Skavsta vilket gjorde att inga flyg kunde landa eller starta från flygplatsen, och många plan hade blivit omdirigerade till Arlanda. Vissa hade turen nog att bli bussade till ARN för att ta sitt flyg därifrån, men för min del tyvärr blev flyget inställt. Att försöka bli ombokad visade sig vara TOTALT omöjligt, då 5000 strandade resenärer skulle samsas om två biljettagenter, som dessutom skulle ha rast med jämna mellanrum. Det tog mig närmare 10 timmar innan jag fick tag på en agent, och vid det läget var allt redan försent. Alla flyg till Eindhoven var fullbokade upp till en vecka i framtiden, och jag fick tillslut inget annat val än att boka av biljetten. Att få 300kr tillbaka (för att inte tala om alla hotell och ytterligare resekostnader som gick förlorade) efter att ha gått igenom allt detta lidande, var som att få ett knytnävsslag i ansiktet. Aldrig mera kommer jag att sätta fot på detta flygbolag!
"Extrema" vädersituationer är ju trots allt faktorer som flygbolagen inte har någon kontroll över, och visst det stämmer till en viss del. I detta fall rörde det sig dock om helt vanlig dimma, och det kunde Ryanair faktiskt ha gjort något åt. Faktum är att kaoset på Skavsta berodde på instrumentlandnings systemet man har på flygplatsen, som är ILS CAT I = den enklaste och mest primitiva varianten. De flesta "normala" flygbolag hade under normala omständigheter aldrig låtit sina flygplan landa på dessa flygplatser, och det faktum att en flygplats som Skavsta med 4+ miljoner passagerare om året har så pass dålig utrustning är förskräckande. Ta Västerås flygplats som jämförelse där trafiken mestadels består av Cessnor, är utrustad med ILS CAT II. Där hade en landning under motsvarande väderförhållanden kunnat ske utan problem.
Häromdagen flög jag Lufthansa från Dusseldorf till Arlanda via Hamburg, och råkade ut för ett inställt flyg p.g.a tekniskt fel. Inga konstigheter sa personalen, det var bara att gå ut från planet och vandra bort till transferdisken för att få biljetten ombokad till nästa flyg. Då jag satt långt bak i planet hade kön till disken hunnit bli lång, så jag bestämde mig för att sätta mig en stund i Senator Loungen till dess att kön har krympt. Det tog inte lång tid innan lounge damen kom förbi min fåtölj med nya boardingkort för DUS-HAM och HAM-ARN. Voucher för mat och hotell var redan fixat i Hamburg, och dessa kunde jag enkelt plocka upp vid biljettdisken.
Summa summarum: Kalla inte SAS för förnedringsbolag bara för att de råkar upplysa kunden en extra gång om den produkt som de har köpt. Det finns trots allt värre saker än att gå miste om en torr macka i ekonomi.