Senaste nytt

Väldigt besviken på Solid

Valley

Medlem
Detta har jag som gäller i de Gold-Villkor jag har fått:
  1. Om Försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till: a) 10 000 kronor totalt per resa,
    b) 2 500 kronor för det aktuella värdet eller kostnaden för att reparera en sak, eller ett par eller en uppsättning föremål som
    kompletterar varandra eller används tillsammans,
    c) 2 500 kronor för pengar och resedokument, begränsat till 750 kronor för barn under 16 år.

    Kan däremot inte hitta någonting om jag måste ha ett kvitto på att jag haft kontanter.

    Läser jag lite snabbt Trygg Hansa villkor finner jag att man nämner 3.000,- som ersättningsbart vad gäller kontanter.

    Blir nog för egen del att ta sig en rejäl titt i villkoren.
 

olo

Medlem
Vadå? Hur har du tänkt att när man ska bjuda in kunderna/leverantörerna till lokal japask/kinesisk retaurang/bar som tar emot endast kontanter?

En gång slutade en barrunda med kunden i Ginza i Tokyo med ca 250.000 JPY (c 21.000 SEK) på en natt och menar du att jag ska välja en bar som tar emot kort trots att kunden som väljer vilken bar de vill gå till?
Bra perspektiv, där det i Sverige ger sura miner om en restaurang inte tar alla typer av kort.

Men oavsett hade inte jag burit dessa pengar i byxfickan, utan förvarat de på ett mer säkert ställe.

Jag drar mig till minnes barndomens resor till Östeuropa, där hela reskassan var tvungen att vara i kontanter uttagna hemma. Oftast i ovikta 100-lappar eller ännu hellre i ovikta 20 D-marks-sedlar.
 
Toppen