Utvärdering av kabinbesättningen?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Fredrik, 27 November 2012.

  1. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    På de flesta arbetsplatser har man regelbundna utvärderingar av hur man sköter sig. Hur går det till på SAS? Frågan kommer sig av att jag flög SQ mellan DXB och SIN och när jag har precis boardat stöter jag ihop med en äldre man i kabinbesättningen med gul(d)färgad slips. Den färgen betyder att han är "Inflight Auditor" och är där för att granska hur personalen sköter sitt jobb. Gör man likadant på SAS eller har man utvärderingarna på kontoret med någon chef som aldrig sett hur personalen faktiskt jobbar?
     
  2. I First/Business class på Cathay Pacifics flygning får man ofta enkät om hela flygupplevelsen inkl. markservice men jag har inte sett någon "service inspector" på flyget.

    När det gäller SAS tror jag att facket är så pass stark så att de inte vill införa sådan på arbetsplatsen(flygning).
     
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Har aldrig sett någon sådan inspektör. Däremot får man ju regelmässigt utskick per mail där man som kund ombeds recensera en angiven flight. Svarar alltid på dessa.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    På flygningen jag var på hade de också formulär som en del fick fylla i. Jag var en av dem och det var mycket frågor kring den specifika flygningen och allmänna frågor. En fråga var tex hur rena toaletterna var.

    Det jag undrar över är hur tex SAS kan veta precis vilken FA som misskött sig(eller bara fått kritik från en passagerare) om de inte själva gör bedömningar? Begär man in en redogörelse från personalen om en kund klagat eller vad händer? Två mindre bra scenarior är tänkbara. Det ena är att SAS går helt på vad kunden säger och personalen får en prick i protokollet(oavsett om kritiken var befogad eller ej). Vad jag förstår är det så Qatar jobbar. Det andra är att SAS också här går helt på vad kunden säger men nöjer sig med att kompensera kunden och ingen återkoppling mot personalen sker.

    Det kan förstås också tänkas att SAS ignorerar klagomål men det får vi hoppas är undantagsfall.
     
  5. Niklas Stromberg

    Niklas Stromberg Medlem

    Ort:
    Halmstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Låter konstigt tycker jag med en synlig kontrollant. Vet att man har en kontrollant med sig så jobbar man ju aldrig likadant som utan eftersom man vet han ser allt man gör. Jobbar ju själv som hotellreceptionist och vi har ofta haft "mysterguests" där HK skickar ut anonyma kontrollanter som utvärderar service och hårdvara. Har till och med själv blivit utvald att åka till ett hotell att göra detta. Efter ett tag kommer ett protokoll som avdelningarna tillsammans går igenom.

    Utskick om Agö nämner skickar vi ut hela tiden med. Dessa sammanställs till snitt som vi i personalen även där går igenom för att se om vi tappar eller toppar på något och tittar på eventuella åtgärder.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×