Utnyttja zoner till max - Eurobonus Award Chart i Economy

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av mbglo, 20 April 2016.

  1. mbglo

    mbglo Medlem

    En dag kommer nog även jag att växa upp och uppskatta F-klass, men vägen dit är lång. Jag är fortfarande ung och har inga som helst svårigheter att på studs somna i ett economysäte och är inget vidare till connoisseur, så skillnaden mellan ett 69-kronor-på-systemet-mousserande och Krug är för mig nästintill obefintlig. Det jag gillar är att vara jävligt snål och samtidigt upptäcka världen. Jag börjar bocka av majoriteten av konventionella länder och börjar titta lite på att i framtiden använda mina eurobonuspoäng till att bocka av lite nya länder. Det jag egentligen letar efter är där eurobonuspoängen kan spara mig mycket pengar relativt vad det annars skulle kosta att ta sig till något ställe. Komfort och dylikt har jag inte mycket till övers för. Jag förstår nog att jag är lite av ett unikum, speciellt i ett forum som detta.

    Som bekant är systemet zonbaserat. Jag har tänkt lite hur man bäst går till för att utnyttja detta till max. Ett exempel: Att flyga till Tahiti är svindyrt från Sverige. Jag sökte några helt random datum i höst på Momondo och det bästa som kom upp var 15500. Att ta sig till Perth samma datum kostar ca. 5700 (till Singapore först, sen vidare med LCC). Från Perth-Tahiti är det 25k eurobonus+skatter (såtillvida någon tillgänglighet finns). Vips, så har man sparat ett antal tusenlappar och får två härliga stopp på vägen. Jag är också en människa som älskar att röra på mig, så 3-semestrar-i-en är egentligen ultimat för mig.

    Andra exempel är ryanair till Marrakech, Norwegian till Dubai, Norwegian till Puerto Rico och sen vidare med Egypt Air/Ethiopian/Avianca. Ni förstår hur jag resonerar:
    1.Relativt billigt att ta sig till avreseort.
    2.I vanliga fall dyrt att ta sig till destinationen.
    Har ni några spontana idéer?

    25k T/R
    Perth-Tahiti/Fiji/Tonga med New Zealand
    Casablanca-Entebbe/Juba med Egypt
    Dubai-Lusaka/Luanda med Ethiopian
    New York-Guatemala/Nicaragua med United
    Puerto Rico-Sydamerika med Avianca
    Sao Paulo-Venezuela med Avianca

    Ytterligare en fråga jag har: Måste det vara en published route för att man ska få boka den som award, eller räcker det att tillgängligheten finns på varje enskild sträcka?
     
    Smuffe, schrute, johan_fbg och 2 andra gillar detta.
  2. blobloblo

    blobloblo Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är lite för trött och ska strax sova men kan svara på din sista fråga :) Du kan boka award på varje enskild sträcka så länge det finns tillgängligt!
     
  3. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske lika bra att vara övertydlig, det måste alltså finnas tillgänglighet i bokningsklass X på flighterna, det räcker inte med att flighten inte är full...
     
    blobloblo gillar detta.
  4. mbglo

    mbglo Medlem

    Tack! SJU-BOG är relativt begränsat med tillgänglighet, vilket annars vore den perfekta gatewayen till Sydamerika med tanke på att Norwegian prispressar rejält på dit.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×