Senaste nytt

Utnyttja status på ett program och samtidigt samla miles på ett annat

dino_81

Medlem
Tack, @agehall! Jag är medveten om den rekommendationen och följer den i stort slaviskt. Men jag blir ändå förundrad av att det inte blir rätt i mitt fall - ändringarna är gjorda via SAS hemsida, app och automat och flygningen var med SAS-metall.

I detta fall gjorde det inget men jag undrar om jag som "icke-expert" har rätt att kräva ursprunglig poäng för resan till EuroBonus då sista ändringen skedde enligt de instruktioner som gavs av SAS automat och ändringen "bekräftades" genom SK*G på mitt boarding card?
 

agehall

Medlem
I detta fall gjorde det inget men jag undrar om jag som "icke-expert" har rätt att kräva ursprunglig poäng för resan till EuroBonus då sista ändringen skedde enligt de instruktioner som gavs av SAS automat och ändringen "bekräftades" genom SK*G på mitt boarding card?

Du har väl rätt att kräva en T/R till månen om du vill. Om du kommer att få något för det är däremot mer osäkert. Det är extremt svårt att ändra krediteringar i efterhand och även om man hör talas om det ibland, så skulle jag inte räkna med det.
 

johhenrik

Medlem
Fascinerande att det händer så där. Men bra de ggr man får dubbelt krediterat vilket hänt mig några ggr när jag ändrat FFP vid incheckning. :)
 

dino_81

Medlem
Du har väl rätt att kräva en T/R till månen om du vill. Om du kommer att få något för det är däremot mer osäkert. Det är extremt svårt att ändra krediteringar i efterhand och även om man hör talas om det ibland, så skulle jag inte räkna med det.

Någon resa till månen låter orimligt som ersättning men väl de poäng som jag förväntade mig få eftersom jag valde att byta (tillbaka) till EuroBonus i samband med incheckning i automaten.

Det vore också intressant att få en förklaring till varför detta problem har uppkommit när det verkar vara väldigt svårt att få incheckningspersonal att lägga in två FFP (ett för intjäning och ett annat för status) i bokningen. Kan lösningen under specifika fallet att nyttja status i EuroBonus men samla poäng till Miles and Bonus vara att ha sitt A3-nummer i bokningen men välja att "byta" i samband med incheckning i SAS-automaten på flygplatsen? ;)

Fascinerande att det händer så där. Men bra de ggr man får dubbelt krediterat vilket hänt mig några ggr när jag ändrat FFP vid incheckning. :)

Det har hänt mig också. Kanske bäst att låta udda vara jämnt...? :) Men visst är det fascinerande, det tycker jag också.
 

FF#1

Medlem
Ja, det var oväntat det brukar inte gå. Varför vete sjutton?
Med tanke på "strösslingen" av poäng till höger och vänster kan det ju inte vara någon kostnad att bjuda på lite goodwill när det blir så här kan man tycka?
 

Sander

Medlem
Hej.

Jag är EBG för tillfället och har status-matchat till Turkish Airlines Elite. Jag ska resa till Istanbul med Turkish om några veckor, och undrar om det är värt för mig att registrera mitt Turkish kontoistället för EBG för eventuella fördelar t.ex. högre chans för OpUp? Då jag egentligen vill ha poängen till eurobonus undra jag vad som skulle vara det smartaste att göra? Skita i att blanda in Turkish-numret eftersom chans för OpUp ändå är så pass liten att det inte gör skillnad på om man har Elite eller annat *G registrerat? Eller ändra till Elite-nummer fram tills strax innan boarding för att få poängen till EBG?
 

Bryant

Medlem
Hej.

Jag är EBG för tillfället och har status-matchat till Turkish Airlines Elite. Jag ska resa till Istanbul med Turkish om några veckor, och undrar om det är värt för mig att registrera mitt Turkish kontoistället för EBG för eventuella fördelar t.ex. högre chans för OpUp? Då jag egentligen vill ha poängen till eurobonus undra jag vad som skulle vara det smartaste att göra? Skita i att blanda in Turkish-numret eftersom chans för OpUp ändå är så pass liten att det inte gör skillnad på om man har Elite eller annat *G registrerat? Eller ändra till Elite-nummer fram tills strax innan boarding för att få poängen till EBG?

Min ytterst lilla erfarenhet är att TK kan vara rätt generösa mot sina elite.

Jag fick en snabb OpUp från IST för mig och tjejen bara genom att fråga i loungen.
 
Toppen