Senaste nytt

Utnyttja Star Gold hos Aegean, men kreditera miles till annat bonusprogram

LX14

Medlem
Tack för respons! exakt min poäng,
Fast det har hänt att dom vill skriva över SASkortet som redan är reggat på boardingkort när vi viftar med Aegean för att få extra bagage.

Frågan är vad regelverket säger och vad som är praktiskt möjligt?
 

agehall

Medlem
Frågan är vad regelverket säger och vad som är praktiskt möjligt?

Regelverket säger att du kan ha status registrerat i FQTS och samla poäng till FQTV. MEN i praktiken är det omöjligt eftersom alla agenter verkar göra fel när de ska försöka mata in två olika kort. Därför kör man bara med FQTV i sin bokning och hanterar FQTS (dvs statusförmånerna) "manuellt".
 
Jag håller helt och hållet med Agehalls senaste inlägg: Jag har vid flertal tillfällen frågat om de kan lägga mitt A3*G som FQTS och mitt EB*B som FQTV. De förstår nada. Jag tror dock att problemet inte ligger i okunskap hos incheckningsagenten utan helt enkelt att det inte finns någon funktion i incheckningssystemet att lägga in ett FQTS. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Jag har själv A3*G och har aldrig stött på några problem med att kreditera till EB. Och då med flygbolag som SK, LH, TK,UA och AC. Så länge man reggar sitt EB vid bokningen så ska det fungera. Jag checkar dock alltid in online och går bara till bagdrop och ber om att få bagaget priotaggat.
Vad jag sedan förstår så står det ingenstans i Star Alliances regelverk att för att få nyttja eventuella statusförmåner så måste man registrera sitt statusgrundande bonuskort.
Enda undantaget var då jag flög hem från Dubai till Arlanda (via Istanbul). På den första leggen till Istanbul var incheckningsagenten så servicevänlig att hon redan vid incheckningen ville uppgradera mig och mitt sällskap till business class. Detta var just för att motivera en uppgradering till hennes överordnanden. För mig spelade ingen roll...jag valde att få zero poäng till A3 och få en bekvämare start på min resa. Än att sitta trångt...och tjäna 500 EB poäng.
 

FF#1

Medlem
Jag håller helt och hållet med Agehalls senaste inlägg: Jag har vid flertal tillfällen frågat om de kan lägga mitt A3*G som FQTS och mitt EB*B som FQTV. De förstår nada. Jag tror dock att problemet inte ligger i okunskap hos incheckningsagenten utan helt enkelt att det inte finns någon funktion i incheckningssystemet att lägga in ett FQTS. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Jag har själv A3*G och har aldrig stött på några problem med att kreditera till EB. Och då med flygbolag som SK, LH, TK,UA och AC. Så länge man reggar sitt EB vid bokningen så ska det fungera. Jag checkar dock alltid in online och går bara till bagdrop och ber om att få bagaget priotaggat.
Vad jag sedan förstår så står det ingenstans i Star Alliances regelverk att för att få nyttja eventuella statusförmåner så måste man registrera sitt statusgrundande bonuskort.
Enda undantaget var då jag flög hem från Dubai till Arlanda (via Istanbul). På den första leggen till Istanbul var incheckningsagenten så servicevänlig att hon redan vid incheckningen ville uppgradera mig och mitt sällskap till business class. Detta var just för att motivera en uppgradering till hennes överordnanden. För mig spelade ingen roll...jag valde att få zero poäng till A3 och få en bekvämare start på min resa. Än att sitta trångt...och tjäna 500 EB poäng.

Livets hårda val… :)
 

agehall

Medlem
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Du har fel. :)

Men jag tror att det är väl typ 10 pers/år som frågar om det (nu överdriver jag lite, men vi som håller på med detta står nog inte ens för en promille av de pax som passerar ARN) så ingen vet vad det är eller gör det ofta nog för att kunna det.
 

Najk

Medlem
Kan bara hålla med fg. skribenter. Registera enbart det FFP där du vill ha poäng alt. Inget alls och retroregistera.
Har testat att byta i lounge men det blir ofta inte bra!
Antingen blir båda programmen registrerade eller det felaktiga. Väldigt sällan blir det rätt. :)
Jag tror inte många i personalen förstår hur viktigt detta är för oss, så chansa inte!
 

frta02

Medlem
Jag har två resor nu i Maj, en där mitt EB nummer är reggat i bokningen och en där mitt EB inte är med i bokningen. På båda vill jag givetvis nyttja mitt A3*G kort men krediterara poängen till EB. Har läst allt rörande detta här på bc men det verkar inte finnas något facit.

1. Regga EB nummer på båda bokningar och visa upp A3*G kortet "manuellt"?
2. Ta bort EB nummer från bokning, retroregga till EB, och visa upp A3*G kortet "manuellt?
3. Regga A3*G på bokningen och sedan byta i lounge/gate?
 

palmen

Moderator
Jag har två resor nu i Maj, en där mitt EB nummer är reggat i bokningen och en där mitt EB inte är med i bokningen. På båda vill jag givetvis nyttja mitt A3*G kort men krediterara poängen till EB. Har läst allt rörande detta här på bc men det verkar inte finnas något facit.

1. Regga EB nummer på båda bokningar och visa upp A3*G kortet "manuellt"?
2. Ta bort EB nummer från bokning, retroregga till EB, och visa upp A3*G kortet "manuellt?
3. Regga A3*G på bokningen och sedan byta i lounge/gate?

Tror nog inte du läst allt om detta, har skrivits flera gånger tidigare och det är bara att lägga in det kort du vill ha poängen till och sedan "manuellt" visa upp det kort du vill använda för att komma in i loungen eller liknande.
Alternativ 3 skulle jag inte ens överväga, det är som att be om problem.
 

frta02

Medlem
agehall Du har fel med tanke på att du förespråkar ett sätt att lösa min frågeställning, andra medlemmar förespråkar andra lösningar. Min fråga var om det fanns ett generellt "facit" eller om det är från fall till fall, alltså godtyckligt.
 
Toppen