Senaste nytt

Utnyttja Amex 2-4-1 för fem personer

RickardG

Medlem
Tack @palmen för hjälpen. som @agehall nämner är det också viktigt vad den femte biljetten kommer kosta. Det verkar inte helt omöjligt att hitta fem bonusbiljetter till SFO där longhaul är med SAS - uppdelat på två olika dagar/sträckor (Stockholm-Chicago och Köpenhamn-Chicago) och där vi kommer fram ungefär samtidigt. Mina poäng skulle räcka till detta och det vore inte helt fel med någon dag i San Francisco. Dessutom kommer vi riktigt billigt till SFO.

Från SFO finns biljetter till HNL i ekonomi för ca 2000-3000 USD, så kan vi leva med lite sämre komfort den biten så får vi en bra totalekonomi, får åka delvis tillsammans och delvis bekvämt.
 

agehall

Medlem
Hawaii är visserligen en egen zon, men jag skulle tro att det går bra med flera byten i USA på vägen dit. Det känns som ett rimligt undantag. Om det sedan är så i praktiken vet jag inte.
 

RickardG

Medlem
Jag håller på för fullt med att få ihop resan och har varit i kontakt med båda Amex, Eurobonus och Tallinn för att se vad som är möjligt när det gäller stopover och flera byten i USA.
Kortfattat är resultatet att det är tillåtet med flera byten i USA på väg till Hawaii, trots att reglerna rent generellt säger att man inte får göra fler än ett byte i tredje zon.

Det är även tillåtet med ett stopover på utresan och ett på hemresan, eller max två stopover på utresa/hemresa. Detta till en extra kostnad av 25000 EB-poäng per person, oavsett klass. Tyvärr gäller detta inte om biljetten bokas med Amex 2-4-1. Då är stopover inte möjligt alls. Amex eller Tallinn kan inte förklara varför reglerna skiljer sig åt, och Eurobonus kan inte hänvisa till någon skriftlig information om det här med 25000 poäng för stopover...

Eurobonus föreslår att jag även tittar på möjligheten att boka två separata resor, t.ex. Stockholm-Chicago, och sedan Chicago-Honolulu. Det är attraktivt eftersom det går färre poäng när jag flyger endast SAS och jag dessutom skulle få barnrabatt för tre av fem personer, men en sån uppdelning gör att jag bara kan använda mina 2-4-1 på delar av resan.

Man ska inte lita på vad kundservice säger, men i det här fallet gjorde jag en testbokning och det som sägs verkar stämma. Min bokning Stockholm-Chicago[Stopover]-San Francisco-Honolulu-San Francisco[Stopover]-Chicago-Stockholm gick på 185000 poäng i business.

Jakten på rätt resa fortsätter....
 

agehall

Medlem
OM du bokar det hela som två olika resor - se till att du har rejält med tid mellan dessa. Jag skulle inte försöka mig på detta med mindre än 24h mellan flighter som är på olika biljetter...
 
F

FCT

Guest
Exakt, och på så lång resa kan det ändå vara skönt med en hotellnatt så man kan njuta av ombordupplevelsen ordentligt.
 

RickardG

Medlem
Jag var kanske lite otydlig, de kunde boka det på en och samma biljett, men det debiterades som två olika bonusresor, d.v.s. SAS Stockholm-Chicago för 100000 poäng (50000 för barn) och sedan Chicago-Honolulu för 100000 poäng per pers. men allt med samma bokningsreferens. Hur som helst så lönar sig det inte för mig i just det här fallet.

Den resa jag tittat ut har 24h40m och 22h30min vilotid i Chicago och San Francisco så det är nästan bra. De är lite tjurga på det där med max 24h :(
 

agehall

Medlem
Fast om det är två biljetter på samma PNR så borde det inte spela någon roll om du stannar 1h eller 1 månad. Så det där verkar konstigt...

Låter som att de vill boka allt som en biljett och debitera dig för två trots att du inte får fördelarna av flera biljetter på samma PNR.
 

RickardG

Medlem
För vanliga eurobonusbiljetter fungerar det. Problemet är att Tallinn ser det som två resor, och applicerar 2-4-1 på bara den ena.
 

agehall

Medlem
För vanliga eurobonusbiljetter fungerar det. Problemet är att Tallinn ser det som två resor, och applicerar 2-4-1 på bara den ena.

Ok, det här går inte ihop. Antingen har Tallinn rört ihop saker eller så missförstår jag dig.

Det viktiga här är att om du har en PNR, så har du skydd ifall du missar din connection. Får du två PNR så har du inte det.
 
Toppen