Senaste nytt

[Utmaning]Resa till Nya Zeeland och söderhavet i minst Business

Smuffe

Medlem
Vi fikar alltid på fredagar efter att chefen har gått hem. :D
Men det händer väl att det blir en liten lill-lördags-fika sista timmen någon gång. ;)

Haha....när är din sista dag på jobbet?

Jaa du... Jag har meddelat att jag behöver åka den 8 november så att jag hinner göra galna saker istället för att ta tråk-bussarna via Bangkok raka vägen.
De vill helst ha mig kvar i två månader eller göra några extradagar men i måndags var det 32 dagar kvar när jag sa upp mig och i kontraktet står det 30 dagar.
Behöver vara i Stockholm på intervju den 10/11.
 

Smuffe

Medlem
OK... Here goes.
Be ware with me, klockan är 03:30 när jag började skriva på det här och klockan lär passera 06 när jag är klar med att döna igenom alla vettiga trådar med EB Awards trådar och annat mög innan jag är klar... Dessutom är jag är inte lika sugen på att sitta kvar på kontoret så mycket längre så jag ska försöka författa mig kort till skillnad mot vad jag brukar göra. ;)
Men i den här takten lär jag ha mossa på mössan på måndag. Tur att Andoks har öppet dygnet runt en trappa ner så fika finns det gott om. :D

Jag försökte sätta mig in i det äldre parets livssituation. De har barnbarn och vill gärna delta på skolavslutningen som sker den 8 juni. Därför bestämde den väl bereste maken att de skulle hoppa på flyget den 11 juni.
So far so good...

Vad är en First First när Fru inte har flugit mer än någon europeisk sträcka i SAS Plus och någon enstaka Intra Europa i en halvdann Business Class med Swiss och Lufthansa samt någon resa med Thai Airways i economy med släkten men hon gillade servicen och maten på Swiss så det var ett måste. Dessutom ska de satsa pensionspengarna på en resa till Japan som är hennes drömresemål utöver de turer som de ska bege sig ut på för betalda pengar inom Europa.
Så deras nästa resa blir till Tokyo ett år efter denna, och då blir det First First så det stormar av det.

Därför satsar paret på att resa i Business Class så att de kan spara tillräckligt med EuroBonus poäng av de som blir över.
Däremot slår de på den stora trumman via USA och Taiwan i Östra Asien med ett par dygns resande mot Nya Zeeland vilket är ett av delmålen på resan.
Där ska de stanna ett par veckor och bila runt.

När de har besökt båda öarna på Nya Zeeland beger de sig för sparade pengar till Apia i Samoa. Många har ju talat om hur fint det är på Roratonga men maken har en gammal god vän som gick bort för ett par år sedan som talade gott om ön så de har valt att åka dit.
Den bekanta vistades där mycket och lärde känna ägaren som byggde en liten resort med små hyddor som står ovan vattnet så de ville hälsa på honom och har bokat en vecka där nere.
Flyget dit betalar de med poäng med Air New Zealand som en separat biljett i economy så sparar de omkring 8000kr då två biljetter som annars ligger på US$1020, så det blir ett kap.
Boendet får de lite billigare då de redan har haft kontakt med ägaren som gärna vill prata gamla anektoder om makens gamla vän.

Budgeten är ändå 10000 kronor och det ska räcka till det mesta, därför valde de den långa resan via USA för att utnyttja bekvämt resande med tillhörande faciliteter samt mat och dryck både på marken och ombord. Flygbolagen valde de med omsorg där Swiss över till New York John F. Kennedy satte ribban på resan.

Många talar gott om både Thai Airways, ANA och Asiana men valet föll på Eva Air, ett trevilgt flygbolag med bra service, god mat och annat som de har läst en del om. Anslutningen passade bra ihop med tiden i New York från flyget med Swiss och även om de hade önskat att de kunde stanna lite länge och utforska den mytomspunna ön i fjärran östen så skulle de ändå hinna med en skön dusch efter en lång men behaglig flygresa och en god frukost i loungen innan färden fortsatte mot Bangkok, Australien och Nya Zeeland. Taiwan får kanske bli en avstickare om de inte tar ännu en tur ut i vida världen efter Japanresan 2019.

Resan ner till Nya Zeeland tar de via Bangkok med Thai Airways för lite massage på flygplatsen innan de fortsätter med Thai via Sydney och en kortare tur i Economy Class med Air New Zeeland till Christchuch.
Air New Zealand är inte så kända för att släppa business class biljetter så det var det enda alternativet för en bonusbokning och efter många turer med samtal till Tallinn så ansåg maken att i slutändan så blev det en lyckad bokning trots allt. Men skam den som ger sig. HUACA har även frugan fått användning utav några gånger.

Efter att ha besökt båda Nya Zeelands öar beger de sig till paradiset för en veckas underbart lugn, många anekdoter och historier med resortägaren, tillika ny kär vän samt en tur ut till en liten ö lite drygt en timme bort inklusive djuphavsfiske från ägarens båt som de har planerat, är tanken att färden fortsätter tillbaka till Sverige via Bangkok med Thai.

---

Nedan finns de bokningsbara biljetterna som maken fann på Uniteds hemsida strax före han ringde bokningen i Tallinn.
Visserligen krävdes det närmare 10 HUACA innan rätt person svarade och lyckades få igenom bokningen.
Samtliga bilder är screenshots från Uniteds awardsökningssite...

Och här är GC-Map...


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

LEG 1+2.jpg
LEG 3.jpg
LEG 4.jpg
LEG 5+6.jpg
LEG 7+8.jpg


------

11/6: 07:00 Stockholm Arlanda - Zurich Kloten 09:45
SAS SK605, SAS Plus

11/6: 12:55 Zurich Kloten - New York John F. Kennedy 15:45
Swiss LX14, Business Class

12/6: 01:25 New York John F. Kennedy - Taipei Taoyuan 05:15
Eva Air BR31, Business Class

12/6: 07:50 Taipei Taoyuan - Bangkok Suvarnabhumi 10:35
Thai Airways TG637, Business Class

12/6: 19:20 Bangkok Suvarnabhumi - Sydney Kingsford Smith 07:20
Thai Airways TG475, Business Class

13/6: 09:15 Sydney Kingsford Smith - Christchurch Harewood 14:25
Air New Zealand NZ884, Economy Class

---

9/7: 13:10 Auckland Airport - Bangkok Suvarnabhumi 20:25
Thai Airways TG492

10/7: 01:10 Bangkok Suvarnabhumi - Stockholm Arlanda 07:00
Thai Airways TG960

------

Jag kan omedvetet och lite medvetet ha kringgått reglerna i denna utmaning... Jag har inte ringt femtioelva gånger och HUACA:t Tallinn för att se om de skulle gå med på denna bokning så denna ligger lite i gråzonen för vad som kan vara tillåten.

Dock har jag övervägt situationen med facit att någon skall alltid vara den första, likt de briljanta personer (bland annat härifrån BC) och andra som har fått till riktigt intressanta bokningar till USA via Asien och till Asien via USA för att nämna några, vilket var helt omöjligt bara för lite över ett år sedan.
Med tanke på att SAS börjar luckra upp regelverket och denna utmaning gäller för en resa från 1 juni nästa år så är den inte helt omöjlig att genomföra med en 2-4-1 samt lägga till de få poäng som krävs för att ta sig mellan Auckland och Apia i Samoa, vilket gör den liiiiiite mer exotisk än att åka till "det gamla vanliga" Roratonga. ;)

Visseligen har den 6/2 istället för det nya klassiska 5/3 men denna gubbe som storyn handlar om är en envis jäkel som gärna lägge på och har mycket fritid så han kan ringa dagarna i ända till Tallinn tills någon lyckas få ihop resan. :)

Ja, detta var mitt bidrag på bokningsbar resa med platser som finns tillgängliga i skrivande stund och nu är klockan 06:22 samt fikat är slut så det är dags att bege mig hemåt. o_O

Ha en skön helg!
/Smuffe

Ps.
Fan... Det belv inte så jäkla kort som jag tänkte mig... Det belv ju för tusan en hög med ordbajs!
Men det bjuder jag på en fredagsnatt! :D
Ds.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Lägger in ett exempel-förslag på hur man skulle kunna resa.
Långt ifrån optimerat och det är nog inget några nyblivna pensionärer skulle vilja resa.
Motiveringen från min sida blir att resan sker jorden runt samt att man får in en dag i Vancouver samt i Sydney på utresan.

Utresa:
ARN-LHR, SAS Plus, Boeing 737-700
LHR-YVR, Air Canada Business, Boeing 787-9
YVR-SYD, Air Canada Business, Boeing 777-200LR
SYD-AKL, Air New Zealand Business, Boeing 787-9
Visa bifogad bild 68240
Visa bifogad bild 68241
Visa bifogad bild 68242

Flyg till Rarotonga
Resa till Rarotonga betalas separat med pengar.
Businessclass på Virgin America Boeing 737, pris 6705 kronor för 2 personer.
Visa bifogad bild 68243



Hemresa

RAR-AKL, Air New Zealand Economy, Boeing 777-200
AKL-BKK, Thai Airways Business, Boeing 787-9
BKK-FRA, Thai Airways First, Airbus 380
FRA-ARN, Lufthansa Business, Airbus 320
Visa bifogad bild 68244
Visa bifogad bild 68245
Visa bifogad bild 68246
Jag har tagit fram mitt förslag i tråden igen om någon vill se vad man kan göra, inlägget ligger nästan i början men behöll det dolt tills nu.
 

Smuffe

Medlem
Likt resenärers och flygbolagens tolkningar av "rimlig" resväg så kan man se det ur perspektivet rimligt antal stopp... ;)

Mitt bidrag lär ryka pga att det ligger i en mörk gråzon. Jag fundersde på att ringa till Tallinn ett par gånger och se hur olika agenter tolkar upplägget.
 

Smuffe

Medlem
Ja, något fel på dig är det. Hur kan du inte ha minst två skärmar hemma!? Det är ju helt omöjligt att göra något vettigt med bara en laptop. ;)

Hahaha! Well... Det får bli att tänka på och införskaffa när jag är tillbaka i Sverige. Det är tillräckligt att släpa på 5 väskor såsom det är om en dryg månad.
Att Ha två skärmar på det... Inte särskilt sugen på det. ;)

@Alexis och @Jonas C
Knappt 8 1/2 timmar kvar... Spänningen är oooOOOOOLIIIIiiidlig..!! :confused:
 
Toppen