Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

marbe166

Medlem
Det verkar att gälla även för Hamburger Sparkasse. Bilden är bankomaten på Hamburg flygplats.

Jag gick förbi en Sparkasse KölnBonn-automat igår, och där stod det att det är kortinnehavarens bank som sätter avgiften för uttag med VISA/MasterCard. För Sparkasse KölnBonns egna kunder är avgiften 2% av uttaget belopp, dock minst 5,11 EUR. Jag tog ut pengar i den automaten för ett par veckor sedan med mitt Payback VISA-kort, och fick ingen avgift debiterad. Det är helt i sin ordning då kontantuttag är gratis* med det kortet.

* 1.75% valutapåslag tas dock ut för många valutor, dock inte SEK. Gäller inte bara kontantuttag utan även kortköp.
 

swb

Medlem
Det är kanske värt att blåsa liv i denna tråd igen efter att ICAbanken nu kommer att lägga på växlingspåslag på ICA Bankkort Plus. Är det fortfarande ett kort som ni tänker använda, eller vilket byter ni isåfall till?
 

crown

Medlem
Det är kanske värt att blåsa liv i denna tråd igen efter att ICAbanken nu kommer att lägga på växlingspåslag på ICA Bankkort Plus. Är det fortfarande ett kort som ni tänker använda, eller vilket byter ni isåfall till?
Kika på Coop Medmera Mer ;)
 

RickardG

Medlem
Jag testade tre kort i LA för någon vecka sedan, alla korten intressanta för de som samlar poäng i eurobonus.

Coop MedMera Mer
Uttag, 360,68 USD. Belastat konto: 2964,16 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,218254

Skandiabanken VISA
Uttag, 105 USD. Belastat konto: 873,00 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,314286

Amex Elite
Uttag, 42 USD. Belastat konto: 350,11 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,335952

Coops kort är onekligen fördelaktigt när man är utomlands. Trots den kraftiga försämringen med intjäning och växling mot EB så tjänar man snabbt in årsavgiften. Å andra sidan för man väga in möjligheten att nå kundservice, och hur man värderar poängen...
 

Dr. Miles

Expert
Jag testade tre kort i LA för någon vecka sedan, alla korten intressanta för de som samlar poäng i eurobonus.

Coop MedMera Mer
Uttag, 360,68 USD. Belastat konto: 2964,16 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,218254

Skandiabanken VISA
Uttag, 105 USD. Belastat konto: 873,00 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,314286

Amex Elite
Uttag, 42 USD. Belastat konto: 350,11 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,335952

Coops kort är onekligen fördelaktigt när man är utomlands. Trots den kraftiga försämringen med intjäning och växling mot EB så tjänar man snabbt in årsavgiften. Å andra sidan för man väga in möjligheten att nå kundservice, och hur man värderar poängen...
Var alla tre köpen på en och samma dag?
 

joakgarp

Medlem
Coop MedMera Mer
Uttag, 360,68 USD. Belastat konto: 2964,16 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,218254

Grymt. Jag som är allergisk mot "gömda" avgifter likt valutapåslag som majoriteten av bankerna har. Stannar kvar med Coop ett tag till - tills något bättre kommer.
 
Last edited:

mtlmr

Medlem
1,43% avgift för att betala med Amex Elite vs Medmera. Rimligt om man HAR kortet OCH jagar 2-4-1 men annars.. njaaaa
 

JohnR

Medlem
Jag testade tre kort i LA för någon vecka sedan, alla korten intressanta för de som samlar poäng i eurobonus.

Coop MedMera Mer
Uttag, 360,68 USD. Belastat konto: 2964,16 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,218254

Skandiabanken VISA
Uttag, 105 USD. Belastat konto: 873,00 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,314286

Amex Elite
Uttag, 42 USD. Belastat konto: 350,11 SEK
Faktisk kurs inkl ev avgifter: 8,335952

Coops kort är onekligen fördelaktigt när man är utomlands. Trots den kraftiga försämringen med intjäning och växling mot EB så tjänar man snabbt in årsavgiften. Å andra sidan för man väga in möjligheten att nå kundservice, och hur man värderar poängen...


Tack, gillar sådana här hands on jämförelser.

Lite löst räknat så så får jag det till att man går +/- 0 på årsavgiften på coop om man handlar för $3000, om man redan har ett skandia kort......
Personligen kommer jag stå fast vid att säga upp mitt coop kort. Jag spenderar $6000 per år och om jag inte tänker fel, så förlorar jag då ca 300kr men får 5000EBP istället för 2500Ebp (Efter 1 juni)

Med reservation för huvudräkningsfel
 

RickardG

Medlem
Tack, gillar sådana här hands on jämförelser.

Lite löst räknat så så får jag det till att man går +/- 0 på årsavgiften på coop om man handlar för $3000, om man redan har ett skandia kort......
Personligen kommer jag stå fast vid att säga upp mitt coop kort. Jag spenderar $6000 per år och om jag inte tänker fel, så förlorar jag då ca 300kr men får 5000EBP istället för 2500Ebp (Efter 1 juni)

Med reservation för huvudräkningsfel
Skandia har också en avgift på 30kr per kontantuttag, även i Sverige, så det räcker med några få uttag utomlands så är Coop värt årsavgiften.
 
Toppen