Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

EDIT: Kan vara bra att veta att GE Money Bank lägger på en ränta på kontantuttag, f.n. effektiv ränta 15,01%, räknat från uttagsdatum. Jag har för mig att det går att komma undan denna extraavgift genom att sätta in pengar på kortet i förväg.
Är det någon som vet till 100% om man kan slippa räntan på uttag om man har satt in pengar i förväg? Det är alltså GE Moneybanks Mitt kort, www.gemoneybank.se/Kort/Mitt-kort, jag refererar till.
 

intuition

Medlem
Ja, jag har gjort kontantuttag i bankomat med "Mitt kort" som drogs mot ett tillgodo och ingen uttagsavgift debiterades.
Detta var ett uttag i utlandet, men det borde inte vara någon skillnad mot att ta ut i sverige. Kursen låg f.ö. 0,66% över xe.com's "credit card charges calculator", och jag gissar att det är vad Mastercard skär emellan med.
 
Ja, jag har gjort kontantuttag i bankomat med "Mitt kort" som drogs mot ett tillgodo och ingen uttagsavgift debiterades.
Detta var ett uttag i utlandet, men det borde inte vara någon skillnad mot att ta ut i sverige. Kursen låg f.ö. 0,66% över xe.com's "credit card charges calculator", och jag gissar att det är vad Mastercard skär emellan med.
Det låter ju helt fantastiskt, kortet har ju ingen årsavgift heller. Men är det accepterat att konsekvent ha pengar tillgodo på ett kreditkort? Det är ju inte riktigt så banken vill att man ska använda det.
 
Det låter ju helt fantastiskt, kortet har ju ingen årsavgift heller. Men är det accepterat att konsekvent ha pengar tillgodo på ett kreditkort? Det är ju inte riktigt så banken vill att man ska använda det.
Ser inga problem. Har fungerat de ggr jag har testat. Du lånar ju ut pengar gratis till banken - bra deal även för banken
 

DrKlas

Medlem
Det låter ju helt fantastiskt, kortet har ju ingen årsavgift heller. Men är det accepterat att konsekvent ha pengar tillgodo på ett kreditkort? Det är ju inte riktigt så banken vill att man ska använda det.

För de första tolv uttagen per år kan du ha ett GE Mitt kort med sparränta (Kort med sparränta - GE Money Bank) också. Utan årsavgift och 0,5% ränta på innestående kapital. Man kan alltså ha mer än ett GE-kort.
 

Dr. Miles

Expert
Det skulle inte förvåna mig om det bara gäller just Sparkasse Lübeck AG. Alla Sparkasse är individuella banker och jag upplever att det inte är mycket koordination mellan dem. Jag är i Georgien just nu men åker hem i morgon igen så jag kan kolla om Sparkasse KölnBonn också har börjat med dessa fasoner...

Det verkar att gälla även för Hamburger Sparkasse. Bilden är bankomaten på Hamburg flygplats.
IMG_2824.JPG
 

BAS

Medlem
Jag tog ut 50 EUR igår från Sparkasse med mitt ICA Banken Maestro kort och 50 EUR idag från Commerzbank idag med mitt Skandiabanken VISA kort.

Med ICA Banken Maestro (2014-OCT-06)
Visa bifogad bild 28479

Med Skandiabanken VISA (2014-OCT-07)
Visa bifogad bild 28480

Med tanke på att ICA Banken inte skulle ta något valutapåslag och Skandiabanken skulle ta 1,65% valutapåslag, är Skandiabankens VISA kort bättre än ICA Bankens Maestro i verkligheten.

Jag har använt XE.net:s Credit Card Charges Calculator för jämförelsen.
XE - Credit Card Charges Calculator

Jag har haft ICA Mastercard i många år, och gör kanske ett tiotal uttag i Euro varje år. För ett tag sen tog jag några av mina gamla uttag under de senaste två åren och körde i XE-kalkylatorn. Påslaget på dem låg mellan 0.2 - 0.7%. Svenska kronan har ju gungat rätt kraftigt senaste veckorna, så att du fick betala ett högt pris kan ju vara beroende på exakta tidpunkten som valutaväxlingen gjordes av Mastercard. XE räknar väl på hela dagens snitt, eller?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har haft ICA Mastercard i många år, och gör kanske ett tiotal uttag i Euro varje år. För ett tag sen tog jag några av mina gamla uttag under de senaste två åren och körde i XE-kalkylatorn. Påslaget på dem låg mellan 0.2 - 0.7%
Så var min egen erfarenhet också. Se mitt tidigare inlägg i en annan tråd.
ICA Banken förbättrar reseförsäkring på ICA Bankkort Plus | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
XE räknar väl på hela dagens snitt, eller?
Ja, jag tror det.
 
Toppen