Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

dayone

Ny medlem
Ja, jag jämförde med Skandias bankkort, men det spelar ingen roll när vi diskuterar utlandsköp som vi gör i denna tråd, eftersom bankkortet ger 10 p/100 kronor för köp i utlandet (men bara 5 i Sverige) och samma valutapåslag som kreditkortet. Jag ser f ö att jag felaktigt angav valutaväxlingspåslaget till 1,75 % för Skandias kort, men det är ju 1,65 %. Fördelen med att ha båda Skandiakorten är att man kan använda kreditkortet för köp och bankkortet för uttag (ingen uttagsavgift till skillnad från kreditkortet). Den månatliga avgiften för bankkortet på 20 SEK spar man snabbt in om man som jag gör fler än åtta bankomatuttag per år (240 kr i årsavgift för bankkortet och minst 30 kr per uttag för kreditkortet).

Stämmer verkligen det fetstilta ovan? Hittar ingen info om att det skulle vara 10p/100kr utomlands på deras hemsida.
 

Mangostan

Medlem
Stämmer verkligen det fetstilta ovan? Hittar ingen info om att det skulle vara 10p/100kr utomlands på deras hemsida.
Bra att du reagerade på detta! Jag har levt i tron att det var på detta viset och använde det gröna debitkortet utomlands så sent som för någon vecka sedan trots att jag även har kreditkortet. Jag avslutade nyss en chatt med Skandias kundtjänst och de bekräftade att det enbart är 5 p/100 kr som gäller för det gröna debitkortet oavsett var köpen görs. När jag hävdade att det var 10 p utomlands när jag skaffade kortet i november 2015 så kollade han upp det och hittade en kampanj som gällde till årsskiftet som innebar just dubbla poäng. Snopet för mig, men det kan jag leva med. Återigen, mycket bra att du ifrågasatte min felaktiga information! Jag ska nu avsluta mitt kreditkort hos Skandiabanken eftersom de har infört en månadsavgift på 20 kr och i stället skaffa SAS MC som jag snart kommer att få gratis när jag äntligen blir Guldmedlem hos SAS.
 

Juraj

Medlem
Perfekt, om du inte får någon skillnad på uttagen så är jag då en som kommer klippa "Mitt Kort". Förutom att kursen kanske är lika så tillkommer ränta och Santander verkar vara halvt ockrare om man skulle råka missa en inbetalning med någon enstaka dag.

Klipp på, det var samma kurs igen :-(. Så samma kurs med Eurocard med valutapåslag på 1.25% och Santander Mitt kort som hävdar inte ha valutapåslag. P.g.a. räntan blir då Mitt kort sämre än Eurocard. Det enda som får mig att vilja behålla kortet är självriskeliminering för hyrbilar, jag kommer nog bara använda det för just detta ändamål framöver.
 

Juraj

Medlem
Kundtjänstens "förklaring":

"Vi följer Mastercards valutakurser. Det stämmer att Mitt Kort inte har någon valuväxlingsavgift. Vi kan inte svara på hur det fungerar med Eurocard. Vänliga hälsningar"
 

Nemo

Medlem
Kundtjänstens "förklaring":

"Vi följer Mastercards valutakurser. Det stämmer att Mitt Kort inte har någon valuväxlingsavgift. Vi kan inte svara på hur det fungerar med Eurocard. Vänliga hälsningar"

Goddag yxskaft, de är ju ett mastercard också.
Om du kollar kontoutdraget (där står växelkursen) och jämför med publicerad kurs, vad får du då?
Welcome to MasterCard's Currency Conversion Tool| MasterCard®
 

Juraj

Medlem
Uttagen som jag gjorde den 18:e bokfördes på båda korten den 20:e med växlingskursen på 0.13257. Växlingskursen som jag får med verktyget som du länkade till är 0.131971. Fast relationen mellan dem två växlingskurserna är inte sådan att påslaget här blir 1.25%.
 

Nemo

Medlem
Uttagen som jag gjorde den 18:e bokfördes på båda korten den 20:e med växlingskursen på 0.13257. Växlingskursen som jag får med verktyget som du länkade till är 0.131971. Fast relationen mellan dem två växlingskurserna är inte sådan att påslaget här blir 1.25%.
Här är det 0,45% diff. Kursen varierar konstant men det går att se om diffen är inom variationen det dygnet. Se xe.com och tryck på grafen så ser du vxkurs över olika tider på aktuellt datum. Om den växelkurs du fått är utanför intervallet så är det något som inte stämmer med Santander.
 

Dr. Miles

Expert
Jag stängde och klippte bort mitt ICA Maestro kort för att de inte var förmånligt längre med tanke på månadsavgiften (25 SEK/mån).
Maestro kort var nödvändig ont när jag bodde i Tyskland men nu när jag har flyttat tillbaka till Sverige behöver jag inte Maestro kort längre.
Maestro - Bankkort för ungdomar - ICA Banken

Jag passade på att stänga av Skandiabankens VISA Bankkort då de har slutat att ge SAS EuroBonus poäng.
De debiterar 20 SEK/mån för koret.
Visa Bankkort hos Skandia | Reseförsäkring ingår

Så totalt sparade jag 45 SEK per månad men jag hade/har ändå behov att ta ut kontanter både i Sverige och utomlands därför valde jag Bank Norwegians kort som är helt gratis att ha och ingen uttagsavgift på uttag från bankomater både i Sverige och utomlands.


Officiell valutapåslag med Bank Norwegians kort:
Valutapåslag: 1,75%
Prislista - Bank Norwegian

Jag gjorde tre bankomatuttag när jag var i Asien sist.


2017-08-xx
Japan
Uttag: 30 000,00 JPY
Summa med mid-market kurs: 2 219,80 SEK
Debiterad summa: 2 275,55 SEK
2,512% mer än mid-market kurs

2017-08-xx
Kina
Uttag: 500,00 CNY
Summa med mid-market kurs: 601,31 SEK
Debiterad summa: 618,70 SEK
2,892% mer än mid-market kurs

2017-08-xx
Hong Kong
Uttag: 600,00 HKD
Summa med mid-market kurs: 613,42 SEK
Debiterad summa: 632,24 SEK
3,068% mer än mid-market kurs

Mid-market kurser är hämtade från XE.com
XE - Credit Card Charges Calculator

Trots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten.


Tidigare trådar om valutapåslag på olika kreditkort:
Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
ICA Banken förbättrar reseförsäkring på ICA Bankkort Plus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Ett år med fem kort för utvärdering - nu ska agnarna sållas från vetet | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Valutakurser vid kontantuttag med ICA Maestro och Skandiabanken VISA | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Mid-market kurser är hämtade från XE.com
XE - Credit Card Charges Calculator

Trots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten.
Att påslaget skulle vara 1,75% stämmer förmodligen - mot VISAs växlingskurser. Det är Visa/MC/Amex kurser som avses och inte mid-market-kurser.
Exempelvis stämmer det med 1,75% påslag på ditt uttag i JPY om du gjorde det 24 augusti: Exchange Rates
visa.jpeg
 
Toppen