Senaste nytt

Utlägg i jobb: Har ni varit ute för det här?

Prata med din nästa chef eller den som ska attestera reseräkningen och säg som det är. I bästa fall slipper du betala i sämsta fall får du betala. Om någon anställd till mig hade lämnat in kvittot utan och säga något hade jag ifrågasatt det, hade jag fått en ärlig förklaring hade jag aldrig tvingat någon att betala själv.

Du känner nog bäst den kultur som finns i ert företag men jag lever i devisen att ärlighet varar längst och alla kan göra "fel". Det är hur man hanterar felen som avgör.

Tackar, det var några år sedan, men som jag skrev hade det inte varit några problem att expense per se, det var mest det moraliska dilemmat jag ville få lite feedback på. Och på vad som är "vettigt" och inte, 3K på en barnota för 6pers är ju inte svårt att få ihop, men att "bara" få en öl beroende på att jag är lite insnöad ställer det ju kanske i lite annat ljus. Eller nåt ;-)

V

Vestvleteren XII?
Japp (eller om det var 10an eller 8an - jag är alldeles för dålig på finliret tycker bara den är fruktansvärt bra) ;-) den gick upp i pris rätt ordentligt på några år...tydligen ;-)

Det är lite lurigt tycker jag själv. När det är andras pengar jag spenderar brukar jag tendera att vara försiktigare än om det är mina egna. Jag hade nog inte expensat den.
Tackar, känns bra att inte vara själv, gillar konsensus ;-)
 

fcx

Medlem
Dock, åtminstone i Sverige, explicit icke godkänt av skatteverket. Du kan scanna/fotografera kvitton, men du måste fortfarande spara originalet i 3 år (och den scannade kopian i 7, så lite sparar du ändå).

Nu är vi lite OT, men du missar en liten men ack så viktig detalj i resonemanget. Företaget ska spara kvittot i det format som företaget mottog kvittot. Om jag som anställd skickar in kvittot elektroniskt till företaget så får företaget arkivera det elektroniskt.

Kör "pappersfri" redovisningsapp på företaget, funkar riktigt bra.
 

Najk

Medlem
Tackar, det var några år sedan, men som jag skrev hade det inte varit några problem att expense per se, det var mest det moraliska dilemmat jag ville få lite feedback på. Och på vad som är "vettigt" och inte, 3K på en barnota för 6pers är ju inte svårt att få ihop, men att "bara" få en öl beroende på att jag är lite insnöad ställer det ju kanske i lite annat ljus. Eller nåt ;-)

OK :)
Jag försöker vara försiktig vid representationer. Det är en sak vad man kanske kostar på sig privat och en sak vad man ska tycka är rimligt utifrån företagets sits. Blir kunderna gladare om ölen kostar 500kr än 70kr? Tveksamt
 

agehall

Medlem
Nu är vi lite OT, men du missar en liten men ack så viktig detalj i resonemanget. Företaget ska spara kvittot i det format som företaget mottog kvittot. Om jag som anställd skickar in kvittot elektroniskt till företaget så får företaget arkivera det elektroniskt.

Kör "pappersfri" redovisningsapp på företaget, funkar riktigt bra.

Det där var intressant! Det är ju faktiskt en detalj iaf jag helt har missat.
 

rob74

Medlem
Japp (eller om det var 10an eller 8an - jag är alldeles för dålig på finliret tycker bara den är fruktansvärt bra) ;-) den gick upp i pris rätt ordentligt på några år...tydligen ;-)

Drack XII:an i Kiruna förra året. De hade just höjt den till över 700-lappen då...
Blod, svett och tårar!!!
Men gott var det!
 

Valley

Medlem
Hej!

Jag gör en hel del utlägg i jobbet och har inga problem med det. Idag gjorde jag ett inköp åt en kollega för ett par tusenlappar. Allt var frid och fröjd, kollegan var nöjd att jag "tog smällen". Ända tills jag drog upp mitt Amex-kort. Det var tydligen en väldigt öm tå. Då kollegan blev svart i blicken och antydde att jag skulle minsann förmånsbeskattas till helvetet och tillbaks för att jag nyttjat systemet.

Har ni blivit förmånsbeskattade för att lägga ut med bonusgrundande kreditkort eller cashback kort?
Hur hanterar man en kollega som reagera så här, mer än att försöka värva honom?

Aldrig blivit förmånsbeskattad för privat utlägg som tagits på firmakortet. Kan bero på att jag gör ett nettolöneavdrag vilket innebär att någon beskattning inte blir aktuell. Helt enligt SKV-regelverk.
Sista gången var i somras när inte ett enda av mina privata Visa/EC gick att använda pga av totalt systemhaveri.
Torde vara en sak mellan dig och din arbetsgivare. Denne kan bli synnerligen upprörd och med all rätt förbjuda dig att använda firmakortet för privata utlägg. Men jag tror knappast ens arbetsgivaren bryr sig om poängen. I deras fall brukar det vara principen.
 
Toppen