Utlägg i jobb: Har ni varit ute för det här?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av hagmar, 4 September 2014.

1. hagmar

hagmar Medlem

Hej!

Jag gör en hel del utlägg i jobbet och har inga problem med det. Idag gjorde jag ett inköp åt en kollega för ett par tusenlappar. Allt var frid och fröjd, kollegan var nöjd att jag "tog smällen". Ända tills jag drog upp mitt Amex-kort. Det var tydligen en väldigt öm tå. Då kollegan blev svart i blicken och antydde att jag skulle minsann förmånsbeskattas till helvetet och tillbaks för att jag nyttjat systemet.

Har ni blivit förmånsbeskattade för att lägga ut med bonusgrundande kreditkort eller cashback kort?
    Hur hanterar man en kollega som reagera så här, mer än att försöka värva honom?

2. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jösses... Är det enda jag kommer på att säga...

rob74, Alx, Holloman och 5 andra gillar detta.
  3. hagmar

hagmar Medlem

Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta

Jakob Österberg gillar detta.
  4. mrflyt

mrflyt Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Visste inte att det var en förmån att ligga ute med pengar åt en kollega. Han borde vara tacksam att du ställer upp istället

5. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade en rolig diskussion med min chef då jag gjorde min första arbetsrelaterade resa för företaget till Eskilstuna och tillbaka med SJ och samlade 310 poäng. Han bara skakade på huvudet och sa behåll dom. Att tillägga är att det är min enda jobbresa där jag behövt använda flyg/tåg eller liknande för att ta mig till ett ställe på mina 5 år på företaget. Vi använder bil :)

6. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Menar Han att typ 1% av utläggen skulle vara föremål för förmånsbeskattning? Men det är väl knappast en förmån att ens arbetsgivare lägger betalningsskyldigheten på den anställde?

Fullkomligt oresonabel reaktion! Möjligen finns det en teknisk risk för förmånsbeskattning av cashback som tjänas till följd av utlägg i tjänsten, men det torde vara något som är ytterst små belopp och knappast något att oroa sig över.

7. Christiansson

Christiansson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Livet är alldeles för kort för att bry sig om sånt, det finns alltid folk som tycker att andra inte skall få sånt de inte själva har. Oavsett om det är bilar, klockor eller bonuspoäng. Och de kommer aldrig att ändra sig.

Ducka och gå vidare, nu vet du var du har personen.

8. hagmar

hagmar Medlem

När jag lugnat ner mig så skall jag nog utsätta honom för ett värvningsförsök :) Blev mest bara...paff

Jakob Österberg, charlesswe och Tockstew gillar detta.
  9. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jahaja, jag använder det kreditkort jag vill för mina utlägg. Vill arbetsgivaren att jag ska använda ett annat kort så får de själva ordna ett sådant kort åt mig och betala månadsavgiften och ta kreditrisken för det.

Alx, Jakob Österberg, flum och 5 andra gillar detta.
  10. SAS404

SAS404 Medlem

Nu handlade det om en kollega. Men visst något knepigt beteende med tanke på att du ställer upp...

Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!