Utkastad vid överbokning på hotellet

Diskussion i 'Hotell' startad av Jonas C, 5 Mars 2013.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Inför morgondagens resa till Berlin noterade jag att alla Rezidor Hotell i Berlin, förutom Radisson Blu är slutsålda. Jag har bokat awardnatt på Park Plaza och jag anländer ganska sent till hotellet omkr kl 22. Finns det någon risk att jag blir utkastad från hotellet på grund av överbokning, och hur går man tillväga ifall det händer?

    Skulle för övrigt inte ha något emot att bli flyttad till Radisson Blu där lediga rum finns, men inte till något no-name hotell tvärs över gatan.
     
  2. Morgan

    Morgan Medlem

    Skulle säga att risken är rätt liten, min personliga uppfattning är att kedjehotellen är bra på att bedöma hur många som dyker upp.

    Ett tips, som jag åtminstone tror kan funka, är att maila något önskemål. Typ "har en bokning, kommer först 22 men vill gärna ha ett rum högt upp, långt från hissen och med badkar". Problemet är bara att du då riskerar att missa den där presidentsviten som är allt de annars haft ledigt ;)
     
  3. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Ganska liten chans att dom sparar det gottaste till en som bokat med poäng väl?
     
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Tjaa jag requestade åtminstone en uppgradering, om det nu funkar. Annat fall har jag inget emot att bli utkastad om det innebär en "uppgradering" till Radisson ;)
     
  5. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick största sviten på Radisson Royal Viking en gång, bara genom att vara trevlig. På en poängbokning.
     
  6. Martin Andersson

    Martin Andersson Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Haha, man vet aldrig. För ett år sen ca så kom jag sent (ca 23) till ett Scandichotell i mellansverige. Bokningen var bekräftad men rummen var slut... Man hade helt enkelt chansat på no-show antar jag. Jag erbjöd mig att ta sviten, (fick uppfattningen av receptionisten att den var ledig) men förmodligen vågade han inte ordna detta på plats och ställe. Istället fixade han ett rum på First...

    Jag skrev om mina erfarenheter på Scandics facebookssida, och det gav viss effekt. Dröjde inte länge förrän man blev inboxad och därefter sammankopplad med hotellchefen. Blev kompenserad för utlägg inkl dyrare rum på First samt fick en voucher för valfri Scandicövernattning. Därmed var jag nöjd... :)
     
  7. Maila Concierge med någon allmän fråga och hänvisa till din bokning. Meddela att du kommer 22.00 och säg att du vill ha en extra flaska vatten till rummet när du kommer. På så sätt får du ett rum tilldelat (garanterat) och dom vet att du kommer sent.
     
    5 personer gillar detta.
  8. Homer

    Homer Medlem

    En del hotellkedjor har klara regler för vad man har för rättigheter vid överbokning,
    Carlson vet jag inte, det kanske står något någontstans på deras website?


    med PriorityClub är det solklart
    If your reservation cannot be honored, the host hotel will provide a room at, and transportation to, another convenient and comparable hotel, and pay for telephone calls to notify family of the lodging change. The host hotel will also pay the full cost of the first night's lodging rate, plus tax. Any advance deposit will be refunded.
     
  9. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Blev tyvärr ingen utkastning. Fick istället en upgrade till juniorsvit på hörnet. Bortsett från tjock-TV:n från 90-talet så är det ganska OK, rent är det i alla fall.
     
    2 personer gillar detta.
  10. vitrysk

    vitrysk Ny medlem

    hehe... rum 811?=) brukar få samma upgrade nästan varje gång jag bor där.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×