Senaste nytt

Utan pass i EU

Flög nyss till Turkiet och visade ID i passkontrollen på SAW, men gränspolisen fyllde inte i någonting på pappret utan stämplade det bara.

Kommer jag få problem vid utresa?
 

Kelgris

Medlem
På IST brukar de stämpla i passet både in och ut; det finns inget papper. Det sagda gäller ett vanligt svenskt pass.
 
På IST brukar de stämpla i passet både in och ut; det finns inget papper. Det sagda gäller ett vanligt svenskt pass.
Nej men, jag körde nationellt ID som sagt, och någon längre upp i tråden skrev att det egentligen inte går för svenskar, men ofta funkar i praktiken, och att man då får ett papper. Så provade och det var det som hände
 

Berglund

Medlem
Turkiet är definitivt inte EU och under inga omständigheter som helst med i Schengern. EU kämpar med näbbar och klor för att inte ge visumfrihet för de 80 miljoner turkiska invånarna som annars skulle kunna resa fritt in och ut ur Unionen. Nu kan de inte resa så och det finns det många anledningar att vara glada för.

Därför är det dumt att utmana ödet och resa utan pass.
 

Crazydre

Medlem
Flög nyss till Turkiet och visade ID i passkontrollen på SAW, men gränspolisen fyllde inte i någonting på pappret utan stämplade det bara.

Kommer jag få problem vid utresa?
Inget att bry sig om, de gör alltid likadant med mig och jag har aldrig fått någon anmärkning på det vid utresa. Tror inte de finner det värt att uppehålla kön för. Du kan dock fylla i för- och efternamn själv ifall det känns bättre.

Turkiet är definitivt inte EU och under inga omständigheter som helst med i Schengern. EU kämpar med näbbar och klor för att inte ge visumfrihet för de 80 miljoner turkiska invånarna som annars skulle kunna resa fritt in och ut ur Unionen. Nu kan de inte resa så och det finns det många anledningar att vara glada för.

Därför är det dumt att utmana ödet och resa utan pass.
Västeuropeiska (ej nordiska) och grekiska medborgare får sedan länge resa till TUrkiet på ID-kort. Vatandaşlarının Ulusal Kimlik Belgeleri ile Ülkemize Girebileceği Ülkelere İlişkin Liste / T.C. Dışişleri Bakanlığı

Polisen har ofta dålig koll på denna lista och har därför alltid släppt in mig på mitt ID - tar inte ens med passet ifall jag ska in landvägen eller med färja.

Svenskt nationellt ID gäller f.ö. INTE bara inom EU/Schengen, bara enligt svensk lag (vilket gör att du inte kan flyga direkt från Sverige till ett land utanför utan pass, då gränspolisen inte låter dig resa ut).

Till Nordcypern (ej EU) och Georgien får du t.ex. resa på det (dvs officiellt), likaså till Tunisien om du åker på paketresa. Gick även vid paketresor till Marocko förr, men inte längre.
 
Last edited:

erc

Medlem
Körde mellan Ungern och Kroatien häromdagen. Där var det ID-kontroll. Eftersom jag alltid har med mig passet (och barnen pass när vi reser) var detta inga problem. Men det stod horder av turistande människor vid hyrbilar och grälade med gränskontrollanterna.
 

Crazydre

Medlem
Körde mellan Ungern och Kroatien häromdagen. Där var det ID-kontroll. Eftersom jag alltid har med mig passet (och barnen pass när vi reser) var detta inga problem. Men det stod horder av turistande människor vid hyrbilar och grälade med gränskontrollanterna.
Pass eller nationellt ID är vad som gäller vid den gränsen för svenska medborgare. Antar att det var ickeeuropeer med visumsproblem eller kanske EU-medborgare med pass/ID-kort som löpt ut
 

fly4fun

Medlem
Körde mellan Ungern och Kroatien häromdagen. Där var det ID-kontroll. Eftersom jag alltid har med mig passet (och barnen pass när vi reser) var detta inga problem. Men det stod horder av turistande människor vid hyrbilar och grälade med gränskontrollanterna.

Kroatien är med i EU men INTE med i Schengen, så man passerar Schengens yttre gräns vilken innebär en kontroll.
 
Toppen