Senaste nytt

Utan pass i EU

fly4fun

Medlem
Jag har alltid funderat varför man inte inför relevant information på det redan EU-standardiserade körkortet så slipper man ha dubbelt...
Vad jag förstår har det att göra med vilken myndighet som utfärdar ett dokument. Trafikverket är väl inte rätt myndighet för att utfärda ett dokument med medborgarskap, precis som migrationsverket eller polisen inte är rätt myndighet för att utfärda ett körkort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bara för att ett annat land släpper in dig med nationellt ID-kort betyder inte det att Sverige släpper ut dig dit med nationellt ID. UK hade inga problem med att släppa in mig med svenskt nationellt ID när jag bodde där, men Sverige vägrade att släppa ut mig... Däremot gick det bra när jag flög från andra EU-länder (Tyskland mfl) Så jag är inte säker på att UD är en bra källa där.

Nä precis, men det är ju exakt det som ändras nu från 1 juli om jag förstått saken rätt, dvs att du släpps ut från Sverige.
Vad gäller UD som källa tänkte jag främst på att ambassaderna i respektive land i vissa fall har förvånansvärt dålig koll på in- och utreseregler för svenska medborgare till/från det aktuella landet, något man kan tycka de bör vara hyfsat insatta i...

När det gäller Karibien kunde jag konstatera att det @nota bene skrev stämde, som exempel kan franska medborgare åka in i St Martin med nationellt ID, men andra EU-medborgare måste ha pass.
 

NotRyan

Medlem
Inom Sverige kan de alltid enkelt söka på personnummer och få upp behörighet och eventuella indragningar etc.

Åker man utomlands lär man ta med sig körkortet!
Jo, men du riskerar att åka på böter - och Polisen har tyvärr lagen på sin sida i så fall, du SKALL medföra körkort om du kör...
 
Skönt? Kanske. Jag ser ingen större fördel förutom att man enbart behöver ta med sig i ett mindre kort som får plats i plånboken. Jag är nog reseskadad och tar alltid med passet vart jag än åker, det ska lixom följa med annars blir det inte samma känsla. När man kan åka med enbart fingeravtryck eller ett digitalt certifikat så lär det bli ändring på detta.
 

anjak

Medlem
Jo, men du riskerar att åka på böter - och Polisen har tyvärr lagen på sin sida i så fall, du SKALL medföra körkort om du kör...
Har man annan id handling kommer du inte få böter, enligt polisen.se

Vad händer om man har glömt plånboken hemma vid bilfärd och blir stannad? Måste man visa upp identifikation enligt svensk lag även om man inte är misstänkt för brott?

Om du har med dig en annan giltig id-handling som du kan identifiera dig med så är det okej. Om du inte har det så kan du få böter för ej medfört körkort, en så kallad ordningsbot som kostar 500 kronor.
 

Crazydre

Medlem
Turkiet tillåter vissa EU länders medborgare att resa in i landet enbart på nationellt ID-kort. Sverige finns inte med på den listan, och med tanke på hur många det är som säljer sina pass där då antar jag att det förmodligen aldrig kommer att tillåtas heller.
Beror paa att Sverige inte skrivit paa det urgamla europeiska avtal som ligger bakom västeuropéers och grekers möjlighet att använda nationellt ID.

Maaste dock understryka att maanga officerare i praktiken godtar svenska ID-kort - vet ej om det är p.g.a. daalig koll paa listan eller naagot annat. Har rest in landvägen fraan Bulgarien (x2) och Georgien (x2), via Atatürks (x2) och Antalyas flygplatser (x1), och via Tasucus färjeterminal (x1), och har hitintills aldrig blivit nekad, förutom en gaang vid Kapikule (landgränsen fraan Bulgarien) daa de inte trodde det var jag paa fotot pch skickade mig tillbaks till Bulgarien.

Min mamma blev däremot tvungen att visa pass en gaang paa Atatürk, saa det beror uppenbarligen paa vilken officer som kontrollerar dig, och just paa Atatürk har de en del riktigt nitiska personer.

Senast vi var i "riktiga" Turkiet (Istanbul 2012) stämplades både mitt svenska och min sambos tyska pass. Märkligt, för jag ser nu att du har rätt angående tyskt ID-kort till Turkiet. Vet du om detta är något som ändrats nyligen? För annars tycker jag tumregeln stämpel = passkrav håller rätt bra...
Saaväl i Turkiet som paa flygplatsen i Nordcypern faar man ett inresekvitto med stämpel paa om man använder ID-kort. Detta ska bäras med hela Tiden ifall man stoppas av Polis, och ska stämplas igen vid utresa. Kvittot ser olika ut beroende paa var du reser in, men saa här ser t.ex. det kvitto ut som jag fick georgisk-turkiska gränsen https://i.stack.imgur.com/7pnsq.jpg (höger=Georgien ut; vänster=Turkiet in - vid utresa paa Sabiha Gökcens flygplats pallade inte officern klura ut var han skulle placera utresestämpeln utan stämplade bara boardingkortet)

En annan grej i samband med denna ändring; detta måste ju också innebära att det räcker med nationellt ID till exempelvis Frankrikes utomeuropeiska departement - minst. Kanske en hel del andra ställen i kolonialregionen Karibien generellt?
Kan bekräfta att det gaar :) Baade départements och collectivités.

Det skulle vara intressant med en fullständig lista över alla länder/territorier man kan komma in i med nationellt ID. Har letat en hel del men inte hittat något. UD:s egen information är tyvärr rätt ofta bristfällig.
Det kan jag gärna ge dig :)

* Hela Europa utom Ryssland, Vitryssland, Ukraina och Turkiet
* Färöarna+Grönland
* Georgien
* Franska utomeuropeiska territorier
* Dominica (officiell policy saknas, men the head of Immigration sade att det gaar bra daa jag mailade honom en kopia)
* Montserrat (högst 14 dagar)
* Tunisien (endast paketresa)
* Jordanien (endast via Aqabas flygplats med flyg fraan Bryssel. Dessa flyg säljs numers bara som paketresor)
 
Last edited:

nota bene

Medlem
Angående Jordanien - varför gäller det bara från Bryssel? De kör ju även charter direkt till Aqaba från t.ex. ARN/HEL.
 

Crazydre

Medlem
Angående Jordanien - varför gäller det bara från Bryssel? De kör ju även charter direkt till Aqaba från t.ex. ARN/HEL.
Ingen aning, daa information kring rätten att använda ID-kort är obefintlig online. Känner till det tack vare Timatic, databasen av IATA som används av flygbolag och baseras paa information som världens länders myndigheter ger IATA

Info kring Jordanien https://www.timaticweb.com/cgi-bin/tim_website_client.cgi?SpecData=1&VISA=&page=visa&NA=SE&AR=00&PASSTYPES=PASS&DE=JO&selDest=Jordan&selTrans=Use+ctrl-key+to+select+or+deselect+transit+point(s)+above&user=OLYMPIC&subuser=OLYMPICB2C

Har kontakt med Timatic-teamet och bad dem dubbelkolla detta, och det är visst fortsatt saa. Konstig regel, det haaller jag med om.

Var där sommaren 2016 (flög med Jetairfly fraan Bryssel - det flyget kunde man boka för sig men har tyvärr upphört), och daa hamnade visumet samt inresestämpeln paa ett grönt blad för dem med ID-kort (t.ex. jag)

När det gäller Karibien kunde jag konstatera att det @nota bene skrev stämde, som exempel kan franska medborgare åka in i St Martin med nationellt ID, men andra EU-medborgare måste ha pass.
Vanlig missuppfattning, t.o.m. inom gränspolisen där. ALLA EU/EFTA-medborgare kan resa in i franska St Martin med ID-kort (har själv saa gjort), däremot inte holländska Sint Maarten (vilket dock fransmän kunde fram till 2011). I praktiken kan man även besöka Sint Maarten, daa gränsen är helt öppen, men man maaste som sagt resa in via franska St Martin om man inte har pass.
 
Last edited by a moderator:

thh

Medlem
Vanlig missuppfattning, t.o.m. inom gränspolisen där. ALLA EU/EFTA-medborgare kan resa in i franska St Martin med ID-kort (har själv saa gjort), däremot inte holländska Sint Maarten (vilket dock fransmän kunde fram till 2011). I praktiken kan man även besöka Sint Maarten, daa gränsen är helt öppen, men man maaste som sagt resa in via franska St Martin om man inte har pass.

Det är väl å andra sidan inte möjligt att komma till St Martin utan ett pass, de långdistansflyg som flyger från Europa landar väl alla på den nederlänska sidan?
 

Crazydre

Medlem
Det är väl å andra sidan inte möjligt att komma till St Martin utan ett pass, de långdistansflyg som flyger från Europa landar väl alla på den nederlänska sidan?
Man kan flyga till Guadeloupe eller Martinique och byta där. Air Caraïbes erbjuder exempelvis flyg fraan Paris-Orly till franska St Martin via Guadeloupe i en enda bokning
 
Toppen