Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

fmansson

Medlem
Det är ju visserligen lätt att tycka det om man (som det verkar i ditt fall) själv inte påverkas negativt av reglerna.
Jag fick själv rekommendationen av en läkare 2010 att sluta med gluten och jäst. Jag la såna grymma brakskitar. Föreställ dig en uppblåst ballong som du släpper iväg. Så kände jag mig.
Jag slutade med det och blev genast bättre. Eller genast och genast, det tog några veckor. Jag var intolerant sades det. Det innebär ju inte att jag tuppar av om jag käkar en pizza eller pasta idag (möjligen gör stolsgrannen det). Jag beställer aldrig specialkost till en flight. Allt för många intoleranta spelar ut sitt allergikort alltför ofta.
 

Canadien

Medlem
Vill man ha specialmat i Business så är det enklaste att boka business från början. Jag tycker inte man kan kräva att få specialmat vid uppgradering, även om man betalt för uppgraderingen, man gör ju detta i ett väldigt sent skede. Att SAS är inflexibla och inte skulle tillåta en uppgradering låter dock trist och helt klart något att klaga på.
 

011430121

Medlem

johisco

Medlem
Jag gör dig sällskap @hogsbro! Det här var det märkligaste jag läst på ett tag. Själv beställer jag alltid lakto-ovo om jag flyger economy oavsett flygbolag. Inte för att jag är vegetarian (visserligen långt från stormförtjust i kött) utan bara för det i min erfarenhet alltid är bättre mat på specialbeställningar än ordinarie beställning.

Ska jag försöka vara lite nyanserad så kanske det kan finnas en förklaring i om man vill uppgradera för nära take-off, när specialister är beställda och håller på att lastas? Jag är inte så hemma på hur flygplatslogistiken fungerar, men gissar att det kan vara en (om än dålig) anledning.
Mao gnäller du på SAS för att du inte får (alltid) bättre mat än oss andra?
 

hogsbro

Ny medlem
Intressant med era reflektioner. Vill poängtera att detta är en ny policy, eller egentligen nygammal. Det var tydligen så för några år sedan, sedan inte, och nu igen. Så det är uppenbarligen möjligt.
För mig är frågan: är det viktigare för SAS att jag använder den investering det innebär att köpa in specialmat, eller att göra resenärerna nöjda med hur de kan använda sina poäng.
Och när det gäller faktan så är jag EBG och frågade om poänguppgradering vid gaten. Om maten finns förstår jag verkligen inte varför jag inte bara kan ta med den till den uppgraderade platsen. Eller få välja att skippa den.
Synpunkterna på att om man inte bara äter det som ställs framför en så är man på något sätt märkvärdig och inte värd att ta på allvar, dem lämnar jag dithän, för korkade att ens bry mig om.
 

ESSA

Medlem
Tack, hade inte hört talas om detta, för min del låter det inte så gott. Helt fantastisk vad BC medlemmar har kunskap om allt.
Sveriges Television, skall starta ett program som skall heta Fråga Lund när experter skall svara på frågor från publiken och tittarna, borde det inte vara Fråga BC, för härifrån får man verkligen experters svar på alla frågor?


Att ha osaltat smör i kaffet är egentligen lite som att ha grädde i. 80% fett istället för 40%.
Jag har de senaste två veckorna stramat åt min kost och därmed tappat ca 3 kg.
Gör egna färsbiffar, egen majonnäs, smör i kaffet...
På restaurang tar jag bara köttet och bean. Ber om avokado istället för sallad.

Högsta önskan att få LCHF som alternativ på flyget!

Både laktos och gluten ställer till magbesvär för mig. (Och ibland även omgivningen...) ;-)

Kostdoktorn - Revolutionera din hälsa
 

gdaily

Medlem
Om man beställer och betalar för en service tycker jag att det är på sin plats att man får den. Det är inte acceptabelt att beställa och betala en Bentley, men sedan presenteras en Volvo vid upphämtningen. Att man inte ska generalisera, precis som du nämner, är väl korrekt. Återigen, betalar man för en tjänst, i detta fall specialmat, då ska man få den. Man ska inte bara sitta och behöva vara tacksam för att man haft priviligiet att betala för det. Men att man inte ska kunna flytta ev. måltider i kabinen etc. pga en dator eller lat personal, blir ju bara löjligt. I det stora hela måste antalet specialmåltider vara ganska begränsade på de enskilda flighterna, och jag ser inte att det ska vara en godtagbar grund för att neka någon en uppgradering.

Jag håller dock med i ditt tankesätt rent generellt.
Sorry, men ditt bilexempel suger.

Bättre vore då att jämföra med att den som beställt "en hyrbil" kan få en uppgradering, men den som specificerat en "Svart Jeep" inte kan få det, på grund av att det inte finns några svarta jeepar i nästa bokningsklass.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

gdaily

Medlem
Att INTE tillåta uppgradering känns ju helt befängt, dvs att man plockar bort en stor del av poängens nytta från kunden.

Vad är problemet för SAS att helt enkelt inrätta policy om att vid uppgradering upplysa i förväg kunden om att specialkost beställningar tyvärr inte medföljer. Upp till kunden att äta av det som finns eftersom det i C finns flertalet alternativ, eller att ta med eget. Men 2016, kan inte, vill inte, orkar inte, klarar inte, computer says no...ja suck
Exakt
 

LarsCph

Medlem
Jeg tror det er ganske normalt. Vi opgraderede i lufthavnen fra P-economy til Business hos AirFrance fra Mauritius til Paris for et par år siden hvor jeg havde bestilt child-meal til vores datter. De nævnte flere gange i løbet af processen om det nu virkelig var OK at hun ikke kunne få sit meal request opfyldt. Igen om bord på flyet var FA der straks "hov, vi har ingen child-meals med - er I klar over det?".

Nu er hun heldigvis ikke særlig kræsen så vi fandt noget i business class standard meal som gled ned uden problemer :)
 

Moco

Medlem
Sorry, men ditt bilexempel suger.

Bättre vore då att jämföra med att den som beställt "en hyrbil" kan få en uppgradering, men den som specificerat en "Svart Jeep" inte kan få det, på grund av att det inte finns några svarta jeepar i nästa bokningsklass.

Det var ju mer ett illustrativt exempel eftersom många verkar tycka att resenärer som beställer annan mat inte, å socialistisk anda, inte bör ha rätt till det och bör känna sig mindre intellektuellt bemedlade på något sätt - vilket jag reagerade på. Men tack för de vänliga orden.
 
Toppen