nollbit
Medlem
Märkliga smal-tricket: Smör i morgonkaffet | HälsolivMin vän @ESSA, jag kan inget om dessa metoder, borde lära mig, men osaltad smör till kaffet? Lägger man i smöret i kaffet?
Märkliga smal-tricket: Smör i morgonkaffet | HälsolivMin vän @ESSA, jag kan inget om dessa metoder, borde lära mig, men osaltad smör till kaffet? Lägger man i smöret i kaffet?
Det finns alltför många med specialkostvanor som tar sig själva på alldeles för stort allvar. Det är väl högst rimligt att man ser maten ombord som en service och inte en rättighet. Om jag inte gillar pålägget på någon av de mackor som erbjuds på en shorthaul med LH så är det ju vad det är och då hoppar jag mackan och tar ett glas dricka istället. Man kan ju välja att inte göra en scen av det.
-Buhu, det var Emmentaler på mackan, jag hatar Emmentaler, hela LH kan dra åt helvete.
Att sen spela ut kortet att EuroBonus-programmet är värdelöst för att man bara använder poängen till uppgraderingar, och i och med det "tappar" sitt förbeställda käk, tar ju ändå priset.
Om man beställer och betalar för en service tycker jag att det är på sin plats att man får den. Det är inte acceptabelt att beställa och betala en Bentley, men sedan presenteras en Volvo vid upphämtningen. Att man inte ska generalisera, precis som du nämner, är väl korrekt. Återigen, betalar man för en tjänst, i detta fall specialmat, då ska man få den. Man ska inte bara sitta och behöva vara tacksam för att man haft priviligiet att betala för det. Men att man inte ska kunna flytta ev. måltider i kabinen etc. pga en dator eller lat personal, blir ju bara löjligt. I det stora hela måste antalet specialmåltider vara ganska begränsade på de enskilda flighterna, och jag ser inte att det ska vara en godtagbar grund för att neka någon en uppgradering.
Jag håller dock med i ditt tankesätt rent generellt.
Det finns väl inget som borde hindra en specialmatsbeställning att följa med vid en uppgradering flera dagar i förväg? Vid uppgradering vid gate borde man helt enkelt bara få valet om man vill ha sin specialmat från från tidigare klassen eller inte.Jo, men det gäller att dra gränser.
Utan att ha läst det finstilta vad gäller specialmat så vore det logiskt om SAS, i det här fallet, har någon slags friskrivelse vid ändring av bokningsklass.
Att sen spela ut kortet att EuroBonus-programmet är värdelöst för att man bara använder poängen till uppgraderingar, och i och med det "tappar" sitt förbeställda käk, tar ju ändå priset.
Det är ju en ganska stor skillnad mellan att skippa en macka på en kort flygning i Europa och att inte kunna äta förrätten, huvudrätten eller desserten på en långdistansflygning för att det är mjölk i alla tre vilket inte är ovanligt.
Problemet som lyftes var väl dessutom inte att specialmaten försvann vid uppgradering utan att möjligheten till uppgradering försvann om man hade beställt specialkost.
För de flesta (helt klart inte alla) handlar det inte om några vanor utan att man helt enkelt inte tål tex gluten eller mjölkprotein så att kalla det specialkostvanor är väl inte helt rätt.
Det finns väl inget som borde hindra en specialmatsbeställning att följa med vid en uppgradering flera dagar i förväg?
Jag vidhåller nog att specialkostvanor är vad det är för det stora flertalet. Någon är lite risig i kistan under ett tag och vips så är det gluten hit och nåt annat dit.
Jo, men är ju just där skon klämmer. Vart drar du gränsen rent tidsmässigt? 23h innan? 62 minuter innan? Vad händer med de som kommer en minut försent men har ett intyg på att taxin var sen osv. Det handlar ju om att minimera strul och då har bolaget valt den enkla vägen ut.
Mitt tips så länge reglerna är som de är. Skit i att beställa specialkost. Ibland måste man välja här i livet.
Som jag skrev ovan:Börjar bli off-topic nu men; 10% av svenskarna är vegetarianer och nästan lika många laktosintoleranta. I vissa asiatiska länder är laktosintoleransen närmare 100%. Det är alltså inte folk som "larvar sig" som beställer specialmat.