Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

Jonas C

Medlem
Om det är så, vad är då problemet? Vad är det då som hindrar uppgradering?
Problemet är väl att folk beställer specialmåltider där hela menyn är vegetarisk = ingen upgrade. I vanliga menyn är det ofta bara varmrätten som har ett veg alternativ, så vill man skippa förrätten och bara äta sallad innan maten så är chanserna bättre för en upgrade.
 

Kebalibre

Medlem
Vilken typ av poänguppgradering rörde det sig om, vid gate/incheckning eller den som måste göras minst 55h innan avresa?
 
Problemet är väl att folk beställer specialmåltider där hela menyn är vegetarisk = ingen upgrade. I vanliga menyn är det ofta bara varmrätten som har ett veg alternativ, så vill man skippa förrätten och bara äta sallad innan maten så är chanserna bättre för en upgrade.

Men då är vi där igen, det valet måste ju resenären själv få göra. Eller hur?
 

Jonas C

Medlem
Men då är vi där igen, det valet måste ju resenären själv få göra. Eller hur?
Jo det stämmer. Bästa hade ändå varit om SAS kunde publicera sina menyer i förväg likt Lufthansa och många andra flygbolag. På så sätt kan man ju avgöra långt i förväg om man behöver beställa specialmat eller inte. Det hade gjort livet enklare både för kund och SAS.
 
Jo det stämmer. Bästa hade ändå varit om SAS kunde publicera sina menyer i förväg likt Lufthansa och många andra flygbolag. På så sätt kan man ju avgöra långt i förväg om man behöver beställa specialmat eller inte. Det hade gjort livet enklare både för kund och SAS.

Med innehållsförteckning, så ser man om det är alkohol i såsen, gelatin i desserten eller vad det nu kan vara man vill undvika.
 

pep

Medlem
Economy: Hvis jeg fornemmer jeg har en chance for op-up bestiller jeg aldrig specialmad. Så er chancen forspilt. Hvis jeg ikke tror på min chance bestiller jeg specialmad, da den er bedre. Fik at vide på SQ at prisen for specialmad er mere end den dobbelte af "ordinary meal". Derudover får man maden før de andre, og kan da spise en ret mere når de "ordinary meals" bliver delt ud. F.eks med SQ: SFML som starter, og det ordinære måltid som hovedret....Af og til kan man forhandle sig til Business class sæde med CC, hvis man samtidigt understreger at man accepterer sin ordinære economy bakke (e.g. med LOT og LH).
Jeg forstår udmærket selskabernes policy her, da risikoen for fejl eller klager bliver meget stor hvis man opgraderer folk med bestilt specialmad. Dertil kommer administrationsbyrden. Løsningen er næppe at folk skriver under på en erklæring om, at de accepterer et andet måltid. Hvem i alverden skal holde styr på det.
 

Mikael

Medlem
Jag begärde (och fick) uppgradering för poäng förra torsdagen Arlanda-Hong Kong från plus till business. Inte på flygplatsen utan nån vecka innan avresa. Till mig, frugan (glutenfri) samt lillen (baby meal). Så helt kört att få uppgradering är det nog inte, eller så är SAS lika konsekventa som vanligt.
Fick uppgraderingen ca 24h innan avresa, och frugans glutenfria mat var väldigt fin, det var definitivt business-klass på den, inte plus - så det var inte hennes ursprungliga specialmåltid som åkte med upp till business.
Sen måste det ju bero på typ av specialmåltid. Att tex boka baby meal kan knappast påverka, kan inte tänka mig att den skiljer sig mellan klasserna.
 

pep

Medlem
Jag begärde (och fick) uppgradering för poäng ......
Fint nok, men jeg bemærker at du betalte for opgraderingen (med point). Altså ikke en operational upgrade. For at få en sådan med en specialmad allerede bestilt skal man nok være mindst guld-kortholder for blot at have en jordisk chance.
 

mha321

Medlem
Fint nok, men jeg bemærker at du betalte for opgraderingen (med point). Altså ikke en operational upgrade. For at få en sådan med en specialmad allerede bestilt skal man nok være mindst guld-kortholder for blot at have en jordisk chance.
Men den här tråden handlar ju om den eventuella nya policyn som gäller betald uppgradering.

Däremot vore det intressant att veta om det skiljer sig med standby uppgradering vid gate och förbokade uppgraderingar. Det känns ju betydligt mer rimligt att ha begränsningen om det gäller standby uppgradering, men är det två dagar innan borde det ju vara lugnt kan man tycka.

Men det är mycket man kan tycka vad gäller flygbolag.
 
Inför en Hongkong-resa tur och retur förra veckan (första long-haul som Diamond) så kontaktade jag SAS och frågade om man diskvalificerades för courtesy upgrade om man hade beställt specialmat. Svaret på detta blev nej och mycket riktigt fick vi en CU från Go till Plus på avresemorgonen. I loungen på ARN undersöker jag möjligheten till poänguppgradering till Business vilket gick bra, men när han såg att vi hade specialmat så upplyste han om att antingen fick vi var tvungna att välja på att ta med matlådan från Go/Plus eller chansa på att det fanns vegetariskt i Business (vilket det oftast finns så vitt jag vet, men det är säkrast att sitta långt fram i så fall). Om vi tog med oss matlådan så skulle vi inte få ta något från Business-maten... (!). Vi chansade på att dumpa lådan och hoppas på att det blev något över till oss.

På hemresan (också med förbeställd specialmat) så blev det "förbokad" poänguppgradering till Plus med 2 dagars varsel och sen poänguppgraderade vi till Business vid incheckning. De sa inget om maten förrän de haffade oss i gaten och upplyste om att vår mat inte kunde flyttas upp till Business men att han hade talat med personalen och bett dem reservera två vegetariska måltider från Business-menyn. Det var mycket schysst hanterat av flygplatspersonalen men väl ombord så syntes inget spår av detta. "Kocken" var ganska otrevlig hela resan och upplyste oss om att "specialmat ska beställas minst 24h innan avresa".
 
Toppen