Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

nota bene

Medlem
Alltså att det inte p.g.a. tidsbrist går att lasta något helt annat förstår jag, men varför man inte skulle kunna få sin vegetariska Go-mat i Plus eller C låter som en kan ska korkad begränsning även om det kan finnas IT-BEGRÄNSNINGAR. Dock något som borde vara enkelt att lösa?
 

palmen

Moderator
Alltså att det inte p.g.a. tidsbrist går att lasta något helt annat förstår jag, men varför man inte skulle kunna få sin vegetariska Go-mat i Plus eller C låter som en kan ska korkad begränsning även om det kan finnas IT-BEGRÄNSNINGAR. Dock något som borde vara enkelt att lösa?
Kommer ju säkert vara någon som klagar på att de bara fick GO-mat i business när de uppgraderat dit i så fall.
 

telelina

Medlem
I business så det det ju att komponera ihop enligt ganska många olika matvarianter. Kan man inte få uppgradera på egen risk?
Jag håller med @agehall att det är bäst att äta innan, iaf om man åker eco.
 

palmen

Moderator
Ja, men förutsatt att det är tydligt vid uppgraderingen är det väl ändå inte ett problem...
Det är ganska tydligt att man måste skriva ut sina biljetter själv på vissa bolag, att det kostar att checka in bagage och att det är svindyrt med övervikt på bagaget. Det finns ju flygbolag som lever på att folk inte har koll på tydliga instruktioner...
 

AABack2ARN

Medlem
Det här diskuteras flitigt på ett engelskspråkigt forum huruvida förbokad specialkost hindrar op-ups. Så vitt jag vet är de inte kommit till konsensus i frågan. I och med att man tillåter förbokning av (de vanliga) maträtterna kom frågan upp igen. Tror inte man kommit till konsensus där heller... Nu kommer man iofs väldigt sällan till just konsensus på FT så just denna diskussion är inget undantag ;)
 
Detta gör mig bara förbannad. Samtidigt så har jag misstänkt detta länge. Har ju lyft upp frågan tidigare i lite andra trådar. Enligt reglerna så måste specialmat beställas 24 timmar innan så ev. uppgraderingar innan dess bör ju funka.

När det gäller kortare tid än 24 timmar så borde det väl vara upp till kunden/resenären att själv avgöra om man vill göra avkall på sina matrestriktioner eller inte. Det kan ju inte någon annan avgöra. En enkel och smidig lösning hade varit att man hanterar uppgraderingar på samma sätt för alla. När man sedan ser att någon har specialmat upplyser man denne om att man pga kort framförhållning inte hinner förbereda specialmat som lever upp till normal standard för kabinklassen och sedan får man skriva under att man mottagit denna info och accepterar. Möjligheten borde ju också finnas att hugga in på den "normala" maten och helt enkelt låta bli att äta sin förbetsällda mat. Med lite vilja så kan man få detta att fungera tycker jag.

Min arbetsgivare är en ganska stor kund hos SAS, trots att SAS inte alltid klarar att hålla sig inom vår resepolicy (=för dyra), så jag kommer att lyfta detta internt hos oss och våra inköpare.

Kommer återigen att skicka frågan till SAS. Har gjort det flera gånger tidigare och alltid fått svaret tillbaka att det inte görs någon skillnad på specialmat och andra. Politiskt korrekt.

Sedan har vi ju alltid lite mediekanaler att nyttja om det skulle behövas.
 
Toppen