Detta gör mig bara förbannad. Samtidigt så har jag misstänkt detta länge. Har ju lyft upp frågan tidigare i lite andra trådar. Enligt reglerna så måste specialmat beställas 24 timmar innan så ev. uppgraderingar innan dess bör ju funka.
När det gäller kortare tid än 24 timmar så borde det väl vara upp till kunden/resenären att själv avgöra om man vill göra avkall på sina matrestriktioner eller inte. Det kan ju inte någon annan avgöra. En enkel och smidig lösning hade varit att man hanterar uppgraderingar på samma sätt för alla. När man sedan ser att någon har specialmat upplyser man denne om att man pga kort framförhållning inte hinner förbereda specialmat som lever upp till normal standard för kabinklassen och sedan får man skriva under att man mottagit denna info och accepterar. Möjligheten borde ju också finnas att hugga in på den "normala" maten och helt enkelt låta bli att äta sin förbetsällda mat. Med lite vilja så kan man få detta att fungera tycker jag.
Min arbetsgivare är en ganska stor kund hos SAS, trots att SAS inte alltid klarar att hålla sig inom vår resepolicy (=för dyra), så jag kommer att lyfta detta internt hos oss och våra inköpare.
Kommer återigen att skicka frågan till SAS. Har gjort det flera gånger tidigare och alltid fått svaret tillbaka att det inte görs någon skillnad på specialmat och andra. Politiskt korrekt.
Sedan har vi ju alltid lite mediekanaler att nyttja om det skulle behövas.