Senaste nytt

Utökad säkerhetskontroll vid boarding av flyg till USA från Stockholm Arlanda

Eftersom du vill ifrågasätta allt - jag har rest med enbart handbagage från diverse länder direkt till USA och det har aldrig varit ett problem.

Att du får säkerhetsfrågor i gate låter helt korrekt om du inte fått det tidigare. Det är fullt normalt och sker även om du har incheckat bagage men kommer från en flygplats som inte ställer frågorna.
Nej, mitt inlägg handlade om min upplevelse och inte om dig så inte konstigt att jag inte har upplevt samma sak som du har gjort :D
 

Timotey

Medlem
Det är amerikanska myndigheter som "slumpmässigt" väljer ut personer för secondary screening. Har du ett arabiskt klingande namn eller ett "udda" resemönster är förmodligen risken högre att drabbas av den slumpmässiga extrakontrollen.
 

agehall

Medlem
Nej, mitt inlägg handlade om min upplevelse och inte om dig så inte konstigt att jag inte har upplevt samma sak som du har gjort :D
Självklart har du andra upplevelser än jag har. Det jag försökte lyfta fram var att et inte är ett kausalt samband att man åker på dessa kontroller när man reser utan incheckat bagage. Det kanske är en bidragande orsak, men inte ett nödvändigt villkor.

Det är amerikanska myndigheter som "slumpmässigt" väljer ut personer för secondary screening. Har du ett arabiskt klingande namn eller ett "udda" resemönster är förmodligen risken högre att drabbas av den slumpmässiga extrakontrollen.
Jag misstänker samma sak. Amerikanare kan inte skilja "profiling" från "racial profiling" tyvärr.
 
Det är amerikanska myndigheter som "slumpmässigt" väljer ut personer för secondary screening. Har du ett arabiskt klingande namn eller ett "udda" resemönster är förmodligen risken högre att drabbas av den slumpmässiga extrakontrollen.
Ja, det är nog sällan som de har något konkret tips eller annan underrättelse om några oegentligheter. Men torde inte bara vara slumpen som styr, de går nog på riskprofil också.
 

robfro

Medlem
Det lär ju då inte vara folk som kryssat för "YES" på flera ställen i ESTAn.. Låter väl rimligt med att de möjligen går på namn, så mycket mer information än så tror jag de knappast har tid att få ut.
 
Det lär ju då inte vara folk som kryssat för "YES" på flera ställen i ESTAn.. Låter väl rimligt med att de möjligen går på namn, så mycket mer information än så tror jag de knappast har tid att få ut.
Nja, de har ändå ganska mycket att gå på; förutom namn även exempelvis födelseland, medborgarskap, bosättningsland, ålder, yrke, vem dina föräldrar är, när du köpt biljetten, telefonnummer, e-postadress, kreditkortsnummer, vem du reser med, och all vederbörandes info etc etc.
 

robfro

Medlem
Nja, de har ändå ganska mycket att gå på; förutom namn även exempelvis födelseland, medborgarskap, bosättningsland, ålder, yrke, vem dina föräldrar är, när du köpt biljetten, telefonnummer, e-postadress, kreditkortsnummer, vem du reser med, och all vederbörandes info etc etc.

Jo, det har du rätt i. Menar mest, tid nedlagd kanske inte ger så mycket att granska alla noggrant. Namn, medborgarskap, bosättningsland ev då. Yrke, ja kanske, hade varit jobbigt att vara kemiingenjör dock.

Hoppas någon har lite insider vilka kriterier de går efter :D
 

Crater2

Medlem
Även jag har åkt på extra kontroll i gate innan boarding.
Jag hade incheckat bagage, hur nu den personen ska veta det? Kan ju omöjligt veta.

Tror också på "slumpmässig" kontroll.
Jag reste ensam iof, det var ju en sak de kunde se iaf.

Om jag får vara opolitiskt korrekt ett tag så tror jag de tar ut folk baserat på ras, namn osv.
I USA delar man upp folk i svarta , vita, hispanic osv, men för att inte bli anklagade för rasism tar man ut andra för att snygga upp statistiken.
Det är vad jag tror.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Nja, de har ändå ganska mycket att gå på; förutom namn även exempelvis födelseland, medborgarskap, bosättningsland, ålder, yrke, vem dina föräldrar är, när du köpt biljetten, telefonnummer, e-postadress, kreditkortsnummer, vem du reser med, och all vederbörandes info etc etc.
eller så här...

Pa6TZNC.jpg

(Foto: Imgur, creative commons)
Absolutely sikhening : funny
 
Toppen