Usel credit från Norweigean till läkare som räddade liv

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Alf, 3 Oktober 2015.

  1. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Tony rddade mans liv – fick inte ett tack | Kvllsposten

    Först får jag berömma den beundransvärda insatsen läkaren och även sjuksköterskan gjorde på resan. Nu vet jag att läkare alltid ställer upp, men det minsta man kan begära är att dom får ett ordentligt tack och någon kompensation från flygbolaget.

    I detta fall, om man skall tro tidningen, är den credit Norweigian erbjuder verkligen i snålaste laget. Det minsta kompensationen vore väl åtminstone en ny resa i deras bättre klass. Glöm inte heller sjuksköterskan som hjälpte till. Mycket dåligt av flygbolaget att inte ta initiativ till detta på egen hand.
     
    Smuffe och Gus gillar detta.
  2. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    "Första klass" på Norwegian. Men för i hel....
     
    Dreamliner787, SNIFF, Jensik och 10 andra gillar detta.
  3. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Först, Det var rådigt ingripande av Tony.
    Nu undrar jag vem som skriver på Kvällsblaskan. För hugaligen, denna artikeln var nog det sämsta jag läst på länge.

    Tony Sörensen köpte flygbiljett till första klass för att få en bekvämare resa hem från Bangkok.

    I dag är han bosatt i Karlstad och på ett läkemedelsföretag. ???

    Den dyrare förstaklassresan hade han ju till stor del tillbringat med hårt arbete.
     
    Smuffe och Gus gillar detta.
  4. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har varit med på en europeisk Norwegian-flygning där stolsgrannen visade sig vara läkare och fick rycka in i ca 1 timme och hjälpa en sjuk pax. Han fick en gratis kaffe och ett stock tack från personalen, som uppskattning för sin insatts.
     
  5. taxvalp

    taxvalp Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte ofta jag håller med Norwegian, men deras ersättning för insatsen ombord är i linje med andra bolags. Ersättningen brukar vara rent symbolisk.

    Favorit i repris:
    Läkartidningen
     
    simonbertilsson och Morgan gillar detta.
  6. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ersättningen är i princip alltid symbolisk, eller någon flaska vin men sitter man i första klass antar jag att det inte är så viktigt med lite mer vin. Den är även symbolisk på flygbolag där man betalar betydligt mer för förstaklass än på Norwegian.

    I USA ska innehållet i akutväskorna vara standardiserat. Jag vet inte hur det är i Europa men jag antar att det finns riktlinjer här också.

    Jag ska hålla mina kommentarer för mig själv, för få av dem är vänliga, men man kan undra hur kommentarer som "ganska långt framskridet" och "Det är extra tufft när man är ensam och det handlar om liv och död" hör ihop med "resten av resan, omkring åtta timmar".
     
    Nemo gillar detta.
  7. Mr Basic

    Mr Basic Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Då kanske man ska ifrågasätta samtliga flygbolag. Tycker gott det kan avgöras från fall till fall. Om man som läkare/sjukskötare hjälper till vid förlossning eller befarad hjärtattack kan bolagen gott tacka med att erbjuda liknande resa i klass bättre än ekonomi. Hjälper man till i 5-10 minuter kanske det räcker med gratis mat/dryck ombord. Kabinchefen kan avgöra då jag gissar att stressen för kabinpersonalen minskar radikalt om t ex en läkare hjälper till vid befarad hjärtattack. Dessutom handlar det ju om goodwill, om 10-20 personer dör ombord ett bolag per år lär det ju inte öka antalet bokningar.
     
    Gus gillar detta.
  8. Brandten

    Brandten Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det nu var liv och död det stod om, varför divertade man inte till en annan flygplats?
     
    Smuffe och Hjalmar Nilsson gillar detta.
  9. mha321

    mha321 Medlem

    Det som kanske förvånar mig mest är att om det nu var så akut, varför fortsatte man i 8 timmar innan man landade? OK att man fortsätter om man har ganska kort kvar, men 8 timmar är lång tid...
     
    Smuffe och Hjalmar Nilsson gillar detta.
  10. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    I princip hjälper läkaren passageraren, inte flygbolaget, så eventuella ersättningsanspråk ska egentligen riktas mot passageraren. Att flygbolag ger en flaska vin eller några bonuspoäng är enbart en goodwill-fråga.
    IATA har standardiserat innehållet i EMK (emergency medical kit, för läkare) samt FAK (first aid kit, för personal).
    Is there a doctor on board?
    IATA - Health and Safety
    Sedan kanske det inte var den vassaste kniven i lådan som hjälpte till. Om man inte har legitimation, inte gjort AT, inte ens klarat av att ta examen så blir väl bedömningarna därefter. Hade det varit en fråga om liv och död så divertar man.
     
    Smuffe och thsred gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×