[...] Men så klart det har ju inte bara vad som är praktiskt utan mycket politik bakom dessa beslut.
Du har helt ret - det handler mest af alt om politik [...].
Helt klart är det politik......och jag tror också att det är liknande stora vapenaffärer krav på motköp dvs vad kan "Scandinavien" köpa av USA....
Nu får vi nog reda ut några saker här, eller rättare sagt en sak. Det handlar inte alls om politik utan om pengar. Kostnadsminimering helt enkelt. USA och CBP har svårt med kapaciteten vid ankomst till USA, och ser således såklart med blida ögon på pre-clearance-faciliteter
om någon annan betalar. Vilket är precis vad Abu Dhabi och Dubai är villiga att göra. CBP drar således ner ännu mer på vad de redan har utomlands (Shannon) för att tvinga flygbolag och flygplatser att betala själva för en "service" som USA tvingar på resenärer som vill in i landet.
Det pågår dock en politisk debatt i USA om att dess pre-clearance-faciliteter inte bör förekomma såsom de gör, speciellt då det bara är Gulf-bolagen som har råd till det, samtidigt som en viss del fortfarande betalas av USA. Det ger ju Gulf-bolagen en massiv konkurrensfördel jämfört med andra bolag (speciellt amerikanska). ALPA och A4A är såklart väldigt upptagna med det (
ALPA, A4A, and SWAPA urge Senate to block funding for CBP Preclearance Facility in Abu Dhabi | Pilot Partisan).
Nu kanske jag snöar in mig i mina egna argument, men i övrigt tror jag aldrig amerikanska myndigheter eller intressen skulle tillåta pre-clearance-faciliteter om de inte fått rejäl kostnadstäckning för det då de även är väldigt upptagna om att skydda sin inhemska flygindustri. Just de amerikanska flygbolagen har nu mer och mer börjat oroa sig för och se hotet med Gulf-bolagen, något som de europeiska flygbolagen och myndigheterna redan insett. Så politiskt är nog trycket tvärt om, just att pre-clearance inte skall finnas utomlands ifall det inte gagnar amerikanska flygbolag, men om någon annan betalar kan inte myndigheterna säga nej.