Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

pohu

Medlem
Såg nu att ESTA-reglerna har uppdaterats till att alla förnamn ska vara med i ansökan, betyder det att man måste ansöka om ett nytt ESTA om man tidigare bara angett första förnamnet (tilltalsnamnet) enligt de tidigare reglerna?
 

larced

Medlem
Hej!
ESTA gäller väl bara om man flyger (eller tar båt?) till USA? Vad gäller om man bilar från Kanada? Vad/hur måste man förinformera om då?
Jag flög till USA för två år sedan med ESTA, och bilade upp till Kanada. Tänkte inte på att jag åker in i USA igen på tillbakavägen. Dom stoppade mig vid gränsen, muttrade en del att jag inte föranmält min ankomst, och lät mig sitta och vänta någon timme innan jag fick åka vidare.

Vad behöver man lämna för förhandsinfo om man kommer med bil från Kanada? Och var, om det inte är ESTA som gäller?
 

ekf

Medlem
Jag flög till USA för två år sedan med ESTA, och bilade upp till Kanada. Tänkte inte på att jag åker in i USA igen på tillbakavägen. Dom stoppade mig vid gränsen, muttrade en del att jag inte föranmält min ankomst, och lät mig sitta och vänta någon timme innan jag fick åka vidare.
Jag gjorde motsvarande sommaren 2014 utan problem. Fick frågan om det var en hyrbil jag åkte i samt om jag hade något att förtulla... Jag svarade att jag hade några äpplen i baksätet (fick för mig att det eventuellt skulle deklareras), tjänstemannen gav tillbaka passet illa kvickt och nästan jagade in mig i USA igen :)
 

Kandinsky

Medlem
Någon som sökt visum till USA i närtid (DS-160)? Håller på att bli helt knäpp på hemsidan då jag får "session time out" hur jag än gör.
 

Fredrik

Medlem
Frågan om sociala medier var uppe förra vintern för det var ett skarpt förslag ute om att göra detta obligatoriskt för alla visumansökningar.
U.S. visa applicants to be asked for social media history: State Department | Reuters

Jag tror inte det gick igenom faktiskt men det är bara en tidsfråga.

Nu är är det tvunget att ange medlemsskap i sociala medier när man ansöker om visum.

FlyerTalk Forums - View Single Post - DS-160 (US Visa Application) now requires social media accounts
 

fly4fun

Medlem
Nu är är det tvunget att ange medlemsskap i sociala medier när man ansöker om visum.

FlyerTalk Forums - View Single Post - DS-160 (US Visa Application) now requires social media accounts

31aci1b_b6498464fff0e6c9e5ea39eefa797b64967ab9a6.png


Google+ ?! o_Oo_Oo_O

upload_2019-6-2_22-18-12.png
 
Toppen