Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

CJR

Medlem
Jag flyger till MIA i morgon. Nytt pass och nytt ESTA. Åker hem på söndag. (British Airways First Class deal). De kommer så klart att undra varför jag åker så långt för så kort tid. Fick den typen av fråga i Seattle för ett år sedan. Kontrollanten hade då svårt att förstå att jag rest typ bara för resandets skull. Men det finns ju ingen nedre gräns för hur kort tid man får vara i landet vad jag vet?
 

mha321

Medlem
Jag flyger till MIA i morgon. Nytt pass och nytt ESTA. Åker hem på söndag. (British Airways First Class deal). De kommer så klart att undra varför jag åker så långt för så kort tid. Fick den typen av fråga i Seattle för ett år sedan. Kontrollanten hade då svårt att förstå att jag rest typ bara för resandets skull. Men det finns ju ingen nedre gräns för hur kort tid man får vara i landet vad jag vet?
Nix, fritt fram att åka med vändande plan.

Det är definitivt inte bara flyg-galningar som åker tillbaka samma dag. Kan vara så enkelt som affärsmöte och liknande. Eller bara lämna över påskrivna dokument.

Det är möjligt att immigration-kontrollanten har svårt att förstå det, men du gör definitivt inget fel så det kommer lösa sig (om de inte har någon annan anledning att stoppa dig, förstås).
 
  • Gilla
Reactions: CJR

palmen

Moderator
Mitt ESTA går ut relativt snart, kommer att ha en inresa som är innan mitt ESTA går ut men utresan från USA kommer att vara efter att tiden gått ut.
Behöver jag skaffa ett nytt ESTA för den resan?

EDIT:
Man kan ju faktiskt själv titta på hjälpsidan för ESTA hos US GOV

DO I NEED TO APPLY FOR A NEW ESTA IF MY CURRENT TRAVEL AUTHORIZATION WILL EXPIRE WHILE I'M IN THE UNITED STATES?

No. ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.

Home | Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection
 

mha321

Medlem
Mitt ESTA går ut relativt snart, kommer att ha en inresa som är innan mitt ESTA går ut men utresan från USA kommer att vara efter att tiden gått ut.
Behöver jag skaffa ett nytt ESTA för den resan?

EDIT:
Man kan ju faktiskt själv titta på hjälpsidan för ESTA hos US GOV

DO I NEED TO APPLY FOR A NEW ESTA IF MY CURRENT TRAVEL AUTHORIZATION WILL EXPIRE WHILE I'M IN THE UNITED STATES?

No. ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.

Home | Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection
Så länge du inte vinglar över gränsen till Kanada eller Mexico under resan eller köper en spontan mileage run :)
 

DOEL

Medlem
har en resa bokad, men just nu vet jag dock inte helt säkert vart jag spenderar första natten i USA, är det möjligt att ändra detta när man får veta adressen eller hur funkar det? Bättre att skriva unknown kanske?
 

STO-ARN

Medlem
har en resa bokad, men just nu vet jag dock inte helt säkert vart jag spenderar första natten i USA, är det möjligt att ändra detta när man får veta adressen eller hur funkar det? Bättre att skriva unknown kanske?
Ifall det gäller ESTA, så har adress tidigare varit frivilligt, att fylla i.
Ifall du syftar på SAS bokningsmeny, så kan adress lämnas så sent som vid check-in.
 

zippan

Medlem
har en resa bokad, men just nu vet jag dock inte helt säkert vart jag spenderar första natten i USA, är det möjligt att ändra detta när man får veta adressen eller hur funkar det? Bättre att skriva unknown kanske?
Du kan editera det hur många gånger du vill i efterhand när du blivit godkänd.
 
Behöver (borde) man uppdatera ESTAt varje resa med den nya destinationen ?
Det går ju att skriva UNKNOWN i fälten för destination. Att ha det i sin ESTA hjälper eller stjälper det ? Om det inte spelar roll så behöver man ju aldrig tänka på det efter man gjort ansökan.
 
Toppen