Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hej.
Måste Esta vara giltigt under hela resan i USA eller räcker det med att ESTA är giltigt den dagen som man reser in i USA?
Jag upptäckte nämligen att min nuvarande ESTA går ut på dag nummer tre av fem dagar i USA.
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta någon bra aktuell information om detta.
 

aldrighemma

Medlem
Hej.
Måste Esta vara giltigt under hela resan i USA eller räcker det med att ESTA är giltigt den dagen som man reser in i USA?
Jag upptäckte nämligen att min nuvarande ESTA går ut på dag nummer tre av fem dagar i USA.
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta någon bra aktuell information om detta.

Inga problem, det räcker med att det är giltigt vid inresan.

"If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure."

Saxat från: ESTA - Length of Approval
 

fcx

Medlem
Inga problem, det räcker med att det är giltigt vid inresan.

"If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure."

Saxat från: ESTA - Length of Approval

Givetvis måste dock passet vara giltigt även vid utresan. Svenska pass till USA har inget krav på att de ska vara giltiga en viss tid vid utresan, utan det räcker att de är giltiga fram till dagen för hemresan (andra länder kräver ju ibland att passet är giltigt minst 6 månader).
 

agehall

Medlem
Givetvis måste dock passet vara giltigt även vid utresan. Svenska pass till USA har inget krav på att de ska vara giltiga en viss tid vid utresan, utan det räcker att de är giltiga fram till dagen för hemresan (andra länder kräver ju ibland att passet är giltigt minst 6 månader).
För att undvika problem ska passet vara giltigt fram till hemkomsten, vilket oftast är dagen efter att man lämnar USA.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Tockstew

Medlem
Hej.
Måste Esta vara giltigt under hela resan i USA eller räcker det med att ESTA är giltigt den dagen som man reser in i USA?
Jag upptäckte nämligen att min nuvarande ESTA går ut på dag nummer tre av fem dagar i USA.
Jag har försökt googla men inte lyckats hitta någon bra aktuell information om detta.
Lugnt så länge du inte åker med Norwegian eller råkar ut för en rejäl irrop i övrigt.....
 

mha321

Medlem
Någon som rest till US och testat de nya reglerna from 26/10 (=Intervjuer)? Dvs tar det mycket längre tid?
Jag har inte provat det själv, men har 12 bekanta som reste till us fr, lö, så, må från samma event förra veckan. Byten på många olika flygplatser i Europa, och med många olika bolag. Inte en enda av dem fick någon extra intervju.
 

Maja

Medlem
Någon som rest till US och testat de nya reglerna from 26/10 (=Intervjuer)? Dvs tar det mycket längre tid?
Japp, den 27/10 med SAS från Oslo. Satt i loungen när det stod ”Go to gate” och det var ca 1h 45min innan avgång. Frågade personalen vad tusan som gällde och det var ”nya” regler så minst 60min innan var man tvungen att ha passerat passkontrollen och checkat in i gaten.

Väl där stod det uppställda några småbord och personal, en köfålla var uppsatt med band och man gick fram till en person som ställde frågorna = har du packat din väska själv etc. Därefter fick du en stämpel på boardingkortet och sedan till gatepersonalen som kollade om du fått stämpeln. Efter avklarad koll blev vi inslussade i gate. Allt tog tog max 5min extra. Lång väntan i gaten därefter.
 
Toppen