Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

gdaily

Medlem
Det fungerar definitivt att ta sig igenom maskinerna med ett pass som varit i USA tidigare men med ett nytt ESTA. I alla fall för min fru. Jag fick dock inte passera utan extra kontroll. Vi hade bägge nya ESTAn i pass som hade varit USA tidigare.



Du kan absolut gå tillsammans med din fru i den vanliga kontrollen. Senaste besöket fick jag som sagt ett kryss över min inreselapp men min fru fick det inte. Hon fick vackert vänta i kön tillsammans med mig i den vanliga kön och det var inga problem.

Detta är du säkert redan medveten om men OM din fru får svåra frågor som hon inte kan besvara på egen hand bör du vara lite försiktig i ditt svarande. Det får inte verka som om du tar över dialogen från frun genom att svara åt henne eller lägga svaren i hennes mun. DET kan leda till en ännu surare gränsvakt... :(
Tack
 
Hejsan.
Jag ska åka till chicago i juli o sen dagen efter åka till toronto . Jag har ansökt om Esta , men på frågan "sker din resa till usa på grund av genomresa till annat land " o där svarade jag ja. Men på sas hemsida ville de ha adressen för första natten . Så jag bokade ett hotell nära flygplatsen o sen tänkte jag att få lite sömn pga att jag landar runt 18 tiden . Men hur länge är in transit skulle jag svarat nej på frågan o skrivit dit samma adress som jag skrev när sas ville ha adressen .
 

gjohansson

Medlem
Hejsan.
Jag ska åka till chicago i juli o sen dagen efter åka till toronto . Jag har ansökt om Esta , men på frågan "sker din resa till usa på grund av genomresa till annat land " o där svarade jag ja. Men på sas hemsida ville de ha adressen för första natten . Så jag bokade ett hotell nära flygplatsen o sen tänkte jag att få lite sömn pga att jag landar runt 18 tiden . Men hur länge är in transit skulle jag svarat nej på frågan o skrivit dit samma adress som jag skrev när sas ville ha adressen .
Har du fått ditt ESTA godkänt skulle jag inte bry mig. in transit betyder att man inte lämnar flygplatsen egentligen.
Vill du inte ha ett hotell kan du ju skriva transit hos SAS också.
 
Har du fått ditt ESTA godkänt skulle jag inte bry mig. in transit betyder att man inte lämnar flygplatsen egentligen.
Vill du inte ha ett hotell kan du ju skriva transit hos SAS också.

Ok så igentligen så har jag gjort fel o skulle skrivit nej på frågan o skrivit i adressen där jag ska bo första natten . Så kommer det bli nåt bekymmer att jag har skrivit ja på frågan men på sas hemsida en adress i chicago . Kanske lika bra att ansöka om ett nytt Esta o skriva nej på frågan o skriva samma adress som sas ville ha. Finns bara 2 st avgångar från chicago till toronto den dagen jag anländer en kl 19.30 o en kl 21.15 . Den tiden kl 19.30 känns tajt , vet inte om man vågar chansa på den tiden kl 21.15 för då kan jag bara ändra på sas hemsida o avboka hotellet .
 

agehall

Medlem
Ok så igentligen så har jag gjort fel o skulle skrivit nej på frågan o skrivit i adressen där jag ska bo första natten . Så kommer det bli nåt bekymmer att jag har skrivit ja på frågan men på sas hemsida en adress i chicago . Kanske lika bra att ansöka om ett nytt Esta o skriva nej på frågan o skriva samma adress som sas ville ha. Finns bara 2 st avgångar från chicago till toronto den dagen jag anländer en kl 19.30 o en kl 21.15 . Den tiden kl 19.30 känns tajt , vet inte om man vågar chansa på den tiden kl 21.15 för då kan jag bara ändra på sas hemsida o avboka hotellet .
NEEEEEJJJJ!

Har du en gång beviljats ESTA så behöver du aldrig ändra i det eller söka nytt så länge det gamla är giltigt.
 

palmen

Moderator
Har en vän som fyllt i en siffra fel i passnumret vid ansökning av ESTA som blev godkänt, vad gör man åt det? Ska åka nu i helgen så det är rätt bråttom.

Antar att det inte är giltigt att resa med detta? Vad finns för alternativ?

Kan man skaffa rosa pass och ansöka om nytt esta på det eller ska man söka om estat på nytt med rätt passnummer?
 

igelkotten

Medlem
Har en vän som fyllt i en siffra fel i passnumret vid ansökning av ESTA som blev godkänt, vad gör man åt det? Ska åka nu i helgen så det är rätt bråttom.

Antar att det inte är giltigt att resa med detta? Vad finns för alternativ?

Kan man skaffa rosa pass och ansöka om nytt esta på det eller ska man söka om estat på nytt med rätt passnummer?

Verkar som han borde söka ett nytt ESTA med korrekt info. Hoppas han hinner få det godkänt innan ankomsten till USA.

Citat från CBP:s Help-sida
The Web site will allow applicants to review and correct their data prior to submitting the application, including reconfirming the passport number. Prior to submitting an application with the required payment information, you can correct all application data fields except the passport number and passport issuing country. If an applicant made a mistake on their passport or biographical information he or she will need to submit a new application. The associated fee will be charged for each new application submitted. Any other mistakes may be corrected or updated by clicking “Check Individual Status” under “Check ESTA Status”. If the traveler made a mistake in answering the eligibility questions, please click on the CBP Info Center Link at the bottom of each page.
 
Toppen