Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

TommyL

Medlem
Det är inte så roligt om dom gör en sticksprovskontroll och jag hamnar under deras radar och dom upptäcker att jag har en prick i belastningsregistret och man blir hemskickad.

Hvordan skulle de se det? De har ingen innsyn i norske strafferegistre (antar at du er norsk siden du bruker norsk flagg). Hvis du ikke er registrert i Interpol da :)
 

Mirakaz

Medlem
jag har åkt till 6 ggr tidigare. Innan esta fanns och även med esta. Aldrig varit några problem tidigare och mina ansökningar har blivit godkända.
Idag när jag skulle söka ny esta fick jag "pendling" som status..nån som råkat ut för samma sak? Hur har utfallit blivit för er i så fall?
 
Ja det kan bli så ibland, det brukar inte behöva betyda något utan kolla in igen om några timmar/någon dag.

Senast min fick pending så tog det två timmar sen var den godkänd.
 

Fredrik

Medlem
Fyllde in en ESTA åt en annan person nyligen. Den började också som Pending men bara efter några minuter när jag kollade var den godkänd. Jag skulle inte oroa mig och skulle vänta till dagen efter innan jag kollade igen. Var den fortfarande Pending skulle jag kanske bli orolig.
 

fmansson

Medlem
Har en fråga. Har har ansökt om ESTA och den har beviljats. Dock sökte jag för genomresa/transit i USA i mitten av december, eftersom jag ursprungligen skulle till Mexiko via USA. Reseplanerna har ändrats och nu ska jag stanna i Washington några dagar innan återresa.

Måste jag ansöka om nytt ESTA eller kommer det som har beviljats att fungera?
 

lillemannen

Medlem
Som det sagts flera gånger i tråden - du behöver aldrig uppdatera/ändra ett giltigt ESTA.

Det stämmer men jag har varit med om när mina barn och jag har haft olika adresser på våra ESTA att jag har fått ändrat. Tror det var i Frankfurt eller Amsterdam som det hände. Man ville att jag ändrade min adress, det hände för drygt 2 år sedan.
 

agehall

Medlem
Det stämmer men jag har varit med om när mina barn och jag har haft olika adresser på våra ESTA att jag har fått ändrat. Tror det var i Frankfurt eller Amsterdam som det hände. Man ville att jag ändrade min adress, det hände för drygt 2 år sedan.
Jag är ganska säker på att flygbolagen inte ser detaljerna i ditt ESTA (varför skulle USA dela med sig av den informationen!?), så är du 110% säker på att det inte var APIS du fick ändra?
 

Chillie

Medlem
Jag ska till New York nästa vecka och behöver skaffa nytt ESTA eftersom jag har nytt pass. Såg att de nu vill veta vilken närvaro man har på olika sociala medier såsom Facebook, Instagram eller LinkedIn när man ansöker om ESTA. Känns sådär att skriva vilka användarnamn man har på sociala medier, även om det självklart är möjligt att leta upp informationen ändå och man inte har något att dölja.

Är det någon som har åkt till USA på en ESTA som skapades efter den 22 december och inte valde att fylla i information om närvaro på sociala medier? Ställdes det några extra frågor, eller skiljde sig upplevelsen i immigration på något annat sätt jämfört med tidigare?

Här finns mer info:
US government collecting social media information from foreign travelers | World news | The Guardian
 

Kronholm

Medlem
Jag ska till New York nästa vecka och behöver skaffa nytt ESTA eftersom jag har nytt pass. Såg att de nu vill veta vilken närvaro man har på olika sociala medier såsom Facebook, Instagram eller LinkedIn när man ansöker om ESTA. Känns sådär att skriva vilka användarnamn man har på sociala medier, även om det självklart är möjligt att leta upp informationen ändå och man inte har något att dölja.

Är det någon som har åkt till USA på en ESTA som skapades efter den 22 december och inte valde att fylla i information om närvaro på sociala medier? Ställdes det några extra frågor, eller skiljde sig upplevelsen i immigration på något annat sätt jämfört med tidigare?

Här finns mer info:
US government collecting social media information from foreign travelers | World news | The Guardian
Frågorna kring sociala medier är frivilliga, jag skrev ingenting. Ansökan godkänd inom någon timme.
 
Toppen