Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Fredrik

Medlem
DHS har föreslagit att ändra formulär I-94, I-94W samt ESTA-ansökan till att innehålla mer information:

DHS proposes to add the following question to ESTA and to Form I-94W:

“Please enter information associated with your online presence—Provider/Platform—Social media identifier.” It will be an optional data field to request social media identifiers to be used for vetting purposes, as well as applicant contact information. Collecting social media data will enhance the existing investigative process and provide DHS greater clarity and visibility to possible nefarious activity and connections by providing an additional tool set which analysts and investigators may use to better analyze and investigate the case.

Regulations.gov
 

AABack2ARN

Medlem
SSSS beror på massa olika parametrar. En enkelbiljett köpt i god tid har troligen inte större risk för SSSS än vilken annan biljett som helst. En biljett köpt kontant en timme före avresa är nog nästan en garanti för SSSS. Det sistnämnda sker ofta om man bokas om från ett bolag till ett annat i USA då det triggar en enkelbiljett i sista minuten.
 

AABack2ARN

Medlem
Råkat ut för SSSS några gånger. Maken till omständig kontroll får man leta efter. En av gångerna var nog just SSSS en genväg för det var bara en person före i kön jämfört med en oändligt lång kö till den vanliga kontrollen. Så även om själva kontrollen tog lång tid var nog helhetsupplevelsen inte långsammare. Vet dock inte om de ändrat systemet för SSSS-kontroller numer då jag sluppit detta de senaste 5 åren.
 

Fredrik

Medlem
Jo, de har ändrat. Vet inte exakt när men det är mer än 5 år sen. Enkelbiljetter, biljetter köpta med cash, sent köpta biljetter, allt sånt ökade risken för SSSS väldigt mycket(allt enligt diskussionerna på Flyertalk). Oavsett om dessa faktorer fortfarande gäller så är det ovanligare nu. Det jag tror är att man tog bort kvoterna på att ett visst antal på varje flyg skulle få SSSS.
 

trskial

Medlem
Om man har prick i belastningsregistret som löper ut om 2 år, är det lika bra att vänta med att resa till USA då eller kan jag resa nu men måste jag söka visum då?

Det är inte så roligt om dom gör en sticksprovskontroll och jag hamnar under deras radar och dom upptäcker att jag har en prick i belastningsregistret och man blir hemskickad.

Vad är ert tips? Vänta 2 år och resa när pricken är borta eller söka visum och resa eller bara chansa?

Målet med resan är bara att vara turist i New York, titta på saker och se NHL hockey.
 

Agö

Medlem
Om man har prick i belastningsregistret som löper ut om 2 år, är det lika bra att vänta med att resa till USA då eller kan jag resa nu men måste jag söka visum då?

Det är inte så roligt om dom gör en sticksprovskontroll och jag hamnar under deras radar och dom upptäcker att jag har en prick i belastningsregistret och man blir hemskickad.

Vad är ert tips? Vänta 2 år och resa när pricken är borta eller söka visum och resa eller bara chansa?

Målet med resan är bara att vara turist i New York, titta på saker och se NHL hockey.
Kika i denna tråd:

http://www.businessclass.se/forum/threads/esta-till-usa-om-man-blivit-dömd.29835/
 

AABack2ARN

Medlem
Jo, de har ändrat. Vet inte exakt när men det är mer än 5 år sen. Enkelbiljetter, biljetter köpta med cash, sent köpta biljetter, allt sånt ökade risken för SSSS väldigt mycket(allt enligt diskussionerna på Flyertalk). Oavsett om dessa faktorer fortfarande gäller så är det ovanligare nu. Det jag tror är att man tog bort kvoterna på att ett visst antal på varje flyg skulle få SSSS.

Det har du troligen rätt i. Nu känns det snarare som om man vill slumpmässigt få TSAPre på x antal passagerare per flight. Senaste hemresan från Hawaii var det många som var förvånade över att de fått TSAPre utan att någonsin ansökt om det. Några var märkbart sura över att inte ha fått det trots att det borde haft rätt till det! "Slumpen" kallade incheckningspersonalen det hela ;)
 
Toppen