Senaste nytt

US pre-clearance på Oslo Gardermoen

011430121

Medlem
Om jag förstår det hela så är SAS inte så intresserad av att det skall införas på de skandinaviska flygplatserna för att MCT måste bli längre vid resa till USA.
 

fcx

Medlem
Om jag förstår det hela så är SAS inte så intresserad av att det skall införas på de skandinaviska flygplatserna för att MCT måste bli längre vid resa till USA.

Exakt. Då återstår bara ett bolag, och frågan är om de är villiga att betala...
 

Xilan

Medlem
Om jag förstår det hela så är SAS inte så intresserad av att det skall införas på de skandinaviska flygplatserna för att MCT måste bli längre vid resa till USA.
SAS är ett mysterium.
Enligt en Swedavia-källa finns det andra bolag som följer utvecklingen av pre clearence på Arlanda med stort intresse för att eventuellt starta trafik om det blir av.
 

AABack2ARN

Medlem
För de flygbolag som har en betydande avdel som startar eller slutar sin resa på en skandinavisk flygplats är vinsten troligen större än för SAS som är stort beroende av anslutningsflyg för att fylla planen.

Om det sedan dessutom innebär större konkurrens är väl intresset ännu svalare kan man anta.
 

Kricka

Medlem
Jag kanske inte riktigt förstår logiken i SAS agerande men onekligen så skulle
jag uppskatta pre-clearence på USA-flyg från Arlanda. Tror även att många som
har anslutning skulle tycka att det vore skönt att ha formaliteterna klara redan
vid avresa för att snabbare kunna komma in till stan resp. kunna ta sig direkt
till sitt anslutningsflyg.
 

matte_ante

Medlem
Vore riktigt nice. Hoppas det blir av.
Man hinner ju nästan ångra resan till USA varje gång man står i kön till immigration och hinner se den där tacky filmen "Welcome to the United States" i 2 timmar..URK
 
Toppen