US pre-clearance med amerikansk gränskontroll på Arlanda - här är alla detaljer

Diskussion i 'Nyhetskommentarer' startad av Jacob, 2 Juni 2015.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Stockholm Arlanda terminal 5 F-piren

    På fredagskvällen kom beskedet att Arlanda beviljats så-kallad US pre-clearance. Det innebär att man i framtiden kommer kunna passera full amerikansk gränskontroll på Arlanda före avresa för att sedan kunna anlända USA som en inrikespassagerare, utan att behöva köa för passkontroll och tullklarering. Vi fick en pratstund med ansvariga på Swedavia om hur det praktiskt ska fungera på…
     

    Se hela inlägget

    ulagun, anjak, olo och 10 andra gillar detta.
  2. Xilan

    Xilan Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    BC.se när det är som bäst!
    Lång, mustig artikel med mycket fakta och svar på relevanta frågor. Perfekt!
     
    Vaniljvodka, Granström och Jacob gillar detta.
  3. Johan Hbg

    Johan Hbg Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Mycket bra artikel. Fråga, någon som vet vilka andra flygplatser i Europa som kommer få detta upplägg?
     
  4. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Oslo, Bryssel, Amsterdam, Madrid, Istanbul Ataturk, London Heathrow, Manchester
     
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur blir det egentligen med transferpassagerare, måste de hämta ut sitt bagage eller inte? Anledningen varför jag undrar är då bagaget fotograferas i samband med incheckning på pre-clearance flygplatsen, därav behöver man inte hämta ut väskan igen. Så frågan är ju hur detta fungerar på flygplatser som inte har kameror vid incheckning.
     
  6. Willson Marzan

    Willson Marzan Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det står ju inte att fotograferingen görs i samband med incheckning, så det skulle kunna göras på Arlanda oavsett vilken flygplats man checkat in på. Det viktiga borde vara att det görs innan passageraren går igenom gränskontrollen.
     
  7. Crater2

    Crater2 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var lite skeptisk, men låter helt ok, hoppas det funkar smidigt.

    Undrar om SAS kommer byta till terminal C på Newark.
     
  8. Pierre Andersson

    Pierre Andersson Medlem

    Ort:
    Mjölby
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur kommer det att funka med terminaler/gate tro? Verkar praktiskt att kunna anlända till en inrikesterminal, men jag antar att exempelvis SAS avgångar tillbaka mot Skandinavien fortsatt måste avgå från utrikesgate... Eller missar jag något?
     
    Ricci gillar detta.
  9. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det verkligen säkert att alla dessa flygplatser kommer implementera pre clearance? Det står ganska tydligt i informationen att det nu skall förhandlas. Min tolkning är att dessa flygplatser klarat den första gallringen men att det inte är en garanti att pre clearance verkligen kommer implementeras.

    En fråga som jag saknar i (det för övrigt mycket bra) reportaget är om flygbolag kan välja att hålla sig utanför pre clearance?
     
  10. Jacob

    Jacob Medlem

    Det finns givetvis en möjlighet att kunna backa ur, eller att förhandlingarna i något läge avbryts. Inget är formellt klart innan alla förhandlingar är klara och allt är signerat. Jag har dock ingen tro att Swedavia skulle backa ur om inte något väldigt drastiskt sker. Inget de sagt eller skrivit, publikt eller direkt till mig, tyder på detta.

    Även från regeringens håll är man mycket positiv. Exempelvis näringslivsminister Mikael Damberg uttalade sig i fredags mycket positivt kring det senaste beskedet från amerikanarna och poängterade att "regeringen har arbetat intensivt" för att få till det. Det ska nog mycket till att de backar.

    Fråga nr 2 är intressant. Jag tycker mig förstå att har man det så används det (utan att ha grottat ner mig i frågan). Men det är en intressant fråga, om ett flygbolag skulle kunna förhandla bort det och flyga till USA och ha alla formaliteter där som idag.

    Ingen lär dock svara på frågan idag om jag skulle ställa den och framförallt handlar det om att så få detaljer är klara. Det finns så väldigt lite att förhålla sig till i allt från upplägg, bytestider och kostnader. Och fair enough.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×