US Dividend Miles vs UA Mileage Plus

Diskussion i 'Star Alliance' startad av agehall, 6 Juli 2012.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom det gått tre månader på mitt intäningsår till EuroBonus, så finns det inte längre någon egentlig anledning att kreditera miles till EuroBonus (läs: EBG är säkrat med råge). Som omedveten resenär skulle man ju kunna fortsätta bara kreditera miles till EuroBonus utan att bry sig, men jag tror det är dags att fundera på ifall man kan göra lite smartare saker.

    Min tanke är att nu börja kreditera till antingen UA eller US då båda dessa program verkar vara bättre än EuroBonus när det gäller att plocka ut awards. US har ju dessutom fördelen att de ofta säljer miles med 50% rabatt (eller 100% extra miles). Jag vet dock väldigt lite om UAs program.

    Någon som har erfarenheter, synpunkter eller allmänna tips? Det ser ut som att båda programmen bara ger 150% för business, vilket är lite surt, men å andra sidan är det ju inte så ofta jag flyger business och framförallt inte på betald biljett, så det kan man ju leva med. Dock lär man nog fortsätta kreditera sina SK-flighter i C till EuroBonus då man får 200% plus EBG-bonusen...
     
  2. Den viktiga skilnaden för dig är,

    United Mileage Plus(UA MP) ger 100% miles även på billiga Lufthansa ekonomiklass biljetter (L, T klasser ger endast på flighter utanför Europa dock)

    US Airways Dividend Miles(US DM) ger inte så många miles för Lufthansa ekonomiklass och många bokningsklasser(E, I, K, L, N, O, P, R, T, X) ger inga miles alls.
     
  3. Det är enkelt att använda UA MP miles än US DM miles.
    T ex Europa-Mellanöstrn enkelresa i Business class för 27.500 UA miles.
    Du kan även flyga/kombinera med icke Star Alliance partner
    Viktigaste av allt. Du kan boka bonusresa online på United.com. Mycket smidigt.

    För US DM miles, behöver du boka bonusresa i t/r eller enkelresa för samma miles.
    För att bli någonlunda bra bonusresa, behöver du minst 80.000 US miles. (t ex Europa-Fjärran Östern t/r i Business class)
     
  4. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    UA och US skiljer sig inte så mycket åt. Sedan jag delvis bor i NYC kör jag numera UA:s Mileage plus och tycker det finns några stora fördelar med de jämfört många andra program (US är som sagt snarlikt):

    1. Man kan boka awards med de flesta partners online.
    2. Inga bränsletillägg vare sig på UA eller partners.
    3. Awards kostar färre poäng än många andra program.
    4. Mycket god tillgänglighet på awards, särskilt om man har status hos UA.
    5. Fria uppgraderingar på inrikesresor beroende på status.
    6. 100% poängintjäning på t.ex. SK och Lufthansa även i billigaste ekonomi.

    Det finns säkert fler fördelar, men jag är ganska ny på UA även om jag blev förvånad över hur snabbt man når *gold även här.

    Nackdelar:

    Den största nackdelen jag stött på är att UA inte har varit särskilt bra på att kreditera poäng från partnerflygningar som inte registrerats trots att rätt nummer uppgetts. Det har tagit väldigt lång tid att efterregistrera poäng de senaste månaderna (de ligger enligt uppgift efter sedan sammanslagningen med CO). Reser man med UA kan man efterregistrera direkt online och det går snabbt, i övrigt inte.

    UA (jag ser det som fd. CO) håller på att försämras rejält efter sammanslagningen med UA som jag upplever som ett betydligt tristare flygbolag. Personligen hoppas jag att nya UA anammar gamla CO attityd och servicenivå.

    Avslutningsvis: UA och US är som sagt väldigt snarlika i sina program. Det som väger för UA för min del, är att det är ett betydligt större flygbolag samt att en av deras hubbar är min "hemflygplats" och jag därför troligtvis kommer att resa mer med UA än US.
     
    1 person likes this.
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hmm, det låter ju som att UA MP är det bättre valet, även om jag sällan har så låga bokningsklasser att jag inte skulle få miles från min Lufthansa-flighter. Men jag ser inga direkta fördelar som pekar mot US.
     
  6. En till nackdel för UA MP.
    Hos UA MP måste man flyga minst 4 UA flighter för att blit statusmedlem.
     
  7. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  8. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att med UA att man kan ändra en påbörjad awardtrip (lite osäker)
    Tror även de har one-way, vilket är bättre än Dividend isåfall
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Status har jag ju redan så det räcker, om jag får det hos UA eller US också, så är det en bonus, men det är inget viktigt. Jag vill mest stoppa miles någonstans där jag kanske kan ha lättare att utnyttja dem än hos EuroBonus. Fördelen med att nå status skulle väl möjligen vara att man tjänar mer miles då.

    Att få ihop fyra flighter med UA kan bli ett problem. Jag flyger ju i princip aldrig med dem. Det gör ju att det blir en liten fördel för US. Att jag dessutom har nästan 70k hos US gör ju också att det känns lite mer logiskt att fortsätta där.
     
  10. Ja, det stämmer att man kan ändra påbörjad bonusresan hos UA MP.

    One-way award for halva miles gör att det blir enklare att nå en bonusresa.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×