Senaste nytt

US Airways miles kampanj: 1 - 31 augusti 2013

Om jag köper 50000 miles på mitt konto med 100% bonus och sedan använder min sambos konto och skänker 50000 miles till mig, får jag bonus även för de milsen eller är det max 50000 miles i bonus per person?

Det beror på vem du frågar. US Airways-reglerna är klara på den punkten: NEJ.

The maximum number of Buy and Gift Bonus miles that can be received by one member for this offer is 50,000 bonus miles.

Andra har däremot rapporterat att de lyckats köpa och ge bort så de fått mer än 50000 bonusmil totalt vid tidigare kampanjer med samma regel. Du får helt enkelt överväga om du vågar chansa :)

Ett alternativ, beroende på hur du lägger upp resan, kan ju vara att köpa mil separat på era respektive konton och därefter boka två biljetter med precis samma rutt för var och en av er. Agenten kan hjälpa dig med att göra bokningen under ett telefonsamtal på samma sätt som du skulle gjort om du bokade två personer på en biljett. Däremot syns det inte lika tydligt i flygbolagens system att ni reser tillsammans, vilket kan vara en nackdel.
 
Last edited:

jimmy_h

Medlem
Att göra två bokningar är inte nödvändigt. Jag har bokat en resa för två personer och använt två olika konton (förutsätter att båda som står som ägare till respektive konto också reser)
 
Att göra två bokningar är inte nödvändigt. Jag har bokat en resa för två personer och använt två olika konton (förutsätter att båda som står som ägare till respektive konto också reser)
Men du kommer väl ändå att få två PNR, ett för respektive person? Det är min erfarenhet av att boka en gemensam resa för två personer med poäng från respektive konto. Men det kanske går att komma runt?
 
Möjligt. Har inte testat det så långt eftersom det inte var något större problem. Men jag fick känslan av agenten jag pratade med att de måste göra två bokningar för att kunna dra milen från två olika konton (ungefär som att det bara fanns ett fält för vilket konto som skulle debiteras). Är däremot glad om någon lyckas komma runt denna begränsning!
 

FFS

Medlem
Tack för svaren.
Då kanske jag kör på köp till separatta konton. Har jag förstått rätt om den enda nackdelen med separata PNR är att man kan bli ombokade på olika flyg om någonting strular?
 

TheEagle

Medlem
Vilka regler gäller ang. routing? När det gäller SAS och EB får man ju flyga via en annan zon som inte är dyrare än slutdestinationen. Vad gäller för US?
 

Patrick

Medlem
Nu har jag reggat ett konto och provat köpa men fick ett meddelande som sade att det inte går med mitt konto status. ;)

Jag visste att det nog inte skulle gå med ett konto nyare än 12 dagar, men det var inte förän bekräftelsen på betalningen skulle göras som det sade stopp till mina 50k+50k - som jag tänkte köpa med sas amex. ;)
 

Alf

Medlem
Nu har jag reggat ett konto och provat köpa men fick ett meddelande som sade att det inte går med mitt konto status. ;)

Jag visste att det nog inte skulle gå med ett konto nyare än 12 dagar, men det var inte förän bekräftelsen på betalningen skulle göras som det sade stopp till mina 50k+50k - som jag tänkte köpa med sas amex. ;)

Ja det är liksom så det fungerar, bara att luta dej bakåt och vänta i 12 dagar, du hinner ju gott och väl innan kampagnen är slut.
 

jimmy_h

Medlem
Men du kommer väl ändå att få två PNR, ett för respektive person? Det är min erfarenhet av att boka en gemensam resa för två personer med poäng från respektive konto. Men det kanske går att komma runt?

Jag har aldrig haft problem och alltid fått samma bokningsreferens. Jag har varit tydlig från början att jag har ett dividens konto nr och min respektive ett divends nr. Det underlättar också att korrekt namn hamnar i bokningen.
 
Toppen