Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (Star Alliance)

agehall

Medlem
Merparten av min on-holds har gjorts med typ 50k på kontot. Så jag tycker fortfarande det är SOP. Men visst, det finns säkert USDM-agenter som gör fel på det här området också.
 

palmen

Moderator
Sitter och tittar på resa i början på nästa år till Taipei samt Tokyo och tänkte försöka få ihop något med USDM.
Första dilemmat är väl om man ska vänta till 14 dagar innan utresa för att ha möjlighet att boka LH A380 i F eller om man ska boka nu på en gång där man har hittat tillgång på alla flighter. Hemresan känns ganska klar i routing om ingen har något mycket bättre förslag.

Utresa alternativ 1 (boka nu)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-FRA SK/LH C
FRA-BKK TG923 B777 F (leasad från Jet Airways?)
BKK-HKG TG600 A380 F
HKG-TPE TG608 A330 C


Utresa alternativ 2 (boka 14 dagar innan)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-FRA SK/LH C
FRA-PEK LH720 A380 F
PEK-PVG CA1831 B777 F
PVG-TPE CA195 A340 F


Hemresa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
TPE-NRT NH1084 B777C -STOPOVER-
NRT-ICN OZ101 B747 F
ICN-FRA OZ541 B747 F
FRA-ARN SK/LH C


Finns det något problem i routingen på hemvägen? Kommer de räkna detta som backtracking eller är det inom gränserna? Kanske behövs lite agentroulette? Finns ju ingen F mellan TPE-ICN, kan man använda det som argument för att flyga via NRT?
Fördelen med att boka LH F är ju tillgång till FCT i FRA, men risken är väl att vissa andra flighter på resan inte har tillgänglighet i C/F kort inpå. Är det någon som har lite info om historiskt hur ofta som det blir LH F tillgängliga via USDM 14 dagar innan?
 

Dr. Miles

Expert
Utresa alternativ 2 (boka 14 dagar innan)
ARN-FRA SK/LH C
FRA-PEK LH720 A380 F
PEK-PVG CA1831 B777 F
PVG-TPE CA195 A340 F
Om det är utan visum kan bli problem i Kina då du inte byter intl-intl på en och samma flygplats.
Det hänger på hur de tolkar denna regel.
CVASC skrev:
You need to apply for a visa unless you belong to the following categories:
.
.
(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

Finns det något problem i routingen på hemvägen? Kommer de räkna detta som backtracking eller är det inom gränserna? Kanske behövs lite agentroulette? Finns ju ingen F mellan TPE-ICN, kan man använda det som argument för att flyga via NRT?
Det går nog utan problem.
Stockholm-London-Tokyo-Hong Kong var godkänd routing när jag hjälpte andra.
Om någon agent säger att det är backtracking, häng på luren och ringa igen.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

NotRyan

Medlem
När jag pratade med USDM i förra veckan så kunde dom inte se F-platsen trots att jag såg den i KVS-tool, ringde massa gånger, till slut sa en agent att dom fått meddelande om att Lufthansa inte släpper F-platser till USDM och att det är därför dom inte kan boka dom.
 

Yekermo

Medlem
När jag pratade med USDM i förra veckan så kunde dom inte se F-platsen trots att jag såg den i KVS-tool, ringde massa gånger, till slut sa en agent att dom fått meddelande om att Lufthansa inte släpper F-platser till USDM och att det är därför dom inte kan boka dom.
Det är tyvärr en känd sanning att varken LH eller LX släpper några F-platser till USDM längre. Dom blev väl helt enkelt trötta på att folk kunde betala 10-13kkr för något som annars kostar 50-80kkr. Det finns dock några fåtal rapporter på folk som har lyckats boka in LH och LX i F med USDM nyligen men det verkar vara rena misstag från USDM-agenter.
 

NotRyan

Medlem
Det är tyvärr en känd sanning att varken LH eller LX släpper några F-platser till USDM längre. Dom blev väl helt enkelt trötta på att folk kunde betala 10-13kkr för något som annars kostar 50-80kkr. Det finns dock några fåtal rapporter på folk som har lyckats boka in LH och LX i F med USDM nyligen men det verkar vara rena misstag från USDM-agenter.

Jo, det surret främst om LX F har ju varit på tapeten ett tag, och även LH F på sistone, därför testade jag agent-rouletten för att ev. få igenom en long-sell, men det verkar som att dom inte kan göra det tekniskt heller numer, Starnet-blocking?

Vad tror doktorn? :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Pratade precis med de som svarar på det svenska numret. Fick info om att LH inte ger ut några First från och med januari via USDM (han fick infon från en kollega).

Får se om de godkänner min routing bara, tittar i dagsläget på följande

ARN-FRA-BKK-HKG-NRT, denna ska inte vara några problem.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hemresan skulel jag dock vilja routea enligt följande

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

eller


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det var inte tvärnej på den hemresan men de var tvugna att titta upp det med någon "miles department" eller vad det kallades.
Vad tror ni, är det att pusha det lite för mycket? Finns ju trots allt förbindelse NRT-ICN.
 

jimmy_h

Medlem
Tyvärr satte Agenten stopp för ovan bokning. Eftersom SYD inte är en *A hubb gick det inte att flyga ARN-BKK-SYD-RAR-SYD-(stop over)-BKK-ARN.
Någon som har ett kreativt sätt hur jag får till en resa till Australien och RAR i ett?
 
Toppen