Senaste nytt

Upptäckt skada - hur ska jag agera?

IT-snubben

Medlem
Har hyrt bil i Faro, Portugal. Avis med eurobonus. Är Avis preferred. Ingen självriskeliminering. Betalt med SAS mastercard premium.

När jag hämtade ut bilen så gjorde jag en okulär besiktning och la inte märke till något speciellt förutom ett litet märke på en skärm som jag knäppte kort på.

Dagen efter så upptäckte jag en skrapskada på kjolen under vänster framlyse. Många funderingar i mitt huvud; har jag varit blind när jag hämtade bilen eller har jag lyckats skada bilen. Jag kan dock i mitt liv inte förstå när detta skulle ha hänt dock.

När jag tittar på avtalet, som ju erhålltits via epost, så finns det markering om skrapskada nära intill där detta är.

Se bilder och hjälp mig argumentera för att skadan redan fanns vid uthämtning.

Bilden från sidan är tagen vid uthämtning. Tyvärr har jag ju ingen bild som visar under kjolen vid uthämtningstillfället.

Eller är det kört?
 

Attachments

  • 20180606_102001-1.jpg
    20180606_102001-1.jpg
    97,4 KB · Visningar: 482
  • 20180608_173726.jpg
    20180608_173726.jpg
    114,9 KB · Visningar: 471
  • Screenshot_2018-06-09-15-06-42.jpg
    Screenshot_2018-06-09-15-06-42.jpg
    62,8 KB · Visningar: 490

Mr Basic

Medlem
Spontant tänker jag att den markerade skadan i protokollet är den du nu upptäckt.

Edit. Eller finns ytterligare en skada (som inte syns på ngn av bilderna) till vänster om skrapskadan?
 

IT-snubben

Medlem
Det är precis det sista som är min oro. Eftersom markeringen är så långt till vänster så är givetvis funderingen att den avser en annan skada, också av skrapkaraktär.
 

agehall

Medlem
Ja, det är ju inte direkt så att de står med skjutmått och mäter ut exakt var alla skador är. Så länge det finns en markering i närheten lär det vara lugnt.
 

Tonton

Medlem
Den oro du nu just nu innehar löser sig lättast vid framtida bilhyror genom att införskaffa dig ett Amex Platinum (6000 SEK per år) alternativt en försäkring från insurance4carhire.com (£42 per år). :)

Med det sagt så håller jag med föregående personer. Detta ska nog vara lugnt!
 
När jag hämtade ut bilen så gjorde jag en okulär besiktning och la inte märke till något speciellt förutom ett litet märke på en skärm som jag knäppte kort på.

Jag måste säga att det är smått ironiskt att du faktiskt aktivt gjort en okulär besiktning av bilen, tom fotograferat den, och missat en så pass stor skada :D

Jag tror också att det är lungt eftersom det finns markering om tidigare skada (om du nu inte kan se någon annan skada dom kan syfta på) - men å andra sidan kanske du ska ta hjälp av någon annan att leta efter den skadan då du av erfarenhet inte verkar notera dom ;)

Lycka till och ha en fortsatt trevlig resa!
 

IT-snubben

Medlem
Jag måste säga att det är smått ironiskt att du faktiskt aktivt gjort en okulär besiktning av bilen, tom fotograferat den, och missat en så pass stor skada :D
...
Ja, det är ju också det som gör att jag ifrågasätter mig själv då det känns som jag borde ha sett skadan.

Å andra sidan så tycker jag att jag borde ha märkt när en skada av den storleken skulle ha uppkommit.
 

IT-snubben

Medlem
Så, en update på detta.

Bilen är återlämnad utan problem. När mottagaren granskade bilen så kollade han att den var fulltankad, ställde frågan "har du haft några problem med bilen?", varvid jag svarade "nej, inga problem, bra bil det här...", och sedan tog han en vandring runt bilen, sa "ok, sign here...". Sedan klart.

Antagligen såg han inte skrapskadan från den vinkeln då han inte ens reagerade till lite när han tittade framifrån.

Jag tror att skadan fanns där redan när jag hämtade ut bilen och att jag missat den precis som mottagaren gjorde men det är ju inte trevligt att behöva gå och oroa sig om detta under en hel vecka. 1350 euro i självrisk är ett rån och fick mig dessutom att fundera på om det är så att de ville kunna dra en rövare och syfta på att det är jag som orsakat skadan.

Givetvis borde jag minst ha valt till självriskeliminering men det blev så mycket snack kring Complimentary upgrade vouchern och secondary driver, pga Eurobonus, så jag missade det helt.

Nåväl, nu är bilen signad som granskad och återlämnad så eventuella skador som visar sig efter detta är inte mitt ansvar.
 
Toppen