Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

I vissa fall kan man dock uppfatta bagagereglerna hos vissa flygbolag som fyrkantiga. Exempelvis om man har bokat en biljett som tillåter 2x23 (+ eventuell status som ger ytterligare bagagemängd) väskor, och man checkar in en väska som visar sig väga 27kg. Då skulle jag nog bli lite sur ifall de tvingar mig betala övervikt trots att biljetten tillåter en högre bagagemängd.

Likaså kan bagageregler vara lite krångliga ibland beroende på vem som har ställt ut biljetten. Jag reste på en BMI-award till Cairo för tre år sedan på SAS och EgyptAir. Bägge bolag tillät 2x32kg i Business Class + en extra väska som Star Gold. Döm dock till min förvåning när jag dök upp vid incheckningen och fick veta att biljetten jag reste på bara tillät 30kg (+20kg som Star Gold) och att flygbolagens regler i detta fall var irrelevanta. Efter lite diskussioner slapp jag betala övervikten på 5kg för mina tre väskor, men det var minst sagt irriterande då flygbolagen själva tillät 96kg.
Fast även om man tycker bolaget är fyrkantigt som tillåter 2x23 kg men inte 27 kg är det ju rent ut sagt dumt att komma till flygplatsen med 27kg och sen bli arg om man får betala övervikt.

Jag kan tycka det är fyrkantigt av flygbolaget att inte tillåta mig sitta i en halvfull businesskabin på min ekonomibiljett. Oavsett vad jag tycker är det bara att tugga i sig.
 
  • Gilla
Reactions: JWD
Det har jag inte, upplys mig.

Jag har aldrig varit med om en mer stökig incheckning på Arlanda :)

Jag stod i Business kön och det gick segt framåt. Economy kön var jättestor. Plötsligt dyker det upp två sköna herrar som tränger sig mellan barriärerna som delar av Turkish del av incheckningen och flygbolaget intill. Utrymmet är cirka 10cm brett men dom flyttar på lite stolpar och tar sig förbi hela Business kön och svänger in framför alla andra.

Vid boardingen var det en äldre dam som ställde sig längst fram. När boardingen drog igång så ropade dom upp "boardinggrupp A" och hon hade D eller F. Försökte boarda men fick veta att hon skulle backa undan och återkomma när hennes grupp ropades upp. Hon vägrade och blockade hela kön. Alla fick tränga sig runt henne för att kunna gå ombord. När det var dags för grupp B så var det samma historia igen...
 

AABack2ARN

Medlem
Ett tag hade Turkish sin incheckning bredvid British Airways och Finnair medan dessa huserade i Terminal 5. Det var inte alltid helt självklart vilken kö de som skulle checka in till Turkish stod i men vid ett tillfälle när kön hos Turkish uppenbarligen inte rörde sig tillräckligt snabbt beslutade sig några Turkish-passagerare att Finnairs personal skulle bistå genom att helt sonika ta allt sitt baggage till den Finnair disk som låg närmast Turkish diskar. Att det var ganska mycket kö som de trängde sig före verkade inte riktigt bekomma dem. Om inte annat var det lite underhållande (eftersom jag själv inte drabbades på något sätt ;) )
 

johhenrik

Medlem
Men är detta vanligt förekommande? Jag har aldrig upplevt vad som nämns ovan vid incheckning. Kaos vid boarding, visst. På samma sätt som folk som flyger SAS inte fattar ett dugg vad prio-boarding betyder heller, som ju den famösa tråden här vittnar om. Jag har varit med om kostymsnubbar som trängt sig före mig i Guld-incheckningen också. Men det var kanske svenskar från landsbygden. ;)
 
Toppen