Senaste nytt

Uppgraderingar när man reser i Qatar Airways Ekonomi

Per N

Medlem
OT, @squeezen och @pep jag är nybliven platinum i Privilege Club. Vad är era erfarenheter av uppgraderingar när ni flyger ekonomi med Qatar, är det vanligt eller sällan förekommande?
 

squeezen

Medlem
OT, @squeezen och @pep jag är nybliven platinum i Privilege Club. Vad är era erfarenheter av uppgraderingar när ni flyger ekonomi med Qatar, är det vanligt eller sällan förekommande?
CU eller Op up har aldrig hänt mig, senaste 24 mån ca 60 flighter med dem. Cph-doh-asien (80%) eller cph-doh-mellanöstern (innan blockaden, 20%) så vanligt är det ej.

Men Qcredits har funkat bra, seoul-doh-manchester och Syd-doh-cph med cirka 2 mån varsel.
Sedan allehanda upgrades med miles (kanske 5-6), och emellanåt med online offer emails för ca 2500-3500 SEK tex cph doh el doh-bkk dessa är dock kvar i vanliga bokn klass.

Nu gällande lounger då har de även börjat neka access i al mourjan och al safwa om man uppgraderar vid check in tex.

Moderator, flytta gärna till relevant tråd.
 

pep

Medlem
OT, @squeezen och @pep jag är nybliven platinum i Privilege Club. Vad är era erfarenheter av uppgraderingar när ni flyger ekonomi med Qatar, är det vanligt eller sällan förekommande?
De sidste tre år har jeg ikke fået en eneste op-up :-( Før i tiden da QR skulle promoveres skete det ofte (perioden 2010-14). Men nu er biz-class ofte fuld eller mere en halv-fuld og de er tilsyneladende stoppet med op-up's! Men hvis flyet er fyldt i monkey står du allerførst i køen med Platinum (eller guld). F.eks. eks CPH i fjor fortalte de at jeg var foreskreven da der var -3 pladser i økonomi og jeg var den eneste Platinum holder. Desværre ville de ikke opgradere min lille søn, så vi måtte blive nede på monkey og en anden fik i st. f. oplevelsen....Til gengæld har QR ofte lavet gratis seatblock for at jeg (måske) kan få mere plads i monkey - det virker bare ikke altid.
 

Per N

Medlem
Jag bokade en resa med Qatar i ekonomi igår vilken jag därefter ansökt om uppgradering med Qcredits. Följande info står nu på Qatars hemsida.
Effective 5th February 2018, for an award upgarde theBaggage allowance and Lounge access provided will be as per original ticketed cabin.
 

staff

Medlem
Har flugit i economy en t/r med Qatar och fick op-up pa returdelen mellan DOH-SIN. Var sist att boarda och de rev mitt Y-boarding pass och gav mig ett i J.
 

squeezen

Medlem
Du får flyga med United, AA och Delta - de är de enda bolag jag känner till som rutinmässig uppgraderar statuspax.
Jag missade relatera till qoute och saxa densamma. Det jag syftade på var:

Effective 5th February 2018, for an award upgarde theBaggage allowance and Lounge access provided will be as per original ticketed cabin.

Det är detta jag tycker är snålt. Att inte bli uppgraderad utan att betala någonting (poäng eller pengar) är ju bara ren bonus och något man aldrig ska räkna med på något bolag. Men när man väl nyttjar sina surt (vilket där om man tjänat in via eco travel) förvärvade poäng så känns det sniket att dra in på denna typ av förmåner.

I synnerhet som man kan njuta i the pier first class lounge i HK hos Cathay som
Partner bolag som OWE på eco biljett.
 
Last edited:

squeezen

Medlem
och SAS för EBP och EBD
Ja, hade gärna åkt SAS men då inte USA eller Kina är på min reskarta med jobb utan endast sydostasien och mellanöstern så är det svårt. Taipei gick dock att lösa någorlunda med SAS till PVG men sen china airlines vidare. Detta blev också dyrt, även i eco.
Möjligheter till upgrade med poäng (fixed cost) samt intjäning av miles är betydligt bättre på qatar.
Kan i princip göra upgrade på var 3:e longhaul för miles intjänade i eco travel medan på SAS det tar ca 5 legs.
Sedan då jag ofta får ta star alliance för SAS är för dyrt eller för dåliga connections så tappar man 25% guldbonus och dessutom på partners går bara Y,B uppgradera vilka är dyra också.

Så just nu är jag lite av en snyltare hos SAS EBD flögs till 90% in på partners.
Detta år har jag i princip bara flugit shorthaul med Star, vilke gör att jagär mil ifrån nytt EBD.

Det qatar gör bra (som @pep påpekat) är att seatblock är inga problem, görs alltid om inte fullt plan. Även i emergency exit row.
Man får välja mat innan servering börjar, alltid recognition oavsett klass, ofta en drink direkt efter take-off innan officiell servering börjar etc.

I luften slår de (i eco och biz) de flesta på fingrarna. På marken suger de.
SAS är helt klart lika bra skulle jag säga i luften på business, men långt efter i eco.

Så gällande upgrade som EBD, jag har tyvärr inte haft en enda SAS longhaul under mina 11mån som EBD....
 
Toppen