Uppgradering på långflyg med Flying Blue Elite Plus

Diskussion i 'Skyteam' startad av MegaFlyer, 23 Februari 2014.

1. MegaFlyer

MegaFlyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Halloj,

Har precis köpt en biljett ARN-AMS-JFK LGA-YUL-CDG-ARN med KL, AF och Delta i eco. Ser i KLM appen att det finns massa trevliga platser på de olika flighterna; nödutgångar, första rader, eco comfort etc. Produkter som är relativt nya och kostar en massa extra.

Har någon koll på hurvida KLM brukar vara generösa med dessa platser vid gate och 'ge' dem till guld/platinum medlemar? Eller är de stenhårda även vid gate och tar ut till avgifterna för 'bättre' säten ombord? Är det värd att lägg ner en slant, eller ska vi ha is i magen?

Tack för input.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du är FB Plat så bör du kunna välja platserna gratis, annars får du betala. Jag har inte märkt av att KLM (eller någon annan EU-carrier för den delen) ger bort sådana platser.

3. Pho

Pho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De sträckor jag flyger så brukar de platserna försvinna tidigt, så jag skulle inte vänta om jag ville ha en sådan plats.

4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    De skänker bort platserna till infidels som checkar in på flygplatsen.

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var ju tråkigt att höra. Det brukar dock sällan finnas platser kvar vid T-24 på de rutter jag flugit, så jag skulle nog hålla med Pho - vänta inte!

6. johisco

johisco Medlem

Haha... Så om man är religiös får man skitplatser? :D

7. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en hel del klagomål på FlyerTalk ang just det faktum att de hoppar över Platinums etc och ger OpUp o bra platser till folk utan Elite etc.

8. sodaboy

sodaboy Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    KLAF har väl gjort så i många år för att uppmuntra icke-elites att få "blodad tand" och flyga med dem. Minns när jag för drygt tio år sedan blev OPUP:ad på en flight till SIN med AF till C. Hade ingen elitstatus alls med AF då. Har svårt att tro att ingen hade högre status på flighten än vad jag hade. Under de år jag hade Plat blev uppgraderingarna en rund siffra till antalet.

9. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min erfaranhet som Platinum på FB för många år sen var: Mer än 50% av gångerna blev jag uppgraderad mellan ARN-AMS, men bara en gång på en long-haul med KL/AF. Däremot blev jag uppgraderad med Northwest undefär 50% av gångerna mellan MSP-AMS, så jag brukade försöka boka så jag flög med dem istället för med KL.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!