Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

alc

Medlem
Hej!

Jag flyger SK903 om några dagar och hade tänkt försökt uppgradera på flygplatsen, men får man uppgraderar med poäng får man då poäng för Z eller för den klassen man först bokade i?

Tack på förhand!
 

Bryant

Medlem
På gårdagens SK946 så var det endast cirka 10 personer i C. Vår OT-uppgradering gick som sagt igenom till PLUS, men inte till C (använde poäng istället). Varför vill de inte ha våra pengar? Är det inte dags att gå till botten med hur OT resonerar kring uppgraderingar? Känns som en intervju med nån företrädare för Optiontown skulle vara en perfekt artikel för förstasidan.

Vilken bokningsklass fick ni?
 

agehall

Medlem
Varför vill de inte ha våra pengar?

Ren spekulation från min sida, men om uppgraderingar om uppgraderingar var givna när det finns plats så skulle premiumprodukten urholkas. Drev jag ett flygbolag skulle jag iaf resonera så.

Är det inte dags att gå till botten med hur OT resonerar kring uppgraderingar? Känns som en intervju med nån företrädare för Optiontown skulle vara en perfekt artikel för förstasidan.

Jag tror allt man skulle få veta är att det är affärshemligheter, så det ger nog inte så mycket. :(
 

Agö

Medlem
Ren spekulation från min sida, men om uppgraderingar om uppgraderingar var givna när det finns plats så skulle premiumprodukten urholkas. Drev jag ett flygbolag skulle jag iaf resonera så.



Jag tror allt man skulle få veta är att det är affärshemligheter, så det ger nog inte så mycket. :(
Inte så mkt spekulation utan sunt förnuft
 

Canadien

Medlem
Ja, och om en OT till C sålts för t ex 3500 så kanske SAS skulle fått 1800 och då kan det vara bättre att sälja den för 40000 poäng istället.
 

Vaniljvodka

Medlem
Ren spekulation från min sida, men om uppgraderingar om uppgraderingar var givna när det finns plats så skulle premiumprodukten urholkas. Drev jag ett flygbolag skulle jag iaf resonera så.

I så fall har de urholkat premiumprodukten rejält genom att ge mig (som extremt sällan kör betald business och aldrig hos SAS) sju uppgraderingar på raken på longhaul innan förra veckans resa. Å andra sidan är det ju Optiontown som lett till att jag börjat bry mig om status och att jag endast haft typ tre economy-segment på longhaul sen 2012. Eller så missförstår jag din poäng med urholkning av premiumprodukten. För när det inte blev OT till C så använde jag poäng istället.
 

palmen

Moderator
I så fall har de urholkat premiumprodukten rejält genom att ge mig (som extremt sällan kör betald business och aldrig hos SAS) sju uppgraderingar på raken på longhaul innan förra veckans resa. Å andra sidan är det ju Optiontown som lett till att jag börjat bry mig om status och att jag endast haft typ tre economy-segment på longhaul sen 2012. Eller så missförstår jag din poäng med urholkning av premiumprodukten. För när det inte blev OT till C så använde jag poäng istället.
Det är ju dock ingen garanti även om du har bra hit rate. Om man viste att OT alltid gick igenom när det inte är fullt skulle ingen behöva köpa C över huvud taget.
Jag har också riktigt bra utdelning på optiontown även om jag fått den nekad ibland. Om OT alltid gick igenom skulle det nog bli svårt med poänguppgraderingar samt att sälja business i sista minuten vilket verkar vara vanligt på HKG linjen i alla fall.
 

bnr

Medlem
Fick uppgradering CDG-CPH nu. €44
Signade upp
2015-10-25 13:00
Bekräftad uppgradering
2015-11-25 19:40
Avgång
2015-11-29 15:25

Fick uppgradering CPH-ARN nu. €44
Signade upp
2015-10-25 13:00
Bekräftad uppgradering
2015-11-25 20:40
Avgång
2015-11-29 18:10

Hit rate än så länge
8/8 EU-segment (utanför Norden)
5/5 Norden-/Baltikum-segment
 

Vaniljvodka

Medlem
Det är ju dock ingen garanti även om du har bra hit rate. Om man viste att OT alltid gick igenom när det inte är fullt skulle ingen behöva köpa C över huvud taget.
Jag har också riktigt bra utdelning på optiontown även om jag fått den nekad ibland. Om OT alltid gick igenom skulle det nog bli svårt med poänguppgraderingar samt att sälja business i sista minuten vilket verkar vara vanligt på HKG linjen i alla fall.

Nä, det förstår jag. Min reaktion var nog högst subjektiv. "Det har ju funkat fram tills nu!". Och skriven i affekt på flygplatsen dessutom.

Sen tror jag iofs inte att alla känner till eller kör OT. Har ett exempel på en kompis som bara kört betald business mellan Sverige och USA (där han just nu bor o jobbar) och sen jag berättade för honom om OT i somras så har han nu testat två ggr med endast en veckas framförhållning och fått igenom till C bägge gånger. Så nånstans är ju inte OT (och en eventuell urholkning av premiumprodukten) speciellt logiskt med tanke på att man inte har koll på köparens resvanor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen