Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är med all sannolikhet lönlöst att ringa till SAS, detta bestäms såvitt jag förstår vid incheckning (på Kastrup) eller vid gate. På Kastrup finns särskilda uppgraderingsdiskar vid respektive gate, senast där lär du få besked. Behåll de platser du har och checka in på flygplatsen, det är inte så mycket du kan göra åt detta. Kontrollera också bokningen på SAS hemsida så att de inte redan gett dig platser i affärsklasskabinen.

Jag har inga platser alls idag. Kan inte välja platser utan kostnad förrän 22h innan avgång, alltså kl 23 ikväll? Kan man välja plats då utan att checka in, bara för att försäkra sig, eller blir det fel med detta då?
 

taxvalp

Medlem
Jag fick precis nedan mail från OT. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Your upgrade to Business has been accepted subject to availability upon checking in at the airport for your flight SK995 Copenhagen - Beijing Jul 3

Grattis, @Christina Ö - erfarenheten talar för att uppgraderingen går igenom!

Herr och fru Taxvalp fick däremot ingen uppgradering Plus->Business som önskat på samma flight. Trist för poängintjäningen men jorden går inte under. Med den information vi har kan detta i stället bli lite av OT-kodens Rosetta-sten. Vi kan alltså slå fast följande:

- Tidig ansökan till OT vinner automatiskt ej över sen
- Status hos SAS spelar inte avgörande roll. I min bokning är båda EBD (med reservation för att det kan vara en eller två EBP i bokningen ovan).
- Frekventa OT-kunder vinner inte automatiskt över nya kunder. Vi har åtminstone 10+ uppgraderingar med OT i bagaget.

Sannolikt är det alltså faktorer som bokningsklass (vi har bokat P) och pris för uppgraderingen som spelar större roll än ovanstående. Vi betalade €183 för Plus->Business, får man fråga vad de tog för samma steg för er, @Christina Ö ?

Nu återstår att se om det blir någon courtesy upgrade i stället, spänningen fortsätter!
 
Vad synd!

Ingen av oss är EBP, eller ens EBG. Bara vanliga dödliga.;)

Vi betalade EUR 381 per person för Economy->Business. Economy->Plus hade kostat EUR 161.

Spänningen är olidlig.

Grattis, @Christina Ö - erfarenheten talar för att uppgraderingen går igenom!

- Status hos SAS spelar inte avgörande roll. I min bokning är båda EBD (med reservation för att det kan vara en eller två EBP i bokningen ovan).

Sannolikt är det alltså faktorer som bokningsklass (vi har bokat P) och pris för uppgraderingen som spelar större roll än ovanstående. Vi betalade €183 för Plus->Business, får man fråga vad de tog för samma steg för er, @Christina Ö ?

Nu återstår att se om det blir någon courtesy upgrade i stället, spänningen fortsätter!
 

jth

Medlem
Vad synd!

Ingen av oss är EBP, eller ens EBG. Bara vanliga dödliga.;)

Vi betalade EUR 381 per person för Economy->Business. Economy->Plus hade kostat EUR 161.

Spänningen är olidlig.

Kul! Med en "subject to availability" så brukar jag inte göra någon online check-in utan checka in på flygplatsen istället. Jag säger till redan vid incheckningen så brukar de kunna göra uppgraderingen där. Nu vet jag inte om de kan göra det på Arlanda när flyget utgår från Köpenhamn, så om de inte vill eller kan, så gå till servicedisken när ni kommer till köpenhamn så kan de ordna nya boardingkort om ni blir uppgraderade (vilket ni med all sannolikhet blir).
 

AABack2ARN

Medlem
Se till att spara alla boardingkort, för du kan behöva dem antingen för att säkerställa att du får rätt poäng om det av någon anledning inte fungerar via hemsidan. Du kan också behöva dem för att bevisa att uppgraderingen inte gick igenom och därmed få tillbaka pengarna (vilket vi hoppas inte blir ett problem). Lycka till och Trevlig resa!
 
Vad är det för bokningsklass jag kan förvänta mig att det skall stå på ett ev. nytt boardingkort om jag blir uppgraderad?

Se till att spara alla boardingkort, för du kan behöva dem antingen för att säkerställa att du får rätt poäng om det av någon anledning inte fungerar via hemsidan. Du kan också behöva dem för att bevisa att uppgraderingen inte gick igenom och därmed få tillbaka pengarna (vilket vi hoppas inte blir ett problem). Lycka till och Trevlig resa!

Vi åker inte från Arlanda utan från CPH. Servicedisken, är det där man lämnar av väskorna eller är det en separat disk?
Hur lång tid innan tror ni man behöver vara på plats för att det inte skall bli problem. Vi vill ju gärna sitta bredvid varann. :)

Kul! Med en "subject to availability" så brukar jag inte göra någon online check-in utan checka in på flygplatsen istället. Jag säger till redan vid incheckningen så brukar de kunna göra uppgraderingen där. Nu vet jag inte om de kan göra det på Arlanda när flyget utgår från Köpenhamn, så om de inte vill eller kan, så gå till servicedisken när ni kommer till köpenhamn så kan de ordna nya boardingkort om ni blir uppgraderade (vilket ni med all sannolikhet blir).

I sure will!

@Christina Ö Håll oss uppdaterade om hur det går :)
 

jth

Medlem
Vad är det för bokningsklass jag kan förvänta mig att det skall stå på ett ev. nytt boardingkort om jag blir uppgraderad?
Z eller C, troligen C vid en "subject to availability".

Vi åker inte från Arlanda utan från CPH. Servicedisken, är det där man lämnar av väskorna eller är det en separat disk?
Hur lång tid innan tror ni man behöver vara på plats för att det inte skall bli problem. Vi vill ju gärna sitta bredvid varann.

Aha - okej men då blir det ju lättare. Jag "förutsatte" att ni åkte från Arlanda och bytte på CPH. Gå på dom direkt när ni checkar in då. Kan de inte fixa de så kan de hänvisa er till den disk som har hand om uppgraderingar (eventuellt blir det vid gaten).
Det är nog bra att vara där 2-3 timmar innan även om det just nu tycks vara ganska "luftigt" i C. SAS vill sälja 5 biljetter men det var tyvärr fär sent att se seatmap. Eftersom ni flyger 340 med gamla kabinen tror jag inte det ska vara något problem att få 2 stolar bredvid varandra.
 
Tack alla för era bra svar!

Jag snackade faktiskt med SAS (de har ju inga väntetider alls, så tänkte iaf försöka). De sade att det fanns just nu ett tiotal platser som "ej var bokade" och flera bredvid varandra så hon trodde också det skulle vara lugnt. Får meddela er från loungen om allt går enligt plan. :)

Det är nog bra att vara där 2-3 timmar innan även om det just nu tycks vara ganska "luftigt" i C. SAS vill sälja 5 biljetter men det var tyvärr fär sent att se seatmap. Eftersom ni flyger 340 med gamla kabinen tror jag inte det ska vara något problem att få 2 stolar bredvid varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen