Senaste nytt

Uppgradering i gate med sas

Anders I

Medlem
Hej,
Jag har köpt upgrade för poäng och cash, samtidigt, på CPH med SAS till SFO förra året. Det var inga glada toner från den danska kvinnan i disken för att hon inte hade en kortmaksin där, utan var tvungen att hämta den. Men när det väl var gjort så verkade som att hennes liv var bra igen för då höll hon på och skojade och önskade oss en trevlig resa.
 

Jonas C

Medlem
Frågan är väl snarare varför SAS inte kan sälja Business biljetter till rabatterade priser istället för att envisas med diverse uppgraderingar, om de nu har problem att fylla sina kabiner med fullpris passagerare.
 

palmen

Moderator
Cash upgrade vid gaten har jag aldrig hört. Gatepersonal brukar inte att ta hand om betalning ju.
När jag flög CPH-SFO i april så gick det att köra cash upgrade till Business. En amerikansk familj som gjorde det och tog sista 3 platserna i Business så man själv inte kunde uppgradera dit. Helt rätt dock av SAS att sälja platserna istället för att köra poänguppgradering enligt mig.
 

palmen

Moderator
Frågan är väl snarare varför SAS inte kan sälja Business biljetter till rabatterade priser istället för att envisas med diverse uppgraderingar, om de nu har problem att fylla sina kabiner med fullpris passagerare.
Klart att de kan, men de tjänar nog mer på att sälja 20 platser för 25.000 och sedan låta 10 personer uppgradera med poäng än att sälja 10 platser för 25.000, 15 platser för 15.000 och 5 platser för poäng.

I första fallet får de en försäljning på 500.000 kronor + 10 bonusplatser
I andra fallet får de en förälsjning på 475.000 kronor + 5 bonusplatser

Man behöver inte vara ekonom i den högre skolan för att se vad som är mest lönsamt för SAS.
Mig veterligen tjänar SAS bra pengar på Business Interkontinentalt, varför ska de då rea ut biljetterna?
 
När jag flög hem med SAS från New York (Newark) i början av maj så stod denna roll-up ute vid check-in.

Då kostade det 250USD från SASplus till Business för en person att uppgradera. Orginalbokningen är den du tjänade poäng utefter.
IMG_0776.JPG
 
Klart att de kan, men de tjänar nog mer på att sälja 20 platser för 25.000 och sedan låta 10 personer uppgradera med poäng än att sälja 10 platser för 25.000, 15 platser för 15.000 och 5 platser för poäng.

I första fallet får de en försäljning på 500.000 kronor + 10 bonusplatser
I andra fallet får de en förälsjning på 475.000 kronor + 5 bonusplatser

Man behöver inte vara ekonom i den högre skolan för att se vad som är mest lönsamt för SAS.
Mig veterligen tjänar SAS bra pengar på Business Interkontinentalt, varför ska de då rea ut biljetterna?

Ja, och dessutom så lär ju SAS bokföra "poängskulden" till sina kunder vilken minskas med rewardbiljetter, så det är inte bara kassaflödet som blir bättre i första fallet.
 

lillemannen

Medlem
Måste fråga nu.

Optiontown = poäng efter ny bokningsklass.
Courtesy upgrade = poäng efter originalbokningen.
EB upgrade = poäng efter originalbokningen.
SAS mejl upgrade = poäng efter originalbokningen.
Cash upgrade vid check in eller gate var väl innan efter ny bokningsklass.

Då kan man likaväl om man fått avslag på optiontown och får mejl från SAS acceptera detta då man inte kommer få några extra poäng längre, om man vill uppgradera med cash.
 

lillemannen

Medlem
Så vitt jag förstår är det enbart OptionTown som ger poäng enligt ny bokningsklass i normalfall. Felkrediteringar förekommer givetvis men är inget man skall räkna med.

Tackar för snabbt svar.
Har för mig att jag har fått poäng innan vid cash upgrade från USA. Men nu blir det at boka rätt bokningsklass från början eller Option Town om man vill ha full utdelning från EB. :)
 
Toppen