Senaste nytt

"Uppgraderad" till lägre bokningsklass?!

Senator

Moderator
Åh, vad förvånad jag blir - NOT! En "affärsresebyrå" som inte kan sitt jobb...

Ticket trodde troligen att SK B innebar Economy Extra även när det blir UA. Så är inte fallet. B översattes tydligen till H i ditt fall. Som A380*G redan sagt: "Välkommen till den vidriga världen av codeshares"

Lär av misstaget och VÄGRA acceptera code-shares när du bokar via resebyrå. Det är mycket bättre att ha opererande carrier på sin biljett och en riktig resebyrå fixar det utan problem. Det går faktiskt att boka via SAS hemsida! (Har själv gjort det)

Agehall, jag håller med dig till 90%. Det kommer nu finnas en del undantag där det kan vara gynnsamt att boka "Codeshare". Jag ser t.ex. att med nya "P" som kampanj inom Star Alliance Joint Venture att "P" på LH med SAS kärra borde bli "Z" eller "J" på SAS och därmed 200% på M&M (t.ex. ARN-FRA). Samma gäller "P" på LH som flygs av AC blir "Z" på AC och därmed 200%. Men i regeln, särskilt på ekonomibiljetter är detta ren lotteri. I ovan fall hade jag "klagat" till SAS då deras "B" borde även bli "B" på United.
 

A380*G

Medlem
"Uppgraderad" till lägre bokningsklass?!

Senator, är du säker på detta? (jag vet inte, därför jag frågar)
 

Senator

Moderator
Senator, är du säker på detta? (jag vet inte, därför jag frågar)

Det finns en blandning av antagande och fakta här. Nu har JV kört en (eller är det två?) reor med "P" och då har Air Canada bokat dessa som "Z". Jag menar ha läst att "P" på AC används för internresor. Den är i alla fall exkluderat från listan med intjäning. Jag är 100% att reorna var i "Z" på AC :cool:
Miles & More - Air Canada: Earn miles when you fly

Gällande SAS så har inte SAS "P" men "J" och "Z". Då antar jag att "P" kommer bli "Z" på SAS som är SAS lägsta klass då det inte finns annat:
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Det är om inte det kommer ändringar här också som inte skulle förvåna mig.

Jag har tagit ett beslut som trogen M&M Senator sedan 2000, att jag inte tänker köpa några "P" resor inom Lufthansa gruppen, och knappt några "Z". Jo, "P" förstår jag, men med tanke på hutlösa priserna med "Z" till Nordamerika lägger jag detta nu hos BA. Åker jag till Nordamerika på reorna blir det i så fall Air Canada tills man stänger detta hållet också (det kommer nog, det också).
 

Dr. Miles

Expert
Det finns en blandning av antagande och fakta här. Nu har JV kört en (eller är det två?) reor med "P" och då har Air Canada bokat dessa som "Z". Jag menar ha läst att "P" på AC används för internresor. Den är i alla fall exkluderat från listan med intjäning. Jag är 100% att reorna var i "Z" på AC :cool:
Ja det stämmer.

När man kollar baspriser av Joint Venture rutt ser det ut så här.
Kod:
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
NYC  New York Metro NY US = JFK LGA
R/T  30 Aug 2012 | Business

Carrier    From    To    Fare      Cur   AdvanceP  Min  Max  Fare Basis | Travel Period
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  ---  --------------------------
[B]AC[/B]         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  [B]Z[/B]NCZEUW      08 Aug-30 Sep
LH         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  PNCZEUW      08 Aug-30 Sep
LX         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  PNCZEUW      08 Aug-30 Sep
OS         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  PNCZEUW      08 Aug-30 Sep
SN         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  PNCZEUW      08 Aug-30 Sep
UA         STO     NYC     15405   SEK    21 Days        90  PNCZEUW      08 Aug-30 Sep
 

agehall

Medlem
Fast nu skulle jag säga att vi är inne på de riktigt avancerade varianterna. Personligen skulle jag inte våga chansa på en code-share blir en viss bokningsklass. Det är ju ett icke-transparent system för mappning av bokningsklasser, så det kan ju ändras när som helst.
 

Gnopps

Medlem
Har sagt det tusen gånger å säger det gärna lika månger till: Bonusprogram ska ge poäng enligt flygkod på biljetten. För konsumenten är det ju det här som räknas. I det här fallet har kunden gett pengar till SAS för deras codeshare-flyg inrikes i USA. Då är det SAS som ska ge poängen och inte United. Det finns en del bonusprogram som krediterar enligt "marketing carrier" istället för det konsumentovänliga "operating carrier" (SAS Eurobonus hör tyvärr till den senare gruppen).
 

agehall

Medlem
Jag håller med dig helt där Gnopps. Tyvärr tror jag inte man ska försöka hålla andan tills det händer - det lär dröja. Flygbolag har mycket att förlora på att göra sina system mer begripliga för konsumenter.

Ett litet sidospår: Jag ringde AF för att kolla om de kunde boka en biljett som inte gick att boka på deras hemsida. När jag började fråga om bokningsklasser tystnade killen på andra sidan luren och frågade till slut "Är du säker på att du inte ringer från en resebyrå?". Nu visade det sig att det var tur jag frågade om bokningsklasser, för han hade givetvis inte gjort vad jag bad honom om utan något helt annat. Så systemen är så komplicerade att deras egna anställda inte ens vet hur de ska göra ibland.
 

Patrik

Medlem
United har ju ingen Premium Economy-kabin, så då är det väl inte så konstigt med Economy på inrikesleggen? (Economy Plus är ju ingen egen kabinklass, enbart lite bättre säten i serviceklassen Economy). Tror inte det finns något SAS-pris där man blir placerad i Economy Plus-delen av kabiinen hos United, de sätena säljs ju inte på det sättet.

Jag vart placerad i premium economy på en av de sista continental flygningarn när jag flög eco extra med sas på inrikesflygningen, på tillbaka vägen flög jag united och hamnade i klass B, d.v.s. deras ekonomi klass.
 

niksal

Medlem
Det där med codeshares är inte alltid helt dåligt. Hade "glädjen" att boka en biljett med VIA travel häromdagen. Jag visste att jag vill flyga HEL-CPH-YYZ där CPH-YYZ. Den är operated by AC. Då de kollade med AC nummer fick de tydligen ett skyhögt pris, då de frågade om jag är riktigt säker att det är det som jag vill ha. Jag sade att jag sett på nätet ett pris för ca 10k SEK t/r i ekonomi. Ja, det priset fick man om man bokade med SK nummer resan. Med AC nummer var priset mycket högre.

Klart, nu när returen är bokad som SK K så misstänker jag att detta kommer att bli AC L, dvs 25% av poängen. Det lite intressanta är att SAS bokningssida säger att jag skall få 9000 EB poäng, dvs 100% och får jag inte det så kommer jag att för principens skull ta ett par varv med SAS kring detta.

Håller helt med Gnopps att det borde vara självklart att man borde få poäng enligt numret på biljetten, inte operating carrier.
 
Toppen